Rätt märkligt det här. Tänkte jag skulle testa lite idag eftersom jag själv inte reflerkterat över det, vet faktiskt inte varför. Men jag kom fram till att min D80 också överexponerar lite, men inte alls så farligt som Stig skrev och heller inget som störde, inga utfrätta högdagarar (inget vetenskapligt experiment eller bästa möjliga testförhållanden). Nu på kvällen sittar jag och läser lite på nätet och hittar en gigantisk tråd på just detta tema, dvs att många upplevar att deras D80 överexponerar i olika grad. För det första verkar det bara gälla matrix-mätning medan spot och centrum ger pricksäker exponering. För det andra verkar det vara väldigt blandade erfarenheter kring detta. Nikoncelebriteten Thom Hogan själv skriver att:
Actually, I've found it gives very consistent results. What people are failing to recognize is HOW the matrix is doing its job. Yes, it is different from most of the rest of Nikon's DSLRs (those are the ones, by the way, that you'll find thousands of "Nikon DSLR underexposes" posts here in the forums). (T Hogan). Och andra vill hävda motsatsen, tex Rockwell som hävdar motsatsen.
För det tredje, de som erfar problemet, upplever det som att kameran exponerar oförutsägbart vilket innebär att det är svårtatt bara knappa in en kompensation och låta den vara. Så Stig är inte ensam om att uppleva problemet och han är heller inte helt ute och cykla. Även om jag inte upplevt problemet som särskilt stort än (kanske för att jag inte går slaviskt på kamerans egen mätning) så verkar rätt många andra komstatera att D80s evaluerande (Matrix) mätning överexponerar något. Har man detta problem så knappa in centrumvägt istälet, om man nu måste gå slaviskt efter de olika exponeringsprogramen.
I denna tråd kan du se en test, kanske inte tyvärr tillräckligt extrema förhållanden men där kan man inte se Så stor skillnad mellan D80 och D200 vad gäller exponering:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1034&message=20841832
Vad som är märkligt är att ingen av de tester jag läst, ett tiotal, lagt märke till detta. Alla lovordar kameran och hur väl den exponerar. Så jag tror inte man ska överdriva problemet, även om en del uppenbarligen klassar kameran som obrukbar, eftersom många av oss fotointresserade inte går slaviskt på vad olika program, de flesta kompenserar efter situationen eller slår in på manuellt och gör några olika exponeringar. En del andra hus underexponerar istället, och det måste man kanske också läsa sig hantera som kameraägare.