Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D200 vs blixtstyrning

Produkter
(logga in för att koppla)

Micke_O

Aktiv medlem
Har provat att styra min SB-800 mha den inbyggda blixten och det funkar ju bra - sålänge man är inomhus :-( Är det bara halvmörkt utomhus så har jag haft problem med att den inte verkar detektera styrblixtarna.

Går det att styra SB-800/SB-600 med bibehållen automatik via t ex radio? Existerar såna tillbehör? Jag antar att SU-800 jobbar på samma sätt som t ex SB-800, dvs inte via radio?

Rodney skrev:
nae det går inte med radio men du kan ju ha en sb800a på kameran oxå, då ska det funka bättre.

Du menar för att den ger kraftigare och/eller riktbara styrblixtar till remote blixtarna?

Vad gör en SU-800 som inte t ex en SB-800 kan? Förutom att man slipper härja runt i menyerna för att kontrollera blixtarna. Dom kostar ju typ lika mycket :-(

Funderar på om man kanske skulle köpa ytterligare en SB-800 alternativt 2 st SB-600:eek:r.

Har du testat att rikta sensorn på blixten så att den pekar på commanderblixten?

Gör jag på det viset, så att blixtens sensor ser dom direkta blixtpulserna så funkar det att styra blixtarna trådlöst i klart solsken.

Jag provade lite allt möjligt men tyckte ändå inte att jag blev klok på varför det gick snett ibland. Kanske var för långt ifrån. Får ta och prova mera helt enkelt :)

Micke_O skrev:
Jag provade lite allt möjligt men tyckte ändå inte att jag blev klok på varför det gick snett ibland. Kanske var för långt ifrån. Får ta och prova mera helt enkelt :)

Riktas blixtens sensor bort från commandern så händer ingenting.gör man det inomhus så reflekteras commandern i väggar och tak och når sensorn ändå.

Utomhus finns inga väggar...

ANNONS
Götaplatsens Foto