Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

nikon användare: fokusering

Produkter
(logga in för att koppla)

babycakes

Ny medlem
hello people! =)

jag har nyss fått min begagnad nikon d70 och har ingen bakgrund av att använda en dslr kamera innan. har dock lite kunskap om kamera settings eftersom jag sysslade lite med den när jag hade min canon S3 IS.

jag skulle vilja fråga er vad ni använder för att sätta fokus på motivet/subject? shutter release eller AE/AF låset? och varför?

jag tog några bilder igår och jag använde "press shutter release halfway" för att fokusera men de flesta av mina bilder var långt ifrån skarpa.

jag läste på manualen att man kan också sätta fokus med AE/AF lås men har inte provat den än.....

sist vill jag be om tips på hur jag kan få bättre fokus....uppskattar all hjälp.

mvh

ria

babycakes skrev:
hello people! =)

jag har nyss fått min begagnad nikon d70 och har ingen bakgrund av att använda en dslr kamera innan. har dock lite kunskap om kamera settings eftersom jag sysslade lite med den när jag hade min canon S3 IS.

jag skulle vilja fråga er vad ni använder för att sätta fokus på motivet/subject? shutter release eller AE/AF låset? och varför?

jag tog några bilder igår och jag använde "press shutter release halfway" för att fokusera men de flesta av mina bilder var långt ifrån skarpa.

jag läste på manualen att man kan också sätta fokus med AE/AF lås men har inte provat den än.....

sist vill jag be om tips på hur jag kan få bättre fokus....uppskattar all hjälp.

mvh

ria

Det är en väldigt öppen fråga du ställer, och då blir det i stort sett omöjligt att ge ett exakt svar.

Själv kör jag hela tiden och alltid med fokusering via AE/AF-knappen. Jag tycker det ger mycket bättre kontroll på fokuserandet, jag riskerar inte att kameran plötsligt fokuserar om utan att jag är beredd på det.

Nu hör ju det här samman med att jag oftast kör med bara en fokuspunkt, då blir ju risken större att den punkten inte råkar vara exakt där jag vill ha skärpan när jag väl tar bilden.

Mitt enda tips är att prova runt lite med de olika inställningarna (hur många och vilka fokuspunkter som används) och prova med separat fokusering eller via avtrycket. Du kommer snart att upptäcka vilka inställningar du trivs bäst med i olika situationer.

tack martin!

idag har jag försökt att ta bilder med både AF/AE lås och shutter release. med AF/AE låset hade jag inga bilder som är skarpa. jag undrar om det var mina settings som bidrog till det. jag hade AF_C med dynamiskt område. när du kör med AF/AE lås, vilken settings och kombination brukar du använda eller om du kan ge förslag på bra kombination till mig? jag fotar mest mina barn och min dotter som är 2 är väldigt rörlig.

jag vill verkligen förtsätta med att öva på AF/AE låset men blir frustrerad ibland på hur bilderna ser ut.....

detta är vad jag gör:

sätta fokuslägge, trycka på shutter release för att få bra fokus, sedan trycker jag på AF/AE låset... are these steps okay? or should i be doing something else? måste jag hålla kamera väldigt stilla också medan jag växla från multiväljare till AF/AE lås för att sätta fokus? jag har korta fingar så det är inte lätt att sträcka de mellan "buttons" och det är ofta att jag rör kamera mellan växlingen...

hade mest fokuserad bilder när jag använde shutter release med focus/refocus men ibland faller fokusering på en annan del i bilden, dock.

Jag bryr mig inte om det där med AF/AE utan för att få skarpa bilder så kör jag med continuous inställt alltså jag bränner av minst 3 bilder när jag tar en bild.
Blir inte den första skarp så blir den andra eller tredje det.
Man ska inte krångla till det värre än vad det är, trots allt så är det ju fotograferandet som är det roliga inte att göra ett hundra olika inställningar!:)

hej sven-erik!

tack för ditt tips! jag har faktiskt inte tänkt på continuous...ska försöka göra det imorgon och se hur det blir med min fokus. =)

babycakes skrev:
tack martin!

idag har jag försökt att ta bilder med både AF/AE lås och shutter release. med AF/AE låset hade jag inga bilder som är skarpa. jag undrar om det var mina settings som bidrog till det. jag hade AF_C med dynamiskt område. när du kör med AF/AE lås, vilken settings och kombination brukar du använda eller om du kan ge förslag på bra kombination till mig? jag fotar mest mina barn och min dotter som är 2 är väldigt rörlig.

jag vill verkligen förtsätta med att öva på AF/AE låset men blir frustrerad ibland på hur bilderna ser ut.....

Hela ideén med AF-C är ju att fokusen kontinuerligt följer det du fotograferar, låser man fokus med AF/AE knappen så fungerar ju kameran som om du hade låst den med halvtryck i AF/S läget.

babycakes skrev:

detta är vad jag gör:

sätta fokuslägge, trycka på shutter release för att få bra fokus, sedan trycker jag på AF/AE låset... are these steps okay? or should i be doing something else? måste jag hålla kamera väldigt stilla också medan jag växla från multiväljare till AF/AE lås för att sätta fokus? jag har korta fingar så det är inte lätt att sträcka de mellan "buttons" och det är ofta att jag rör kamera mellan växlingen...

hade mest fokuserad bilder när jag använde shutter release med focus/refocus men ibland faller fokusering på en annan del i bilden, dock.

Jag använder till 99% AF-S och låser fokus med halvtryck, AF/AE kanppen använder jag till att låsa exponeringen när jag spotmäter ljuset.
Jag använder barafokuspunkten i mitten då det är den enda punkten som är korsformad och ger säkrare och snabbare fokus än dom andra punkterna.

Min kamera står inställd på
AE-L/AF-L = Håll AE-lås
Autofokus = AF/S
AF-omr. läge = Specifikt

Skapade en tråd förut angående:

Kan man ställa in kameran så att när man börjat seriebildsfota med af-s - att då fokusen inte ställer om sig - utan att behöva trycka på något annat än avtryckaren?

ANNONS
Götaplatsens Foto