Annons

Nikon 50mm 1.2 1.4 eller 1.8?

Produkter
(logga in för att koppla)

rikitikitavi

Aktiv medlem
Vet att TS är ute efter "kvalité´" i första hand, man kan dela med mig av mina erfarenheter eftersom jag använt en del av de som det pratas om i tråden.
Jag har Sigma Art själv, och det är ett väldigt bra objektiv. Nackdelarna är att det är tungt och något tråkigt, men då jämför jag generellt med de objektiv jag använder. Jag har testat andra 50or som 1,8 etc och har aldrig fastnat för någon 50a i det förflutna utom Sigma art.
Är dock 58 1,4 G något du funderar över( såg att någon annan nämnde det) och du även överväger "karaktär" i bilden skulle jag välja det 100%. Dock är det dyrare och lite mer av ett special objektiv. Men jag använder det 10 gånger oftare än mitt Art. Sigmas objektiv är ett sådant jag oftast har med mig om jag ska göra något mer seriöst eftersom jag vet att kvalitén kommer blir bra( dvs allt i fokus, upplösning etc) och jag använder det på min D810.
Jag ska eventuellt skaffa ett 50 1,2 nu i helgen just för den kreativa bitens skull. jag vill ha ett 50 som jag också kan ha kul med, inte bara för den kvalitativa biten:)
Lycka till.
 

Dr. Glyko

Aktiv medlem
Det har varit en del prat om 55mm/60mm micro i tråden nu. Ett fantastiskt objektiv som ibland är lite bortglömt är ju 60mm 2.8G Micro. Kan absolut användas som ett (lite längre) normalobjektiv.
Nikon säger att det designades med tanken att vara skarpt på långa avstånd, så det är verkligen multi-purpose.
Se
http://nikkor.com/eyes/lens/af-s_micro_60mmf28g_ed.html

Objektivet funkar alltså till det mesta inklusive porträtt, och bakgrundsoskärpan blir riktigt fin.
 

iSolen.se

Guest
Det har varit en del prat om 55mm/60mm micro i tråden nu. Ett fantastiskt objektiv som ibland är lite bortglömt är ju 60mm 2.8G Micro. Kan absolut användas som ett (lite längre) normalobjektiv.
Nikon säger att det designades med tanken att vara skarpt på långa avstånd, så det är verkligen multi-purpose.
Se
http://nikkor.com/eyes/lens/af-s_micro_60mmf28g_ed.html

Objektivet funkar alltså till det mesta inklusive porträtt, och bakgrundsoskärpan blir riktigt fin.
Det stod ingenstans innan admin upplyste mig att 55:an var ett macroobjektiv men jag kan skriva under på att 60mm är både bortglömt och skarpt. De flesta köper 105-an. 60mm har ju förstås macroegenskaper med variabel bländare och lång (mycket vridning) fokus, dessutom i sammanhanget ljussvagt. 60mm är nog det enda objektiv som lätt slår upplösningen hos D8x0 som jag har provat. Mycket trevligt men för allroundbruk kör jag med 50/1.8G.
 
ANNONS