Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D3s...vad skall man betala?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Nikon D3s med 30.000 exponeringar?
Vad är ett skäligt pris?
Hittat en för 17.000:- men tycker det låter lite för mycket.

Vad säger expertisen?

Med vänlig hälsning Kent

Just nu kanske en D3s i gott skick med få exp är värd 12-13.000:-. Så fort D5 finns tillgänglig i större skala senare på våren kanske 8.500:-. Då lär D4 gå loss för 15.000 och D4s för 20-25.000. Då lär i o f s också D3 ha fallit till c:a 5000:-. Avvakta med köp tills D5 finns ute och alla avlastar sina D4/D4s det får följdeffekter på priserna på alla ensiffriga D kamerors priser.

En kompis till mig köpte en D3:a som hade över 200 000 exp för 6000 kr och fick t o m 6 månaders garanti...

Tja, kul för honom :)

Men det är en annan kamera och den var väsentligt mer använd. En D3 som gått så pass lite som 30000 exponeringar (dvs, lite använd för en sådan kamera) ligger nog fortfarande runt 8-9000 kr, medan en D3s som gått lika mycket hamnar betydligt högre. Det var inte mer än ett, ett och ett halvt år sedan som begagnade D3s som gått så lite äntligen ramlade under 20000.

Jag har hållit ett öga på utbudet av D3s i flera år nu, kommer troligen köpa en själv om någon bra deal dyker upp.

Vad är ett skäligt pris?

Vad säger expertisen?

Med vänlig hälsning Kent

Det gick en D3s på tradera för några månader sedan för 13700, och den hade ungefär 15 000 exponeringar, så ja det är lite för mycket. Jag tror fortfarande att han kommer få den såld för det priset, men det är lite högt.
Spelar pengar någon som helst roll råder jag dig att överväga en vanlig D3:a. Köpte min nyligen för 7200 (50 000 exponeringar). Dem kostar alltså ungefär hälften så mycket som en D3s för samma skick, och är till 95 procent samma kamera.

Dem kostar alltså ungefär hälften så mycket som en D3s för samma skick, och är till 95 procent samma kamera.

Jag håller med om prisskillnaden, det låter på ett ungefär rimligt.

Men fotar man sport så är skillnaden mellan dem högst påtaglig: D3s klarar lite beroende hur man ser på saken ungefär 1,5 - 2 steg högre iso med liknande resultat, och det gör mycket stor skillnad. Faktum är att i området iso 3200 - 25600 står sig D3s överraskande bra mot D4/D4s och Eos 1Dx. Så D3s är fortfarande en högst relevant kamera för yrkesbruk, medan D3 är lite frånåkt av nyare modeller.

Därav prisskillnaden mellan D3 och D3s trots att de på ytan är ganska lika. Plus att D3s helt enkelt är mycket mer sällsynta än D3.

Jag håller med om prisskillnaden, det låter på ett ungefär rimligt.

Men fotar man sport så är skillnaden mellan dem högst påtaglig: D3s klarar lite beroende hur man ser på saken ungefär 1,5 - 2 steg högre iso med liknande resultat, och det gör mycket stor skillnad. Faktum är att i området iso 3200 - 25600 står sig D3s överraskande bra mot D4/D4s och Eos 1Dx. Så D3s är fortfarande en högst relevant kamera för yrkesbruk, medan D3 är lite frånåkt av nyare modeller.

Därav prisskillnaden mellan D3 och D3s trots att de på ytan är ganska lika. Plus att D3s helt enkelt är mycket mer sällsynta än D3.

Exakt! Det är kvalite'n vid höga ISO jag är ute efter och då tror jag att D3s ligger lite bättre till än D3:an.

Exakt! Det är kvalite'n vid höga ISO jag är ute efter och då tror jag att D3s ligger lite bättre till än D3:an.

Det är ingen tvekan om att D3s har bättre egenskaper över 3200 ISO, så är det viktigt för dig kan du såklart motivera det fördubblade priset. Men det är, tillsammans med en större buffert, den i princip enda skillnaden. Säger bara att man kan smyga in en begagnad 70-200 VR1 i mellanskillnaden. Allt handlar som vanligt om prioriteringar..

Det är ingen tvekan om att D3s har bättre egenskaper över 3200 ISO, så är det viktigt för dig kan du såklart motivera det fördubblade priset. Men det är, tillsammans med en större buffert, den i princip enda skillnaden. Säger bara att man kan smyga in en begagnad 70-200 VR1 i mellanskillnaden. Allt handlar som vanligt om prioriteringar..

