Annons

Nikon D50 kontra D80

Produkter
(logga in för att koppla)
Om bilden är utfrätt då har väl fotofgrafen exponerat bilden fel.Med dagens hjälpmedel i digitala kameror så är det lätt att undvika.
Att jämföra bilder på web säger inte ett smack kan lika gärna vara din skärm som inte är kalibrerad rätt.

På fotomässan har Nikon stora bilder typ 70x100 o det ser lika bra ut såväl från D80 samt D200 o det är naturligt pga samma sensor.Alla tester jag läst så exponerar D80 vädigt bra.
Skärpan lär inte skilja när det är samma sensor på kamerorna.

idiom skrev:
tittade på bilder tagna med d200 o d80, samma motiv, samma objektiv, inte samma dag o ljus. d200 har skarpa bilder d80 inte lika skarpa och dessutom utfrätta, kan man dra några slutsatser av detta? bilderna var från dpreviews galleri
Absolut inte. Du kan omöjligen se vilken kamera som tagit vilken bild vill jag påstå. Det är fotografen som gjort fel om himlen är utfrätt.

Att 400d och D50 skulle vara lika bra som D80 tycker jag verkligen inte. Det räcker med att kolla i sökaren så har man motiverat prisskillnaden. Att D80 sen har alla de detaljer och funktioner man saknar hos D50 avgör till dess fördel.
Däremot håller jag med om att 10 megapixlar är helt onödigt för de flesta.

D80 igen

Tja, Till Ove: det är INTE samma sensor i D200 som i D80!
Kamerans största svaghet är att den överexponerar, d.v.s den jämnar ut i lågdagrarna, Om detta vore en konsekvent felexponering gjorde det inte så mycket, men den är alltså inte konsekvent. Det enda som är repeterbart är att högdagrarna blir utfrätta, och en förlorad högdager går inte att "laga" oavsett vilket redigerings program man använder. Jag skulle mycket hellre se att lågdagrarna var igengrodda.
Ta själva några bilder med en tydlig högdager (himmel?) ganska långt upp på skalan och med en inte alltför kraftig skugga på nedre delen av skalan. Kolla sedan om skuggan inte är lättad på bekostnad av motivets ljusaste del. Jag förstår varför man stoppat in D-lightning i menyerna. Jag har själv en D80,(och en D200) men jag kan ärligt säga att jag aldrig skulle köpt kameran om jag fått testa den innan.

Det var inte himlen som var utfrätt utan reflektionerna i en träbåt inomhus, men ljuset kom utifrån. Bilderna var tagna med ungefär samma inställningar som d200 och samma objektiv och samma motiv men ljuset kan ha varit olika eftersom de inte togs vid samma tid på året. Överhuvudtaget var nästan alla bilder med d80 betydligt sämre än d200. Går det inte att komma åt detta exponeringsproblem (genom att skjuta med raw exv)? Sen undrar jag också varför skärpan var så olika.

http://www.dpreview.com/gallery/nikond80_samples/

http://www.dpreview.com/gallery/nikond200_samples/

men det är klart, web bilder är ju inte samma sak som tryckta bilder

bästa är ju förstås att jämföra med nån som har båda kamerorna

Om ni plockar ut bilderna från från dprewiev o kollar dom i histogrammet så på dom 4 första bilderna är mer rätt exponerade med D80 än dom 4 första med D200.
Tag tex bilden med D200 när dom åker båt den är rätt utfrätt o kollar du på bilden med statyn så är bakgrunden kraftigt överexponerad.
Så på dom bilderna verkar D80 exponera mer rätt än D200.
Men ingen kamera oavsett prislapp exponerar rätt varkje gång men det är lätt att åtgärda om man kan tolka exponeringen.
Vad jag vet så sitter det väl samma sensor i D200 som D80 som i sony eller?
Om skärpan upplevs olika så är inte bilderna likadant skärpta vissa kameror får du lägga på det själv vilket jag föredrar o då är bilden softare från början.

