Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon 80-200/2.8 D-ED (2 ringar) låser ej längre fast i A(autfokuseringsläge)

Produkter
(logga in för att koppla)

Du Rietz

Medlem
Jag har märkt att mitt nikonobjektiv 80-200/2.8 D-ED (med två ringar) inte låser fast i autofokuseringsläget och att jag därför måste vara vaksam på att den inte glider över till M för manuell fokusering, om jag inte använder det då.

Känner någon av er till om det kan vara en lätt eller svår sak att laga?

Hälsningar,
Niklas

Jag har också just råkat ut för precis samma sak, med precis likadan glugg, så jag hoppas någon sitter inne med svaret...

Den smala svarta ringen som ställer om mellan AF/M kan spricka vid den lilla skruven, kolla om ni ser några sprickor, tror inte det är så dyrt att byta denna ring. (dålig plast?)

Skickade in mitt objektiv av samma modell till Lasses KS för allmän kontroll & rengöring.
De uppmärksammade att A-M ringen var spräckt och enligt prisuppgiften jag fick kostade denna ring knappt en hundring.
Vad arbetskostnaden blir för att bara byta denna ringen vet jag inte då jag ju hade rengöring och justering m.m inbakat i mitt totala kostnadsförslag.
Kan inte tänka mig att de ska ha särskilt mycket för att byta den.

ANNONS
Götaplatsens Foto