Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Nikon 85 f/1.8D frontfokuserar

Produkter
(logga in för att koppla)

haqv

Aktiv medlem
Jag har nyligen köpt mig en Nikon 85 f/1.8D. Det visade sig dock att den frontfokuserade kraftigt på min D70. När jag skickade iväg den till Nikon för justering säger de att det inte är något fel på optiken utan de vill istället titta på kameran. Saken är den att jag har tre Sigma-objektiv, 100-300 f/4, 18-50 f/2.8 och 150 f/2.8 makro och alla dessa fokuserar perfekt. Kameran har tidigare justerats hos Nikon tillsammans med kit-objektivet 18-70 och har fungerat ypperligt med alla objektiv sedan dess förutom med denna 85:a.
Är det någon annan som råkat ut för något liknande, hur gör man?
Jag kan ju inte låta dem justera om kameran och riskera att den inte funkar med mina andra objektiv eller?
Jag har tyvärr sållt 18-70:an så jag kan inte skicka med den en gång till och Sigma objektiven gissar jag att de inte vill ta ansvar för.
Vore mycket tacksam för tips.

Jag tror att Nikon justerar ditt kamerahus med ett AF Nikkor 50 1,4 som referensobjektiv. Det gjorde i alla fall Lasses Kameraservice på mitt hus.

/Leif

Tack för ditt svar Leif.
Jag får ta och skicka dit bara kameran och se vad som händer, om jag vågar :)

Det går inte att justera objektiv som har klokopplingen för AF motorn. Så om ditt kamera felfokuserar med ett AF85mm f1,8 så är det kameran som måste justeras. Tyvärr påverkar detta alla andra objektiv som har AF-S eller AF-I motor.

Det här är en lång följetång. Själv har jag fått åka till Nikon i stort sätt varje gång med hela min utrustning varje gång jag har köpte ett nytt objektiv för att få allt att lira till 100%

Ring Lasses först. Vanligtvis vill dom ha både kameran och huset för att kunna fica det till 100%

ANNONS
Götaplatsens Foto