Annons

Nikon Coolscan IV-LS 40ED vs Canon FS4000 US

Produkter
(logga in för att koppla)

Olivlunden

Aktiv medlem
Hoppla!

Har ett bekymmersamt problem med att välja filmskanner. Det finns två modeller som är aktuella för mig. :(

Å ena sidan verkar Nikons modell Coolscan IV-LS 40ED bra med Digital ICE, ROC och GEM. Men å andra sidan har Canon FS4000 US en högre upplösning på 4000 dpi. Hur jag än vrider och vänder på de båda produkterna kommer jag tillbaka till slutsatsen att de är ungefär lika bra. :rolleyes:

Med tanke på att de ligger i precis samma prisklass (ca 9000:) är beslutet ännu svårare att avgöra.

Finns det någon som har några erfarenheter av Canon FS4000 US? Vad jag vet finns det ett par här på forumet som äger Nikon-skannern.

Ska jag vänta till tidningen FOTO ger ut sin produkttest i nästa nummer? De senaste skannrarna kommer att testas då, men frågan är om de kommer att avslöja något mer än det som redan finns att läsa på Imaging-Resource
 
Hej
Jag har en Nikon IVED, fungerar mkt bra och ger fina scanningar med bra skärpa. GEM (kornreducering), ROC (färgrenovering) och ICE (rep, damm resucering) ingår. Du får med en motordriven neg läsare (ingår ej vad jag förstår i Canon) samt en mer påkostad lösning för dia i Nikon. Canon är säkert bra och fick mkt bra resultat i en test som jag såg för lite sedan. Är det viktigaste upplösning så är nog detta 1:a val, sen vet jag inte om Canon har lika bra lösningar för repor, damm som Nikon. Upplösning är ju inte allt. Fö bör du kunna hitta IVED för under 8000 om du letar. Be www.bjornfotovideo.se om offert, de ligger bra till i pris. Jag köpte allt där. Lyckat till!
/Johan
 
Hmm.

Har suttit med samma problem. Funderade över att köpa en filmscanner och jämförde just Canon och Nikon.

Det finns lite tester och jämförelser mellan just Nikon Coolscan IV-LS 40ED vs Canon FS4000 US på några amerikanska siter. De kom fram till att modellerna var fullt jämförbara. Testerna kan nog samman fattas med följande.

Nikon:
- hade lite bättre hög/lågdager separation
- något bättre medföljande programvara
- snabb scannering
- bättre filmmatning

Canon
- bättre upplösning
- hanterade färger bättre
- bättre eliminering av skador samt repor på negativen

Vilket skall man då välja? Hugget som stucket tror jag. Visserligen finns det alltid människor som kommer att hävda att den ena är bättre än den andra, beroende på om man är frälst av Nikon eller Canon.

Vad gjorde jag själv då. Jo, jag köpte ingen av dem. Vad skall man egentligen med en upplösning på 4000 dpi? För mindel var inte den upplösningen användbar. Jag tänker inte lagra mitt bildarkiv på cd eller dylikt, utan vill mest kunna replikera bilder på skirvare, hemsidor, tidningar m.m. Så, när jag var i USA köpte jag en Canon FS2720U 2700 dpi, för ca 400$. Den släpps troligen i Sverige till våren och funkar kanonbra.

Några tipps. Fundera över VAD du skall använda scannern till och vilka egenskaper du vill prioritera.

Fundera över
- vilken upplösning behöver jag egentligen.
- vilken tid kan jag acceptera att inscanningen får taga. Tider upp mot 6 minuter är inte ovanliga.
- hur stora bilder kan du hantera. Full scannering i 4000 dpi blir bildfilen ca 127 Mbyte.
- vilka tillbehör följer med sacannern: filmhållare m.m
- tillkommer ytterligare hårdvara till PC:n typ SCSI-kort, FireWire-kort m.m

/Pingo
 
ANNONS