Klart du ska ha en D100 :-D
Nä, frågan är klart berättigad!
Det man får i datorn är enligt min uppfattning i princip lika. Jag inbillade mig att D70s hade bättre automatisk vitbalans, men jag är inte lika säker längre.
Hanteringsmässigt är kamerorna relativt lika.
Fördelar för D100 gentemot D70s
* Vertikalgrepp
* Möjlighet att använda avancerade trådutlösare med vertikalgreppet (kontakten sitter där)
* Röstinspelning i vertikalgreppet, rätt fiffigt att kunna spela in anteckningar till varje bild, tog dock ett tag tills jag började använda det.
* Många fler inställningar via knappar/rattar och inte i menyn
* AF-S, AF-C & M kan väljas direkt på kameran, vid D70 måste man grotta i menyer för att välja mellan AF-S och AF-c, irriterande!
* Man kan använda gammal hederlig trådutlösare (har jag aldrig gjort)
Fördelar D70S
* Nyare konstruktion
* Större display med snyggare menyer (men upplösningen är samma, tror jag)
* Möjlighet till i-TTL (med en SB800 på kameran kan man trådlöst styra andra SB800 i TTL-läge.) D100 har endast D-TTL, dvs trådlös TTL funkar inte.
* Trådlös trådutlösare (jag tror inte D100 har det?)
Hur är det, har D70s möjlighet till att ta bort "heta pixlar" vid riktigt långa exponeringstider? Jag tror inte det och då ser bilden ut som en julgran (men jag har inte provat). På D100 finns den finessen, men det tar en evinnerlig tid; en minuts exponeringstid och lika lång tid efteråt men i gengäld blir det bra.
Jag plåtar med både D100 (som är till salu och som jag tror är den Niklas undrar om den är vettig

och D70s i väntan på D200 som jag beställde i november och som väl bör komma vilket år som helst.
Som jag fotograferar har jag svårt att säga att den ena är direkt bättre än den andra. D70s är nyare och jag tycker den är trevlig men det märks ändå att den mer är designad för den som vill att kameran ska sköta mer, D100 är trevligare att använda andå. Som temporär lösning föredrar jag nog D70s (främst för att jag köpte två SB-800 som jag ville använda med trådlös TTL men insåg att jag bara hade trådlöst manuellt för andrablixten på D100) men som enda kamera skulle jag föredra D100. Hastigheten kan jag inte säga nåt om, jag utnyttjar den inte. För min mor tyckte jag D70s var ett bättre val, men hon körde också F65-F80 innan och jag F100
Prisfrågan ska jag väl inte yttra mig om, det verkar som om prisföljden ser ut cirkus: D70 - D100 - D70s - D100 med vertikalgrepp. Köp där du hittar den billigaste, de säljs ju lite från och till. Mitt köp-nu-pris är ju tveklöst tilltaget i överkant, men det är nog syftet med köp-nu-pris.
Snart kommer jag ju förhoppningsvis att kränga en D70s också
http://www.tradera.com/auction/aid_22772610