Annons

Normalzoom till D750 för landskapsfotografering

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonte_rm

Aktiv medlem
Jaha, då var vi där igen.

Har efter mycket nöjd och lång användning av mina gamla ai-s objektiv sålt av dom för att modernisera mig lite. Blev till slut trött på det eviga bytandes av objektiv, på att missa en del intressant pga den manuella fokuseringen och helmanuella fotograferandet. Vid ren landskapsfotografering kan jag inte säga jag har missat något pga det men vid resor och möten med människor och tamdjur har det hänt.

Så, mitt 20mm och mitt 28 mm är sålt. 55 är visserligen kvar men mest pga det knappt är värt något men ruggigt skarpt så kan vara kul att spara. 28 har blivit använt 80% av gångerna, 55an 18 % och 20 mm 2% ;-) Har dock ganska ofta haft problemet att jag velat gå vidare än 28 men inte ända ned till 28 så därför landar man på ungefär 24 vilket normalzoomar börjar på.

Ute efter en zoom. Idealet för mig hade lätt varit en enkel 20-50/4 zoom eller kanske 24-50. Hade gått att göra liten och lätt, men någon som gör den ? Nej. Jo, nikon har visserligen gjort en Ai-s variant av den (dock 25-50) men nu var det ju det där med att modernisera.

Så vad säger ni som har använt zoomar länge och till landskapsfotografering ? Objektivet kommer att paras ihop med en 70-200/4 och då har jag med två objektiv alla brännvidder som för mig är användbara vid landskap.

Kom också ihåg att för mig är det i princip oviktigt med största bländare då jag alltid kör nedbländat. Normalt skulle jag säga ligger på 5.6-16 i bländare.

Jag har kollat på följande normalzoomar.

Nikon, Tamron, Sigma 24-70/2.8: Grymma bildmässigt men stora, tunga och har 2.8 vilket för mig inte är ett krav då jag till 95% inte ha användning för det. Har också läst en del om att de är byggda för att vara skarpa och bra vid mindre avstånd såsom porträtt, bröllop m.m och inte till stora distanser som vid landskap. Någon som kan bekräfta ?

Nikon 24-85 vr: Endel hävdar är jättebra, endel hävdar är kass, byggkvalitén är nog inte den härligaste men den är liten och lätt. Har sett både skarpa bra bilder och oskarpa, suddiga dåliga bilder så verkar vara en chansning på om man får ett bra exemplar eller inte. Hade man vetat att skärpan och kvaliten var bra hade den varit ett solklart köp men det verkar ju som om det är rena lotteriet.

Sigma 24-105. Verkar bra och speciellt bra pris. Dock också tung och har alltid varit lite mot vad som inte är Nikon. Någon med erfarenhet? Brukar jämföras med nikons 24-120 som dock är dubbelt så dyr och för det mesta verkar vara sämre rent bildmässigt? Också stor filterdiameter och ända upp till 105 behöver jag egentligen inte eftersom 70-200 börjar på 70.

Ytterligare ett par andra varianter är i mitt huvud. Nikon har ju gjort en 18-35 och en 16-35 och dessa skulle ju gå att passas ihop med en 50mm fast men jag kommer nog bara ligga runt 20-35 i mitt fotograferande då så den stora varianten där går ganska direkt bort och med 18-35 så är det samma visa som med 25-85. En del skriker halleluja och andra spyr.

Så. Kan någon bestämma åt mig eller finns det någon glugg som inte är nämnd ?



Mvh / Johannes
 
För landskap älskar jag mitt 16-35/4 (Canon). Kollade alla bilder tagna 2015. Nästan hälften var mellan 16-20mm. Objektivet har bara använts till landskap.
 
För landskap på fullformat Nikon använder jag 16-35/4. Inte speciellt tungt, betydligt lättare än 24-70/2.8 men ganska långt. Annars ta en titt på 24-120/4, också ganska smidigt. Optimalt är ju 14-24/2.8+24-10/2.8 men de är tunga klumpar bägge två, den nya 24-70/2.8VR är ännu tyngre och större.

Med ett 16-35/4 är du ju i mitten av zoom-området vid 24mm och därmed slipper du ändlägen som brukar vara de största kompromisserna.
 
För landskap och stadsmiljöer använder jag oftast 16-35/f4. Ett skarpt objektiv som även har VR vilket jag haft en del nytta av. Objektivet är ganska lätt och det är det som oftast sitter monterat på min kamera. Om du funderar på 24-70 så pratas det mycket gott om Tamrons variant med VR. Det skall inte vara lika tungt som Nikons variant. Jag är dock väldigt nöjde med Nikons, robust och väldigt skarpt.

Här några bilder med 16-35:an. Tyvärr tycker Flicker att bilderna skall skalas ned:
https://www.flickr.com/photos/129434936@N05/albums/72157660013772671
 
Kanske ett långskott i sammanhanget, men Tamrons 15-30/2,8 VC skulle kunna vara ett alternativ.
Nackdelar är att det är stort och tungt och inte billigt. Det har stor maxbländare och skakreducering, och du är nog inte så intresserad av något av det.
Å andra sidan tycker jag inte att det känns speciellt otympligt på en D800, det är liksom välbalanserat. Och det har fått bra skriverier, exempelvis i senaste Fotosidan Magasin som skrev något i stil med att det har kantskärpa för landskapsfotografer. Jag tror också det är som bäst runt 24 mm. När jag använt det nedbländat för landskap tycker jag att det presterat utmärkt skärpemässigt.
 
Hejsan..

Tack alla för svaren hittils.

Alltså, jag fotograferar nog från 24 och uppåt så att säga. 20 i extremfall så objektiv som börjar på 16 eller till och med 15 som föreslogs känns bara onödigt eftersom de väger så och är stora. Men visst ett 18-35 + 50 mm kan man ju tänka sig det kanske blir lättast och smidigast att ha med sig.

Jag får dock dåliga vibbar av deras 18-35 då det är gjort i Kina och byggkvalitet inte ska vara något de satsat på men jag kanske har fått fel uppfattning. Bildmässigt ska det ju till och med vara bättre än 16-35 :)

Mvh / Johannes
 
Tror inte kina spelar någon roll, man kanske kan se vilka andra nikonobjektiv som tillverkas där, för att fånågon uppfattning?

Nu behövde du kanske inte så stora öppningar, men det brukar aldrig skada. Behöver man inte största vidvinkel, så finns ju 20/1,8, 28/1,8 och 50/1,8 bra alla tre. Det räcker nog med två av dessa.
 
Hejsan Peter. Nä kanske mest är mina fördommar där. Blev helt klart ganska sugen på ett 18-35 + 50 det kommer ju väga ca 300 gram mindre än ett sigma 24-105 och bli billigare och lättare med filter.

Men som sagt fasta objektiv har jag redan haft och precis sålt så det är inte på kartan att jag skulle köpa nya är inte på kartan utan nu vill jag testa en zoom.

Mvh / Johannes
 
ANNONS