Annons

Nikon Capture 4,2 finns tillgänglig

Produkter
(logga in för att koppla)

Mankan G

Aktiv medlem
Nu kan ni som har en Capture 4.X uppdatera den till version 4,2. Den har en hel de nya intressanta funktioner.

Nedan enligt Nikon

"- Support för D2X har lagts till.
- Digital DEE funktionen har ersatts av D-Lighting funktionen.
- Color Noise Reduction funktionen har förbättrats.
- Ett "hitta" verktyg har lagts till i View menyn.
- Straighten Tool har lagts till i Image menyn.
- En kontroll för uppdateringar har lagts till i Help menyn.
- Camera Control kan numera används genom en trådlös sändare, WT-2 och D2X."

Mankan

Tack för tipset.

Verkar kul, men vet du eller någon om det är gratis för den som redan köpt 4.1 att ta hem den nya versionen på Nikons hemsida?
Fride

En datoromstart senare så verkar det ju funka. D-Lighting verkar vara väldigt likt Digital DEE även om jag inte orkat göra några tester. Då måste jag starta även laptopen där 4.1.3 ännu är installerat och kolla. Histogramfunktionen är välkommen.

Men det största provet återstår att komma... om 4.2 läcker lika mycket minne som 4.1.3 :)

Jag märkte ingen direkt skillnad vad gäller minneshanteringen när jag testade lite som hastigast igår. Hungrigt som bara den fortfarande.
Däremot innbillade jag mig att jag fick ut mer/finare detaljer med 4.2. Har de ändrat renderingsmotorn något (jag har inte orkat läsa igenom i detalj).

Annars var det väl inte så mycket nytt eg. D-Lighting hade ju en "snabbfunktion" som var lite mer snabbjobbad än DDE. Kanske kan vara användbart ibland. (Inte för att jag använder DDE därskilt ofta direkt.)
Sen har de väl lagt till "fotoeffekter" åxå? Svartvitt, sepia osv?

Workflow

Hej igen.
Tycker att arbetsflödet fungerar mycket bättre med 4,2. Jag har alltid använd funktionen "multi image window" och den är mycket bättre nu än tidigare. Man kan tex "måla" in justeringar från en bild till andra utan att beöva gå via load under settings. Jag gillar även auto "brightness knappen". Vid många tillfällen vill jag endast maximera det dynamiska omfånget och det ör enkelt med denna knapp. Denna funktion finns även under batch.

Ett intressant ordval är att numera heter det "compressed NEFS" istället för "lossless NEFS" som tidigare när man väljer just att komprimera rawfilerna. Ett annat är att man kan ändra i color mode utan att gå ifån ADOBE RGB. Tidigare var ju endast läge II adobe RGB och resten sRGB. Jag gillade färgerna bättre i läge III men ville fortfarande använda ADOBE RGB för flödet i resten av kedjan och det gick då inte. Men nu funkar det...hurra Nikon.

Mankan

Den nya versionen är klart trögare. Jag använder en P4 maskin med 1GB RAM och den går märkbart långsammare än den tidigare versionen av Capture.

Mankan

ANNONS
Götaplatsens Foto