D200 verkar exponera rikligare än D80

Stig kolla bild 22 med D200 den är överexponerad det verkar som kameran har svårt att tyda mörka föremål med ljust runt om eftersom den överexponerar även bilden med statyn.
Men den verkar göra det varje gång o då är det lätt att justera det.

Nej, det är väl svårt att jämföra sådär, man ska väl ha samma ljus o samma objektiv helt enkelt. Sen försökte jag hitta bilder som såg ungefär lika ut och det slår ju inte alltid väl ut.

Ken hade ju en bild som såg likadan ut med båda kamerorna, men det var ju inomhus.

Tyvärr Lennart, RAW hjälper inte här. Exponering är avsktlig inställd för att ge ljusa bilder. På förfrågan säger Nikon att: kameran i första hand är avsedd för de som inte vill fixa med bilderna i en dator, utan föredrar att skriva ut direkt från kameran,därför finns också bild redigering inlagd i kamerans programvara.(Lika mycket redigerings möjligheter i kameran som i urusla PP) Därför påstod jag också tidigare att D80 i huvudsak är konstruerad för de som tidigare använde kameror av typ Colpix. Att skärpan verkar lite mjuk kan till en viss del åtgärdas med att ställa "bildskärningen" till "med. hög" eller "hög". Jag vågar väl knappast nämna här att jag tycker focus också är lite skral? Produkt line:D50 och D200? Ja faktiskt tycker jag det är så för tillfället, men jag hoppas och tror att det kommer att dyka upp en uppdaterad D80, kanske i form av en D90??

Yes Ove! Jag vet, jag har minskat exponeringen med ca:1/3 rakt över på D200. Det kan man fiffigt göra i menyerna utan saker som blinkar och försöker påminna. Men som du så riktigt påpekar: exponeringen är konsekvent, då spelar över eller under ingen roll. Den enda kamera jag haft som varit "spot on" är Nikon F5, f.ö. den enda kamera som man kan slå i spik med.

Stig, jag är till 99% säker på att det sitter I PRINCIP samma sensor i D200 som i D80 och vill du hävda motsatsen får du gärna länka mig till lite läsning. Den i D80 heter ICX493AQA och är tvåkanalsvarianten av ICX483AQA med 4 kanalers utläsning av data för högre hastighet. Häri ligger också förklaringen till varför D80 inte KUNDE få bandingproblem som en del D200 hade i början. Det har också spekulerats och teoretiserats om att D80 brus är något lägre än D80 just pga denna högre utläsning men "därom tvista de lärde" :)
Vad gäller AF så är det omöjligt att skillnaden är direkt märkbar med samma lins. De har båda samma 11-punkters autofokussystem, dvs Multi-CAM 1000.Båda har samma ljusmätningssystem, 3D Color Matrix Metering II.

Vad gäller förutsättningarna för att producera bra bilder är de mycket lika, du ska i princip kunna lyfta ut exakt lika bra bilder ur D80 som ur D200, det är inte bara min utan många andras fasta övertygelse. Att det sedan finns sådana som vill anv massa intern programvara för att behandla bilder i kameran gör det inte till en sämre kamera, bara mer funktionsrik. Sedan är jag också rätt säker att det är rätt få i denna community som använder dessa funktioner, jag är en av dessa. Kör på RAW, ingen skärpning, eller brusreducering och efterarbetar alla bilder. Det som skiljer är ergonomi, hastighet och en del bra features. Det är därför man köper D200, inte för bildkvalitens skull. Det är en arbetshäst, en bättre kamera på många sätt. Men bildmässigt får nog komma med något riktigt tungt bevis för att övertyga mig inkl många andra att D200 tar skarpare eller bättre bilder.

