Annons

Nikon D200 eller Sony Alfa 100

Produkter
(logga in för att koppla)

joohn

Medlem
Har svårt och bestämma mig, vad är de största skillnaderna? Finns det några bra gluggar för Sony?
Ska man vänta tills D80 kommer? Tänkte köpa kameran i USA kanske för dollarn är ganska låg just nu så man spar en hel del. Men går det att få worldwide-garanti?

Hade tänkt mig det här från början

Sandisk
Price $ 102.95
2GB Extreme III CompactFlash Card

Nikon USA
Price $ 314.95
Wide Angle AF Nikkor 35mm f/2.0D Autofocus Lens

Nikon USA
Price $ 579.95
Normal 50mm f/1.2 AIS Manual Focus Lens

Nikon
Price $ 1,699.95
D200, 10.2 Megapixel, SLR, Digital Camera (Camera Body)

Ge gärna förslag på någon annan kamera som kanske är bättre & i samma prisklass ungefär.

Tack på förhand

Stod också inför valet mellan D200 och Alphan för några veckor sedan och trots att jag hade en Nikon med några objektiv och blixt bytte jag system till Sonyn.

Det avgörande för mig var att Sonyn har bildstabilisering inbyggt i kamerahuset medan Nikon bygger in det i sina objektiv, vilket gör att du (med några få undantag) måste köpa orginaloptik för att få tillgång till det. Ett Nikon 70 - 200 f2.8 VR objektiv kostar t.ex. ungefär lika mycket som en Sony Alpha kamera och ett Sigma 70 - 200 f2.8 objektiv som då också blir stabiliserat på grund av kameran.

Om bildstabilisering inte är viktigt för dig, eller om du inte har något emot att pröjsa för stabiliserad orginaloptik, och du vill ha en större kamera så är antagligen D200 trevligare än Sonyn på de flesta andra sätt.

För mina användningsområden (i prioritetsordning) 1) studiofoto 2) resefoto och 3) sportfoto, gissar jag dock att Sonyn kommer matcha eller överträffa D200 till ett mycket lägre pris (särskilt eftersom jag kommer köpa 2 - 3 ljusstarka piratgluggar vars Nikonmotsvarigheter skulle kosta multum med VR... när nu vettiga motsvarigheter ens finns tillgängliga).

Senast ändrad:
joohn skrev:
Har svårt och bestämma mig, vad är de största skillnaderna? Finns det några bra gluggar för Sony?
Det finns mycket bra gluggar för Sonyn iom. att den använder Minoltas AF-bajonett.

Listpriserna på optiken är lite höga, men de riktiga priserna kommer med största sannolikhet bli lite mer "normala" när det kommer igång ordentligt.

ANNONS
Götaplatsens Foto