Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Nikon D40 vs.Minolta Dynax 5D

Produkter
(logga in för att koppla)

Annika-D

Ny medlem
Hej,
kan tänkas att detta är en väldigt "dum" fråga, men då jag är en riktig nybörjare och att köpa kamera är en hel vetenskap undrar jag vilken kamera som är bäst av Nikon D40 och Minolta Dynax 5D?

Tack på förhand

Skillnaden är väl främst att KM-kameran inte finns längre, inte ens märket finns kvar, medan Nikon D40 faktiskt går att köpa ny! Ur den synvinkeln känns väl Nikon som ett avsevärt bättre val. Men rent tekniskt är det inte lika självklart, bägge ger säkert ett likvärdigt resultat.

Hur mycket behöver du betala för en Dynax 5d?

Per.

perstromgren skrev:
Skillnaden är väl främst att KM-kameran inte finns längre, inte ens märket finns kvar, medan Nikon D40 faktiskt går att köpa ny! Ur den synvinkeln känns väl Nikon som ett avsevärt bättre val. Men rent tekniskt är det inte lika självklart, bägge ger säkert ett likvärdigt resultat.

Hur mycket behöver du betala för en Dynax 5d?

Per.

Rätt korkat svar även om det i sak är rätt. Du får det att låta som om KM helt gått ur tiden.
Så är det inte. KM köptes upp av Sony som är på stark frammarsch inom systemkameraområdet och objektiv och tillbehör för Sony passar även till Dynax5D:n ifall du nu köper den och vill skaffa
dig mer prylar framöver.
Vilken som är bäst är svårt att avgöra. Det beror på vad man väger in. Dynax5D är hur som helst en mycket kompetent kamera.

Jaha...

Men i det fallet kommer jag nog inte att gå för D5! Han ville dessutom ha 5000 för D5an när jag kan få en bra D40-D70 för en mindre summa.

Just nu står det mellan D40 och D70S. Bäst?
Tack för ditt svar, uppskattades! mvh A

Nyare amatör vs äldre entusiast...

D40 är mindre, har bättre brusegenskaper, bätre skärm och går att köpa ny med garanti...
Det negativa är att den saknar inbyggd af-motor (af-s objektiv är ett måste för AF), har inte så många dedikerade knappar, saknar toppdisplay...
D70 är ett mer avancerat hus, fler knappar och funktioner, mer tyngd och känsla..
Nackdelar är att den har mer brus på höga ISO, i allmänhet lite äldre kamera...

Jag hade köpt d70 ist för d40... Har en d40 (för övrigt till salu eller bytes mot d70) men saknar alla knappar som finns på min d200...

D40 är absolut ingen dålig kamera men har man en gång haft entusiast/semiproffs så vill man inte tillbaka till d40...

Intressant är också att Sony tillverkar Sensorer till i princip alla utom Canon.

Jag skulle dock ändå valt D40, en modernare kamera och möjligheten att köpa den ny med garanti är värt mycket tycker jag, det är inte alltid man vet vilka fel man skall titta efter när man köper begagnat och om något krånglar efter ett tag är det rätt skönt att ha garanti.

Dessutom 5000:- för en Dynax 5D låter som ett väldigt överpris om det inte följer med en massa objektiv och tillbehör.

Jag skulle kört på D40.

ANNONS
Götaplatsens Foto