Annons

Nikon D3300 hiss eller diss? Objektiv till den?

Produkter
(logga in för att koppla)

Noellah

Medlem
Jag står inför ett köp av en ny systemkamera. Har en Canon Eos 400D som jag köpte begagnad för säkert 6-7 år sen och nu har blixten gett sig på den. Jag älskar att fotografera och gör det varje dag, men då med mobilen. Jag är kass på tekniken i sig, det här med bländartid etc. (Om det bara vore som att lära sig cykla😉) Så jag använder mig mest av den helautomatiska inställningen. Fotar mina små barn allra mest men även mycket mat och även natur, gillar att gå nära mitt objekt. Utan att ha läst på särskilt mycket så är jag nära att nappa på ett erbjudande på Nikon D3300 med två objektiv
18-55 mm-objektiv med tyst fokusmotor
55-200 mm-telezoom med bildstabilisering
för 5490:- på Netonnet. Vad tror ni om de objektiven? Och kameran överhuvudtaget??
Den finns även på Elgiganten för 3790kr med det "vanliga" objektivet till.

Tacksam för råd😊
 

Hans Österlind

Aktiv medlem
Hej!

Kameran du nämner är jättebra för vad den är och vem den riktar sig till. När det kommer till bildkvalitet kan du inte få så mkt bättre utan rejält mkt större utgifter

Om du orkar och kan läsa engelska så här har du en mkt bra genomgång av den kameran

http://www.dslrbodies.com/cameras/current-nikon-dslr-reviews/nikon-d3300-review.html

Personligen är jag lite emot att köpa instegskameror. De kan vara handikappande när man väl blivit lite mer släng på foto och då "måste" man byta upp sig och då tickar pengarna iväg och man är inne i en ny kamerabytescirkus. Under förutsättning att du kan tänka dig att pruta något map bildkvalitet är det bättre att köpa en äldre begagnad mer påkostad kamera, de blir tyngre och större men trevligare att använda på samma gång. Kolla gärna D90/300(s)/7000/7100 de är bra alternativ. Modellerna blir modernare i grovt den ordning de är uppradade och kostar lika mkt eller mindre än ditt exempel
 

ErlandH

Aktiv medlem
Håller med Hans om att det är en utmärkt och prisvärd kamera. Men i just det paketet är det en version av 18-55 utan bildstabilisering (VR) och det skulle jag undvika.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Kameran är bra till det priset, men se om du kan hitta bara kamerahuset till vettigt pris och köp till ett nytt eller begagnat objektiv. Tex Nikon 18-140 är ett utmärkt allround som nästan täcker upp det område du hade med två. Eller så kan du köpa tex ett sigma eller tamron17-50/2,8 eller varför inte börja med ett fast 35/1,8 från Nikon. ScandinavienPhoto har en hel del begangnat särskilt objektiv så där kan du köpa dessa med 6 mån garanti
 
Senast ändrad:

pacc

Aktiv medlem
En systemkamera som D3300 med sökare är vettigt när man ska fota barn i rörelse,
en del har hänt sedan 400D också.

Rajala proshop verkar ha D3300 med VR kitet för nästan exakt 3000:- bara idag onsdag.
55-200 kan du vänta med tills barnen börjar spela fotboll eller rida då skulle jag nog
satsa på ett extra 35 1.8 för porträtt och känsla. (kanske också på rajalas erbjudande)
eller gå upp till kitet med lite längre zoomomfång om du verkligen känner att det har begränsat dig.
 

Noellah

Medlem
Suveränt med så många bra svar!! 😄 Tusen tack alla!! Kollade Rajala proshop och det låter ju helt klart bättre. Hade ingen koll på vad VR var och om det fanns i de andra objektiven eller inte. Så nu har jag lärt mig något nytt 😊 Kollade dessutom i köp och sälj här på fotosidan och hittade en D7000 för 3500kr, någon som vill gå in o kika och ge mig ett utlåtande? Vet inte vad det är för objektiv på. "Alla originaltillbehör" står det. Vågar man köpa begagnat?
 

Bilagor

Brix

Aktiv medlem
Jag tycker ju personligen du kan köra på en D3300 och satsa lite på objektiv istället då det är där det mesta av bildkvalitén ligger. Ett Nikon 35/1.8 är t.ex väldigt bra för priset. Skarpare objektiv för dom pengarna får man inte :).
Sen bör du ju lära dig att köra manuellt också tycker jag. Att köra auto tar ju bort en stor del av syftet att överhuvudtaget använda systemkamera. (PS det finns inget som heter "bländartid" ;P)
Men om du bara vill köra auto så kanske det är bättre att du skaffar en bra kompaktkamera istället?
 

Noellah

Medlem
Hahaha slutartid var det nog jag menade, det säger ju en del om min kunskap 😂 Har fått informationen flera gånger om grunderna i hur man fotar manuellt men glömmer hela tiden eftersom jag inte använder mig av det särskilt ofta. Sökte på rajala proshop efter det du skrev men hittade ingen.
 

Bilagor

ErlandH

Aktiv medlem
Jag skulle nog föreslå att du börjar med kitzoomen 18-55 och eventuellt kompletterar med 35/1,8 senare om du tycker att du vill ha ett sådant. Jag skulle inte köpa det objektivet, eftersom det är en brännvidd som jag personligen inte är speciellt förtjust i.

Och du behöver inte bry dig om att vissa tycker att det är "finare" att ställa kameran på M. Använd den metod som passar dig och din kunskapsnivå och ger dig bilder som du tycker om.
 

Noellah

Medlem
Jag skulle nog föreslå att du börjar med kitzoomen 18-55 och eventuellt kompletterar med 35/1,8 senare om du tycker att du vill ha ett sådant. Jag skulle inte köpa det objektivet, eftersom det är en brännvidd som jag personligen inte är speciellt förtjust i.

Och du behöver inte bry dig om att vissa tycker att det är "finare" att ställa kameran på M. Använd den metod som passar dig och din kunskapsnivå och ger dig bilder som du tycker om.
Men då köper jag nog den på rajala, var ju VR påsen och priset var riktigt bra😊
Jag har ett Canon EF 35-135mm f/4-5,6 USM till min gamla, går det att använda med någon typ av adapter? 😊
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
O jag röstar på en normalzoom med 2,8, typ 17-50 (som Peter redan nämnt).
MED bildstabilisering.
Mer ljus in är positivt vid så mörka miljöer som konserter.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Om jag skulle vilja ha ett makroobjektiv, vad rekommenderas då?
Det finns inga dåliga makroobjektiv.
Alla som passar en modern kamera är bra, oavsett tillverkare.
Det du skall göra först är att bestämma vilken brännvidd som passar för det du vill göra.
Personligen gillar jag Cyberphotos hemsida när jag tittar på vilket utbud som finns. Det är enkelt, tydligt o lättöverskådligt.
 

Brix

Aktiv medlem
Dom flesta macro-objektiv på marknaden håller hög bildkvalité. En klassiker är ju dock Tamron 90/2.8 som är mycket bra. Men ska du fota macro rekommenderar jag dig VERKLIGEN att lära dig köra manuellt då att fota auto när man kör macro oftast inte är särskilt lyckat då man ofta t.ex behöver blända ner en del eftersom man får väldigt kort skärpedjup när man fotar saker på väldigt nära håll.
 
ANNONS