** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Nikon d3200 vs d750

Produkter
(logga in för att koppla)

baccis

Medlem
I dagsläget har jag en Nikon d3200 men funderar på att byta.
Om jag byter till d750 blir det väl byte till det bättre, men gör jag det krångligare för mig?
Håll nu i åtanke att jag är en glad amatör...
Kan jag använda samma objektiv?
Om jag måste byta allt faller det på ekonomin.
Ber om överseende för mina amatörfrågor.
 
Det finns fler rattar och knappar, men kamerorna fungerar i grunden likadant. Dock kan automatiken vara lite annorlunda kalibrerad på ett fräsigare hus.

Om du kan använda samma objektiv beror på vad du har för något. Sådana från Nikon märkta DX, eller motsvarande från andra tillverkare som har lite olika beteckningar, går förvisso att använda i princip. Men man kastar då bort poängen med att köpa en kamera med större sensor, eftersom kameran kommer att, om inställd som standard, beskära bilden för att undvika mörka/svarta kanter och hörn på grund av att objektivets bildcirkel inte täcker sensorn ordentligt.
 
Läste på lite mer nu och ser då att 750 har AF i huset vilket 3200 inte har.
Faller inte mina nuvarande objektiv bort då eller går dom att använda ändå?
 
I dagsläget har jag en Nikon d3200 men funderar på att byta.
Om jag byter till d750 blir det väl byte till det bättre, men gör jag det krångligare för mig?
Håll nu i åtanke att jag är en glad amatör...
Kan jag använda samma objektiv?
Om jag måste byta allt faller det på ekonomin.
Ber om överseende för mina amatörfrågor.

En D750 är såklart bättre på de flesta punkter, men sen kan du ju också fråga dig vad exakt du vill ska bli bättre? Är det nåt du saknar på ditt nuvarande kamerahus?

D750 har fler knappar och rattar och även fler inställningsmöjligheter, men alla kamerahus fungerar ju i grunden likadant. Exponeringstriangeln är ju alltid basen.