Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D3s vs Canon 1D Mark IV

Produkter
(logga in för att koppla)

Ragdollar

Aktiv medlem
Har nu läst jämförande tester mellan dessa två i ett otal tidningar och ingen vill (vågar?) ta ställning, bara oavgjorda matcher.

För min del så gör den överlägsna brushanteringen i D3s, och fullformats sensorn, att jag tveklöst väljer Nikon.

Vad säger ni Canon fantaster som har en Mark IV, eller testat båda?
Ge mig några skäl att ändra ståndpunkt, men skillnaden i pixelantalet är inte intressant i detta fallet, ger obetydligt ökad möjlighet att förstora bilderna utan att tappa skärpan men ger en försämrad brushantering, inget en press-/sport fotograf gillar.

/Anders

Har nu läst jämförande tester mellan dessa två i ett otal tidningar och ingen vill (vågar?) ta ställning, bara oavgjorda matcher.

För min del så gör den överlägsna brushanteringen i D3s, och fullformats sensorn, att jag tveklöst väljer Nikon.

/Anders

har du testat båda, eftersom du tveklöst väljer en?

Stefan

Har bara känt på Mark IV men har en D3s som jag är mycket nöjd med.
Kan alltså inte säga att jag har koll på Mark IV in action, är nog mest intresserad att få lite mothugg/synpunkter/input från ägare till/testare av Canon 1Dn, helst någon som neutralt hårdtestat båda .. :)

Har bara känt på Mark IV men har en D3s som jag är mycket nöjd med.
Kan alltså inte säga att jag har koll på Mark IV in action, är nog mest intresserad att få lite mothugg/synpunkter/input från ägare till/testare av Canon 1Dn, helst någon som neutralt hårdtestat båda .. :)

Jag har testat båda och tycker inte det är så svårt att se skillnaderna. Skulle jag ofta arbeta i svagt ljus och därför har behov av höga ISO och snabb, exakt fokusering även under svagt ljus skulle jag välja D3s. På ISO över 6400 ser man skillnaden, även på en utskrift. D3s var också snabbare på att sätta fokus när man arbetade vid ljusnivåer runt EV1.

Skulle jag behöva en mera allround-kamera och där upplösningen är viktig, skulle jag välja mkIV. På utskrifter i format 30 x 40 cm ser man skillnaden i skärpa, men knappast på mindre.

Stefan

Något som ofta har klagats på hos Nikon jämfört med Canon är att initala fokuseringen är långsammare. Vet inte hur D3s står sig mot MkIV. Jag har dock inte bekymrat mig så mycket om det, för de flesta verkar också tycka att när väl fokus är satt så är Nikons AF betydligt bättre på att följa med.

Dessutom har blixtsystemet mer fördelar. Fotografen som fotade min lägenhet körde t.o.m. Nikon manuellt till sin 5D. Han funderade på att byta till D700 efter att ha testat min med 14-24/2.8.

Å andra sidan finns det en del objektiv hos Canon jag är intresserad av, t.ex. 70-200/4, men det är inte tillräckligt för att jag en funderar på att byta system.

ANNONS
Götaplatsens Foto