** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Nikon d3200 vs d750

Produkter
(logga in för att koppla)

baccis

Medlem
I dagsläget har jag en Nikon d3200 men funderar på att byta.
Om jag byter till d750 blir det väl byte till det bättre, men gör jag det krångligare för mig?
Håll nu i åtanke att jag är en glad amatör...
Kan jag använda samma objektiv?
Om jag måste byta allt faller det på ekonomin.
Ber om överseende för mina amatörfrågor.
 
Det finns fler rattar och knappar, men kamerorna fungerar i grunden likadant. Dock kan automatiken vara lite annorlunda kalibrerad på ett fräsigare hus.

Om du kan använda samma objektiv beror på vad du har för något. Sådana från Nikon märkta DX, eller motsvarande från andra tillverkare som har lite olika beteckningar, går förvisso att använda i princip. Men man kastar då bort poängen med att köpa en kamera med större sensor, eftersom kameran kommer att, om inställd som standard, beskära bilden för att undvika mörka/svarta kanter och hörn på grund av att objektivets bildcirkel inte täcker sensorn ordentligt.
 
Läste på lite mer nu och ser då att 750 har AF i huset vilket 3200 inte har.
Faller inte mina nuvarande objektiv bort då eller går dom att använda ändå?
 
I dagsläget har jag en Nikon d3200 men funderar på att byta.
Om jag byter till d750 blir det väl byte till det bättre, men gör jag det krångligare för mig?
Håll nu i åtanke att jag är en glad amatör...
Kan jag använda samma objektiv?
Om jag måste byta allt faller det på ekonomin.
Ber om överseende för mina amatörfrågor.

En D750 är såklart bättre på de flesta punkter, men sen kan du ju också fråga dig vad exakt du vill ska bli bättre? Är det nåt du saknar på ditt nuvarande kamerahus?

D750 har fler knappar och rattar och även fler inställningsmöjligheter, men alla kamerahus fungerar ju i grunden likadant. Exponeringstriangeln är ju alltid basen.

Sen gällandes objektiv så måste du ha objektiv som täcker fullformat(FX som Nikon kallas) annars får du svarta kanter på bilderna eller så blir de beskurna och du förlorar då istället upplösning.
 
Läste på lite mer nu och ser då att 750 har AF i huset vilket 3200 inte har.
Faller inte mina nuvarande objektiv bort då eller går dom att använda ändå?
Nej, att det finns en AF-motor i huset gör att fler objektiv går att använda, inte färre. Den centrala frågan är, som jag redan har skrivit, om du har objektiv som täcker den större sensorn i D750 eller inte.
 
Om du köper en D750 som är fullformat så kan du tänka bort alla objektiv som heter DX, du behöver FX objektiv som är dyrare.
 
Får nog nöja mig med det jag har tills en lottovinst behagar att infinna sig...
Byter jag hus blir det byte på allt.
Tackar för svaren och önskar er trevligt fotande!
 
Om du byter upp dig till D7200, D7500 eller D500 så fungerar de DX objektiv du har idag

Vill du ta steget till FF så är D750 en bra allroundkamera

Annat alternativ där DX objektiv fungerar är Z50 med adapter, en spegelfri kamera

Insteg i spegellös i fullformat är Z5 eller Z6, men dessa kräver då också fullformatsobjektiv såsom D750.

Fördelar med DX är att den oftast är något mindre i kamera och objektiv och ger en 1,5X faktor i bildvinkel, då får lite mer tele.

Fördelen med FF är att du får lite mindre brus på högre ISO och ger något mindre skärpedjup som kan vara en fördel för att separerar motiv och bakgrund
 
ANNONS