Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D200

Produkter
(logga in för att koppla)

Hasse8358

Medlem
Hej. kan någon på FS hjälpa mig och förklara varför bilder med med denna kameran så blir färgerna kalla , men med Nikon D3 blir det som det skall vara med samma bakgrund..Bilderna är tagna med samma blixtsystem , Multiblitz Minilight 200 . Färgerna med D200 blir så kalla fast bakgrund är densamma ??? Finns det något filter i D200 jag missat att aktivera eller något annat jag bör tänka på.??? Orkar inte läsa manualen tll dessa kameror , lite lat kan tyckas men så är det inte .Tycker Nikons bruksavisningar är lite röriga måste jag säga. Tacksam för tipps ang. detta MVH / Hasse

Med standardinställningarna ser bilderna inte roliga ut ur D200.

Jag låter bli att filtrera och ordnar sedan till bilderna i något bildbehandlingsprogram. Men om du vill ha lite mer tryck i bilderna direkt ur kameran kan du öka kontrast och färgmättnad i menyerna. Även skärpa bilderna en smula i menyerna har jag för mig.

Brukar sitta ett lågpassfilter på sensorerna som gör bilden lite softare, vilket du kompenserar med en skärpning. Antingen i kameran eller i efterbehandlingen.

Har både D200 och D3. Förvänta dig inte lika fina filer direkt ur 200'an som i 3'an. Däremot går det att få till D200'ans bilder riktigt bra i efterbehandlingen.

Om nu bilderna känns kalla låter det nästan som din vitbalans är olika inställda på de båda kamerorna. Kolla upp det först!!!

Orkar inte berätta vilken flik i menyn du ska gå till, men kolla efter färgmättnad och kontrast i manualen, för färginställningar.

Tack så mycket för ditt trevliga svar på min fråga här på FS. Skall kolla upp det du påtalde med min Nikon D200 och även vitbalansen.Kommer inte ihåg så här i efterhand vilken vitbalans jag hade på respektive kamera.Något jag skall kolla upp nästa gång , kan vara jag som missat detta då.Kanske skall ställa in det på blixt fotografering istället då.Me3n åter tack så mycket med en önskan om en trevlig helg för dig.MVH/ Hasse

Ville bara göra mig en smula lustig på slutet.

Kommer inte riktigt ihåg vart i menyerna då jag inte använder 200'an så flitigt mer. Har inte kameran i närheten nu men ville bara bidra så gott jag kunde med hopp om en lösning!

Får ursäkta mina lustigheter!

En bra grej är att använda ett vitbalanskort ex QP-card, och ta en bild med kortet i bild. Då får du en referensbild att synkronicera alla andra bilder med som är tagna under samma förhållande.

Hej . Kommer inte ihåg vilken vitbalans jag körde på , tror det var Auto?? Men skall kolla detta noga nästa gång , för det blev så stor skillnad på färgerna i bilderna . D3:an blev som det skulle tycker jag och tror jag körde på Auto även på denna med bra resultat . Men tack för ditt inlägg här på FS.MVH / Hasse

Vitbalansen på auto, kan ställa till det ibland. Men fotograferar du i RAW är det ingen fara att fixa enkelt.

Hej igen. Tack för din respons , gillar när folk kan skoja lite vilket jag själv ofta gör och tycker är kul.Så du behöver inte alls be om ursäkt på något vis, kul när man kan ha kul ihop tycker jag.Jag har noterat det du skrivit och skall kolla detta senare .Tack än en gång för trevligt svar från dig.MVH/ Hasse

ANNONS
Götaplatsens Foto