Det är precis det som är viktigt för mig.
Tar mycket bilder där ljuset har mycket övrigt att önska ;-)

En inte helt ointressant detalj är att D3s har anti-skräp-skak av sensorn vilket D3 saknar, och D3 är en ökänd damm-magnet - jag grovsanerade mina två D3-hus och min D3s nyligen, det är skillnad :) D3s är ingalunda immun mot snuts, men man behöver inte göra ren sensorn i närheten så ofta.

Allt handlar ju som du säger om prioriteringar, men det finns ett värde hos D3s som många är villiga att betala extra för utöver D3. När min äldsta D3 ramlar isär (för mycket) kommer jag ersätta den med just en D3s. Det är fortfarande en väldigt bra och prisvärd kamera i sin nisch.

Vad ska jag betala?

Hej,

Smyger mig in i tråden för att inte behöva starta en ny med ungefär samma tema. Har läst vad ni skrivit men har en lite annorlunda fråga.

Ska klämma på en D3s i eftermiddag som har slutarräkning på >800k men slutare och spegel är bytt för ca 1000 exponeringar sedan. Säljaren vill ha 9000 för huset men jag tänkte bjuda mindre. Vad är den värd? Vad hade ni betalat? Huset har enligt säljaren mest använts i studio. Hade ni köpt den alls?

Med hopp om snabbt svar - tack! :)

Vad är ett skäligt pris?

Vad säger expertisen?

Med vänlig hälsning Kent

Hej,

Smyger mig in i tråden för att inte behöva starta en ny med ungefär samma tema. Har läst vad ni skrivit men har en lite annorlunda fråga.

Ska klämma på en D3s i eftermiddag som har slutarräkning på >800k men slutare och spegel är bytt för ca 1000 exponeringar sedan. Säljaren vill ha 9000 för huset men jag tänkte bjuda mindre. Vad är den värd? Vad hade ni betalat? Huset har enligt säljaren mest använts i studio. Hade ni köpt den alls?

Med hopp om snabbt svar - tack! :)

Har kameran mest körts i studio och hat helt ny spegel/slutare tycker jag 9000 kronor låter som ett mycket bra pris, sett till slitdelar är det ju på flera sätt en ny kamera. Jag skulle ju heller köpa den än en D3s som kanske gått 50k-70k exponeringar i okända sammanhang (regn, blivit tappad, slagit i saker).

Det jag ofta för fram som argument i sådana här trådar är att man inte skall titta för mycket på antalet tagna bilder - mer på hur de har tagits och av vem. Hellre en kamera som en fridsam och omsorgsfull makro- eller studiofotograf ett par hundratusen bilder med än en kamera som tagit 50000 bilder i skidbackar, längs leriga motorcrossbanor och som helt enkelt hanterats mycket och fått många små smällar.

Absolut - men vänta några månader om du kan tills folk börjar dumpa sina D4/s till förmån för D5 då blir det kaskadeffekter på alla beg D4s/D4/D3s/D3 med fallande begpriser.

Tror inte du kommer se överdriver stora mängder av D3-D4s på marknaden bara för att D5 kommer ut, inte heller ett gigantiskt prisfall på fantasimarknaden, kan inte hålla med om att jag såg några extremt billiga D3s eller D4 när D4s släpptes.

Tror inte du kommer se överdriver stora mängder av D3-D4s på marknaden bara för att D5 kommer ut, inte heller ett gigantiskt prisfall på fantasimarknaden, kan inte hålla med om att jag såg några extremt billiga D3s eller D4 när D4s släpptes.

Kollar man historiken då begpriser Stabiliserats verkar det ändå vara så. Går man tillbaks i tiden och tittar blir det gärna så. Förklaringen är enkel: en beg D4s får inte ligga för nära D5 som inte får ligga för nära D4 som inte får iigga för nära D3s osv.

Har kameran mest körts i studio och hat helt ny spegel/slutare tycker jag 9000 kronor låter som ett mycket bra pris, sett till slitdelar är det ju på flera sätt en ny kamera. Jag skulle ju heller köpa den än en D3s som kanske gått 50k-70k exponeringar i okända sammanhang (regn, blivit tappad, slagit i saker).

Det jag ofta för fram som argument i sådana här trådar är att man inte skall titta för mycket på antalet tagna bilder - mer på hur de har tagits och av vem. Hellre en kamera som en fridsam och omsorgsfull makro- eller studiofotograf ett par hundratusen bilder med än en kamera som tagit 50000 bilder i skidbackar, längs leriga motorcrossbanor och som helt enkelt hanterats mycket och fått många små smällar.

OK, stort tack för svar! Ska förhöra mig mer på hur den blivit behandlad men verkar lovande då. Har någon annan en annan eller liknande åsikt?

ANNONS
Götaplatsens Foto