Annons

Nikon 50mm 1,4D

Produkter
(logga in för att koppla)

Kimmo

Ny medlem
Hej
Köpte för ett tag sedan ett fast Nikon 50mm/1,4D objektiv som jag har läst skall vara mycket bra och skarpt. Efter en del fottande och granskning på datorn så tycker jag inte att bilderna blir så skarpa. Har speciellt svårt att fånga skärpan över hela bilden. Vad gör jag för fel? Finns det någon speciell teknik, tänker då på tex. max och min avstånd till föremålet man måste ta hänsyn till? Jag har bara kört i automatiskt läge.
Väldigt tacksam för alla tips jag kan få!

Mvh.Kimmo

Kör du bara i automatiskt läge har du ingen koll på skärpedjupet.

Har själv 50mm men F1.8, den är tokskarp.

Du måste köra hel manuell eller smidigast A-läge så du kan påverka skärpedjupet i olika situationer.

Är du osäker, läs på i fotoskolan och testa dig fram.

Ytterliggare problem

Hej Anders!
Tack för tipset, men när jag ställer om bländarringen manuellt så står det bara fEE på kameran. Det enda läget den kan stå i är 16 som är orange markerat, och säkert något typ av Automat läge. Det enda jag själv kan ställa är fokuseringsringen. Jätte tacksam för svar!!

Mvh.Kimmo

Hej Kimmo!

Anders menade nog inte manuellt på et sätter... På ratten uppe till vänster där du väljer meny program osv kan man bl.a välja mellan M,A,S,P om man vill.

risken är att du vet det här men här kommer en förklaring.

M = Manual
A = Aperature priority
S = shutter priority
P = Programed auto

(kolla denna sida för mer exakt beskrivning http://www.dpreview.com/reviews/nikond80/page6.asp)

Om du använder M eller A läget kan du manuelt välja bländare på lägesratten framme på pekfingret.

Jag har själv det objektivet du pratar om och det är som sagt väldigt skarpt. Men Går man under bländare f2 så tappar den. Kantoskärpa borde dock inte vara något större problem då din sensor på kameran inte utnyttjar hela objektivets bildcirkel.

Vissa hävdar att 1.8 versionen är aningen skarpare
men det har jag aldrig upplevt. Har haft båda, och om det är sant så skiljer det inte tillräkligt för att bry sig, de är iaf båda väldigt bra. Ljusstyrkan är väldigt bra att ha i många lägen. Även på 1.4 är gluggen helt användbar.

Oroa dig inte. Du har ett av de bästa porträtt objektiven till en nikon DSLR.

Hej!

Anledningen till att det står fEE i displayn är att du måste ha bländarringen på bländarvärdet som är orange och låsa fast den med den lilla spaken som sitter på objektivet vid bländarringen.

Huset ska hela tiden styra bländaren, och du styr bländaren via huset. Om du ska styra bländaren så gör du det med rattarna på kamerna, inte bländarringen på objektivet.

(Detta gäller på nyare hus, såg att du hade en D80. På äldre analoga hus så ändrar du bländaren med bländarringen.)

Så att bländaringen bara kan stå på f/16 är helt korrekt.

1,4D är tokskarp! Och med ett underbart skärpedjup.

Lycka till!

/ Alexander Ödman

Pustar ut...Skönt att höra. Då är det väl som vanligt mannen bakom kameran som inte behärskar utrustningen=)...har du några bra tips på hur man fotar med objektivet? Några bra start tips?

Jättetacksam för svaren!

Mvh.Kimmo

Kimmo skrev:
Hej
...fast Nikon 50mm/1,4D...

Har speciellt svårt att fånga skärpan över hela bilden.

Mvh.Kimmo

Det finns ingen skärpa över hela bilden, såvida du inte fotar en vägg på bländare 5,6 eller mindre. Poängen med detta objektiv är att lyfta huvudmotivet och bakgrunden ska vara oskarp. Annars får du använda vidvinkel under 20mm, små bländare (f8) och lagom distans till huvudmotivet. Kolla på dofmeister.com.

Perfekt kompletterande svar av Alexander!

Som med all ny utrustning kan det ta ett tag att behärska även detta objektiv till fullo.

Skärpedjupet är väldigt kort på stora bländare så det gäller att få det rätt.

Om man står nära (40-100 cm ifrån) säg t ex en person och har en stor bländare så gäller det att inte "gunga" ut fokus. Skärpedjupet är så kort så att om det blir fel så blir det verkligen fel.

Annars, plåta på och använd grejerna, det här är som sagt ett grymt objektiv, ett av mina favoriter. Man lär sig mer genom att vara "i fält" än granska pixlar. Även om det kan va roligt ibland:)

MVH/Simon

f kan betyda dålig kontakt

Har en annan Nikon objektiv En 18- 135 som fick med min D80 och får ibland också en F. Själv kör jag bara i manuel läge. Mest använder jag A läge.
Tror att det beror på dålig kontakt mellan objevtivet och kamarahuset.

ANNONS
Götaplatsens Foto