Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D3300, hantering vid hög fuktighet

Produkter
(logga in för att koppla)

meglan

Medlem
Hej gott folk!
Jag skulle uppskatta lite tips och råd inför en kommande utlandsresa till Japan.

Tydligen är luftfuktigheten rätt hög under sommaren när jag ska åka. Kikade på gamla väderdata för Tokyo i mitten på Maj i år. Hade en maxtemp på 20 grader och mintemp på 17 grader. Noterade också det som kallas dew point som låg på 17 grader och luftfuktighet mellan 78 och 100.

I mitten på Juni låg maxtemp på 26 grader och min 18 grader med 17 grader i dewpoint och en luftfuktighet på 51 - 94.

Vidare i mitten på juli var mintemp 25 grader, max 31 grader och dewpoint 24 grader, med luftfuktighet på 58-94.

Har hört att de brukar slå på A/C rätt starkt inomhus, i tåg och bussar och sådär. Lär bli en ganska stor kontrast mellan inomhus och utomhus liksom. En kompis sa att regnperioden som är mellan juni och juli är det som att gå in i en vägg.

Tänker mig hur man hanterar sin kamera utan att få fuktskador och korrosion i kamerahuset.

Har en kameraväska jag köpte på SIBA, typ märke Andersson som är stöttålig i botten, samt en objektivpåse som man drar ihop med en ögla, om det säger något.

Vill minnas att dew point är viktigt att beakta. Den ligger ju i det här fallet precis under mintemp. Vet inte hur mycket A/C och annat påverkar, men som sagt, lär ju bli rätt stor kontrast mellan att vara inne och ute.

I regel har jag alltid kameran i väskan kameraväskan när jag rör mig ute, för att minimera risk för tapp eller stötskador.

Vad jag hört så ska man om man varit ute i kyla låta kameran ligga kvar i väskan typ 15-30 minuter innan man tar upp den inomhus sedan. Men hur gör man i detta fall? Några bra tips för att inte förstöra fotoglädjen?
 
När du går mellan stora temperatur skillnader skulle jag rekommendera att lägga kameran i en ziplock påse eller en vattentät påse som går att stänga av något slag. Det gör att all kondens bildas på påsen istället för i / på kamerahuset.

Utöver det vet jag inte hur mycket man kan göra för o skydda det. Generellt sätt tycker jag kamerahus är rätt tåliga. Mina Sony spegellösa har stått ut med en del (a6xxx serien, alltså inte officielt vädertätade). De har blivit regnade på, dränkta i snö vid fotografering i offpist+nysnö klarat kraftiga temp ändringar o allmänt stått ut med mycket. Däremot är jag alltid noga med att torka av vatten/snö och rengöra grejerna ordentligt efter användning. Försöker även undvika o byta objektiv i de sämsta väderförhållandena.
 
Hej gott folk!
Jag skulle uppskatta lite tips och råd inför en kommande utlandsresa till Japan.

Tydligen är luftfuktigheten rätt hög under sommaren när jag ska åka. Kikade på gamla väderdata för Tokyo i mitten på Maj i år. Hade en maxtemp på 20 grader och mintemp på 17 grader. Noterade också det som kallas dew point som låg på 17 grader och luftfuktighet mellan 78 och 100.

I mitten på Juni låg maxtemp på 26 grader och min 18 grader med 17 grader i dewpoint och en luftfuktighet på 51 - 94.

Vidare i mitten på juli var mintemp 25 grader, max 31 grader och dewpoint 24 grader, med luftfuktighet på 58-94.

Har hört att de brukar slå på A/C rätt starkt inomhus, i tåg och bussar och sådär. Lär bli en ganska stor kontrast mellan inomhus och utomhus liksom. En kompis sa att regnperioden som är mellan juni och juli är det som att gå in i en vägg.

Tänker mig hur man hanterar sin kamera utan att få fuktskador och korrosion i kamerahuset.

Har en kameraväska jag köpte på SIBA, typ märke Andersson som är stöttålig i botten, samt en objektivpåse som man drar ihop med en ögla, om det säger något.

Vill minnas att dew point är viktigt att beakta. Den ligger ju i det här fallet precis under mintemp. Vet inte hur mycket A/C och annat påverkar, men som sagt, lär ju bli rätt stor kontrast mellan att vara inne och ute.

I regel har jag alltid kameran i väskan kameraväskan när jag rör mig ute, för att minimera risk för tapp eller stötskador.

Vad jag hört så ska man om man varit ute i kyla låta kameran ligga kvar i väskan typ 15-30 minuter innan man tar upp den inomhus sedan. Men hur gör man i detta fall? Några bra tips för att inte förstöra fotoglädjen?

Jag tror inte problemet är större än vad vi har på vintern här i Sverige. Kom ihåg att kameror tilllverkas/tillverkades i Japan så de klarar med all säkerhet den japanska sommaren.

Jag har varit i Tokyo i augusti, då visserligen bara med analog kompaktkamera, och det är fuktigt - och omkring 30 grader varmt dygnet runt. Tyvärr får du förmodligen inte en skymt av Mt Fuji pga. diset. Men det finns mycket annat att se.
 
ANNONS