Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D2H som ger felmeddelande Err

Produkter
(logga in för att koppla)

Sail

Aktiv medlem
Mitt D2H hus har böjat ge mig meddelandet Err när jag slår på kameran och tar första bilden. Det spelar inge roll vilket objektiv som sitter på kameran och det är enbart på första bilden när kameran varit avslagen en tid.

Den bilden kameran tar när meddelandet kommer blir oftast väldigt mörk men övriga bilder ser normala ut.
Bifogar två testbilder där den översta är första bilden som ger meddelandet.

Ska lämna in på service men vill ha lite uppslag före jag besöker verkstaden

Bilagor

• Test 1.jpg
    Test 1.jpg
    94.2 KB · Visningar: 137
  • Test 2.jpg
    Test 2.jpg
    91.1 KB · Visningar: 139
Sådär har min D2h betett sig sedan jag köpte den begagnad för ett par år sedan. Problemet har dock förblivit detsamma, och egentligen aldrig blivit värre. Söker man på Internet, så tycks detta vara ett vanligt fel på D2h. Sägs vara någon tidmätning/kontroll i slutarmekanismen som går fel första avtrycket.

Har aldrig lyckats få ur Nikon om detta möjligen åtgärdas "utanför garanti", på samma sätt som det kända exponeringsmät-felet på D2h. De säger bara "skicka in, så får vi se" och jag har ärligt talat inte brytt mig om det, eftersom jag har flera andra kameror och eftersom felet inte verkar bli värre.

Återkom gärna i denna tråd, med de eventuella besked du får från Nikon i denna fråga. Hade uppskattats!

ANNONS
Götaplatsens Foto