Annons

Färgstick på skannade svartvita negativ. Nikon Coolscan V

Produkter
(logga in för att koppla)

Ventures

Aktiv medlem
Jag skannade en svartvit film idag i min Nikon Coolscan V och fick lite slumpartat ett färgstick i vissa bilder. Det hjälpte inte att skanna om bilderna. De första tre är samma bild och jag lyckades provocera fram en bild utan färgstick som då blev överexponerad i stället. När man skannar svartvitt trodde jag skannern stängde av färgen helt men det verkar inte vara så. Färgsticket går att ta bort i lightroom genom att välja svartvitt. Håller skannern på att ge upp?
 

Bilagor

  • färgstick.JPG
    färgstick.JPG
    58.1 KB · Visningar: 44
Minns inte nu, men finns det inte en svartvitt läge att välja på skannern/mjukvaran/menyn? Coolsvan V (har en själv) har ju t.ex ett specifikt läge för Kodachrome-filmer.

Mvh
Oscar
 
Minns inte nu, men finns det inte en svartvitt läge att välja på skannern/mjukvaran/menyn? Coolsvan V (har en själv) har ju t.ex ett specifikt läge för Kodachrome-filmer.

Mvh
Oscar

Det stämmer att det finns olika lägen för olika film, kodachrome, dia, färgnegativ och svartvita negativ. Jag använder inställningen för svartvitt. Det konstiga var att i färgläget blev det inget färgstick.
 
Jag vet inget om Nikon Coolscan, men filmbasen är inte färgneutral, så färgstick är naturligt.
 
Inte för att jag vet något som helst om den scannern, men det ser ut som om den gått åt sepia-hållet. Finns det någon inställning för det eller för att förhindra det.
 
Det är riktigt men borde det inte vara samma färgstick på hela rullen? Filmbasen HP5 ser lätt lilaaktig ut.
Jo, det borde det vara. Frågan är vilka beslut scannern själv tycker att sen behöver fatta. Hur blir det om du ser till att få med en liten bit av den tomma filmbasen också?
 
ANNONS