Annons

Nikon Coolscan V ED

Produkter
(logga in för att koppla)

olah46

Aktiv medlem
Har en nikon coolscan V ED som har stått i några år men jag tänkte sätta igång igen. Hittar dock ej scan mjukvara - den måste kommit bort. . Vad skall man ha ?
Är det Nikon Scan 4 som gäller ? Hittar inte att man kan ladda ner ifrån Nikon heller så antar den inte är gratis då ? Var köper man den då bäst ?
 

Ventures

Aktiv medlem
Har en nikon coolscan V ED som har stått i några år men jag tänkte sätta igång igen. Hittar dock ej scan mjukvara - den måste kommit bort. . Vad skall man ha ?
Är det Nikon Scan 4 som gäller ? Hittar inte att man kan ladda ner ifrån Nikon heller så antar den inte är gratis då ? Var köper man den då bäst ?
Nikonscan 4.0.2 heter den sista versionen. Om jag minns rätt går den att ladda ner från Nikons hemsida under support och mjukvara. Kolla den amerikanska sidan om du inte hittar på den svenska.
Programmet funkar inte med Windows 7 eller senare utan en drivrutin som en kille i Tyskland gjort. Jag vet inte om det funkar med Windows 10. Gamla XP fungerar förstås. Nikon valde att inte hålla programmet vid liv eftersom de inte tillverkade scanners längre.
Det finns annars tredjepartsprogram som Silverfast och Vuescan som funkar. Bättre enligt vissa. Jag använder Nikons program med Windows 7 och den tyska drivrutinen.
 

Erik_N

Aktiv medlem
Jag hade ett liknande problem för något år sedan med en annan Nikonskanner. Nikon Scan 4.03 går att ladda ner, och det går att hitta drivrutiner, men efter ett tag slutade den att fungera på windows 10 (programmet kraschade vid uppstart). Till slut köpte jag vuescan som har fungerat prickfritt, även om det tar en liten stund att lära sig. Rekommenderas annars!
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Har en nikon coolscan V ED som har stått i några år men jag tänkte sätta igång igen. Hittar dock ej scan mjukvara - den måste kommit bort. . Vad skall man ha ?
Är det Nikon Scan 4 som gäller ? Hittar inte att man kan ladda ner ifrån Nikon heller så antar den inte är gratis då ? Var köper man den då bäst ?
Nikon har inte uppdaterat sin mjukvara på länge och fungerar inte länge med nyare Apple OS X operativsystem.

Jag skulle i vilket fall inte rekommendera Nikons programvara eftersom den är dålig på att utnyttja skannerns kapacitet. Du får bättre bildkvalitet med Silverfast eller VueScan. Silverfast är lättare att använda, men Vuescan är billigare.

Jag rekommendera att spara till råfil (dng) och sedan framkalla råfilen i din vanliga råkonverterare. Då blir det enklare att göra de slutliga finjusteringarna.
 

Roinew

Aktiv medlem
Nikon Coolscan V ED med Silverfast?

Jag hakar på denna tråd från 2017 med ett liknande problem. Jag har sedan många år tillbaka en Nikon Coolscan V ED men utan fungerande softvara. Min dator kör Window 10 och då fungerar inte den softvara som Nikon levererade längre. Jag har provat Vuescan och det fungerar, men ger mej andra problem. Jag har även en Canon dokumentskanner P-150 vilken har inbyggd skannersoftvara som inte behöver installeras. Den skannern använder jag mycket frekvent då jag skannar alla kvitton, räkningar, avtal mm mm i stället för att ha dessa papper i pärmar utan får dem direkt sökbara i pdf format. Med Vuescan installerat fungerar inte min Canon P-150. Efter avinstallation av Vuescan funkar dokumentskannern igen.

Jag tolkar tidigare inlägg här som att softvaran Silverfast fungerar med Nikon Coolscan V ED. Kan någon bekräfta att så är fallet? Är det i så fall någon särskild version jag skall köpa. Jag behöver skanna diafilm, neg färgfilm och svartvit film.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Jag kör med VueScan. Det är billigare än silverfast. Finns på hamerick.com

Jag har inställt så att vuescan skapar DNG-filer som jag sedan redigerar i Adobe Camera Raw eller Lightroom.
 

sinclairql

Medlem
Nikon Coolscan V ED med Silverfast?

Jag tolkar tidigare inlägg här som att softvaran Silverfast fungerar med Nikon Coolscan V ED. Kan någon bekräfta att så är fallet? Är det i så fall någon särskild version jag skall köpa. Jag behöver skanna diafilm, neg färgfilm och svartvit film.

SilverFast fungerar med Nikon Coolscan V ED men man måste köpa den version av SilverFast som är anpassad för just denna scanner. Jag har provat både VueScan och SilverFast tillsammans med Coolscan V ED och fann att VueScan var både enklare att använda och dessutom billigare.

Nu var ju ditt problem att ditt Canon-program inte fungerade med VueScan så vilket som är lättast att använda är ju mindre viktigt. Det går att ladda ner en demo av SilverFast från tillverkaren, se deras hemsida på

https://www.silverfast.com

SilverFast för Coolscan V ED finns i olika versioner med priser från 49 till 499 Euro beroende på vilken funktionalitet man väljer.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
När jag körde Nikon Scan för min Coolscan 4000 på macOS så gjorde jag det via Windows i VirtualBox och lät den skriva bildfilerna till en mapp i macOS.
På så sätt kunde jag jobba som vanligt i macen medan mitt VM med Windows skannade i bakgrunden.

Hur smidigt som helst.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
När jag körde Nikon Scan för min Coolscan 4000 på macOS så gjorde jag det via Windows i VirtualBox och lät den skriva bildfilerna till en mapp i macOS.
På så sätt kunde jag jobba som vanligt i macen medan mitt VM med Windows skannade i bakgrunden.

Hur smidigt som helst.
Jag har upplevt att Nikon Scan inte kan suga ut allt som finns i filmen. Den klipper högdagrarna och klarar inte av att skanna tunna neg. Det klarar Vuescan och Silverfast mycket bättre.
 
ANNONS