martinot
Aktiv medlem
Hur gör proffsfotograferna när de reser?
Där är nog huvudmålet med resan själva fotandet = jobbet som skall exekveras.
Andra fritidsaktiviteter och "turistande" är nog bara en eventuell sidobonus (om det ens hinns med alls).
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Samt kanske inte ens har utrustning med sig utan hyr den samt ett gäng assistenter som bär och sätter upp allt.
Men va f-n....jag fattar inte! Jag går mil med min D7100 med batterigrepp och Nikon 80-200 AF i uppförsbackar i norra Hälsingland. Jag har inga som helst problem ....
Men va f-n....jag fattar inte! Jag går mil med min D7100 med batterigrepp och Nikon 80-200 AF i uppförsbackar i norra Hälsingland. Jag har inga som helst problem .... och då skall du veta att jag är ingen atlet på något sätt . När jag nu är ute i naturen så gäller det att ha bästa utr med sig. Jag har andra kameror som jag ibland haft med mig på dessa "turer" vilket resulterat i att jag ibland fått en bild som inte går att visa upp. Men med stora utr kan jag stolt visa upp bilderna. För en helt frisk människa är 2 kg ingenting att bära en dag.
Då har du ju en fjäderlätt liten utrustning
Prova att gå mil efter mil och kanske framför allt, upp och ned för trappor, in och ut genom trånga dörröppningar, in och ut ur bilen, och medan du fotograferar hela tiden växla mellan att stå, sitta, klättra upp på stolar, gå ned på knä eller ligga platt ned på backen och sedan upp igen ... Med en komplett utrustning. Typ två stycken D4-hus, en 14-24/2,8 en 24-70/2,8, en 70-200/2,8, en 200-400/4, en 85/1,4, en 35/1,4, ett par blixtar, extra batterier till kameror och blixtar, laddare, laptop och en stadig och stryktålig väska som rymmer grejerna och som tål att hanteras.
Det är inte vikten hos en pryl som är problemet, det är den sammanlagda vikten av en komplett och mångsidig utrustning som blir jobbig att släpa runt på.
Men det var kanske inte det frågan gällde, utan det var det att en del gnäller på att det är jobbigt att bära
Gällde inte din fråga Nikon D4 vs D500?
Det kan luta åt bekvämlighet också. En del av oss har skakat av oss det lutheranska oket och köper inte att man ska behöva ha det obekvämt.
Det är kanske en bra maxim i en del sammanhang, men om man kan välja så väljer jag bort obekvämligheter om det inte spelar någon roll i övrigt.No pain , no gain!
Jo jag fattar att om man skall bära med sig hela arsenalen så blir det tungt.
Men det var kanske inte det frågan gällde, utan det var det att en del gnäller på att det är jobbigt att bära runt på "typ den utr jag har" en hel dag. Har man en sjukdom eller likn så köper jag det , men annars så lutar det åt lathet...![]()
Det jag har sett i senare delen av tråden har varit allmänna resonemang om att många föredrar en lättare utrustning framför en tyngre. Varpå du svarar, och jag citerar "Men va f-n....jag fattar inte! Jag går mil med min D7100 med batterigrepp och Nikon 80-200 AF".
Min poäng: Du argumenterar att det bara är sjukdom eller lathet som kan vara orsak att inte trivas med en tung utrustning. Och som argument för det berättar du att du kan gå två mil med ... En lätt utrustning. Som argument faller det liksom ganska platt
Hela frågan uppstod ju i och med att du tvekade mellan en D4 och en D500. Stora delar av tråden har ju sedan kommit att handla om att du inte alls verkar kunna acceptera argumentet att en större och tyngre kamera faktiskt kan vara jobbigare att gå omkring med än en lättare kamera. Vilket känns lite underligt eftersom du uppenbarligen inte har någon som helst erfarenhet av saken
Notera att jag själv väldigt ofta och ihärdigt fotar med en utrustning bestående D3 + D3s, oftast tillsammans 24-70/2,8, 70-200/2,8 och ett 300/2,8 (det senare ibland utbytt mot ett 200/2). Det är en utrustning jag stormtrivs med och som funkar mycket bra för mig. Men den är tung och faktiskt jobbig att bära runt på, och jag har lite svårt att förstå varför du så envist vill argumentera för att det omöjligt kan vara jobbigt för en frisk och energisk person - tro mig, det är detofta är de värt besväret men jobbigt är det och det är lätt att få ont om man man är oförsiktig.
Ett annat problem finns också: det går inte att stoppa ned en D4 eller liknande med ett objektiv monterat i många väskor. Det går inte i någon väska jag har och inte i någon jag haft heller. ...