Senast ändrad:
Johan! Det var ett tungt, faktaspäckat inlägg du komm med, måste motvilligt erkänna att det var ett bra inlägg. Dock, när jag läser det, låter det nästan som en upprepning av vad Nikons tekniker berättar för mej.
Om du använder RAW och fixar bilderna i Photoshop? Capture NX? måste du också lagt märke till att kameran överexponerar? Inkonsekvent och mycket, ett helt steg är inte ovanligt. Att Nikon avsiktligt lagt in denna "finess" tycker jag är mycket störande. Hade man vid lanseringen framhållit att kameran i första hand var avsedd för direktutskrift hade åtminstone inte jag varit intresserad av köpa den. Vad gäller sensorn ber jag att få återkomma, då jag kan länka dej till tekn. specifikationer. Focus må vara mer subjektivt, men jag upplever att D80 producerar luddigare focus(fokus?) än D200. Jag skall gräva fram fakta om skärpa också. F.ö. är inte heller D200 "bäst" på skärpa. Jag har under åren avverkat ett otal Nikon kameror, från F2-F5-D100-D2H-D50-D200-D80 och jag har aldrig haft någon anledning att klaga - utom på just denna D80! Kvällen börjar bli natt, jag återkommer som sagt med fakta om sensor och skärpa!

Stig kan eventuellt ha rätt angående skärpan. Jag har för mig att jag läst att D80 har ett ännu kraftigare AA-filter framför sensorn än vad D200 har, vilket ger något mjukare bilder. D200 har i sin tur ett kraftigare filter än D50 och D70, men dessa hade problem med moire i vissa bilder, varför man likt Canon började med kraftigare filter. Detta avhjälps emellertid ganska lätt med lite kraftigare skärpning vid bildbehandlingen.

Jag har trott att det var precis tvärt om, så hade jag läst det. Därför gjorde jag en ordentlig genomsökning av diverse sajter ang just denna fråga. Hittade inget svar utan det fanns alla olika uppfattningar. De starkaste bevisen har dock några bilder som från D80 uppvisade Moire medan D200 inte gjorde det. Å amdra sidan TROR jag dessa var jpg-bilder vilket skulle förklara denna skillnad. Ärligt talat så efter denna genomläning så skulle jag gissa att detta Low-pass AA filter är det samma men mottar gärna länkar för mer läsning på ämnet. Skjuter man JPG förefaller det finnas skillnader i bilderna som kommer ut från kameran vilket förklaras av at D80 är en mer "konsumentvänlig" kamera men åter igen, tror de allra flesta här på FS som kör på D80 skjuter RAW och under förutsättning at du gör det är det ingen skillnad att tala om mellan bilder från D80 och D200. Som jag sa tidigare, man köper D200 av andra skäl.

Jag har inte glömt att försöka redovisa fakta ang, sensor i D80. Men, om någon vill, gör ett experiment: använd ett Gråkort (t.ex Kodaks, eller något annat) som reflekterar 18% ljus (18% är viktigt, för exponeringsmätare är kalibrerade till just 18% reflektion) i mätarnas värld är allt mellangrått. Placera kortet i jämt belyst skugga (inte konstljus eller blixt) det skall vara dagsljus. Låt kortet fylla upp större delen av sökarbilden, exponera med matrix, centumvägt och spot. Har ni nu en kalibrerad skärm, jämför skärm och kort och kolla hur skärmbilden ser ut i förhållande till kortet. Har ni ingen kalibrerad skärm försök att jämföra med displayen på kameran.Stämmer bilden mot kortet (något så när) är det bara att gratulera, annars kan man använda bilden som utgångspunkt för justeringar.

Stig, det känns som att allt du skriver baseras på användandet av din egen D80 allena, kanske är det defekt i något avseende. Jag tror att du kan ha rätt i att den exponerar mer "över" än tex D70 och kanske D200 men jag inte läst någonstans att det är så mycket överexponering att det är ett problem. I Magnus Fröderbergs test av D80 i Kamera & Bild kan man läsa att "Det är slående hur exakt ljusmätningen är: klart bättre än genomsnittet och väldigt mycket bättre än Pentax K100D" (K&B nr 8, 2006).
När jag började använda D80 slogs jag av hur bra den exponerade och du är nog den första jag möter som är så besviken över exponeringen i D80.
Du skriver att "Hade man vid lanseringen framhållit att kameran i första hand var avsedd för direktutskrift hade åtminstone inte jag varit intresserad av köpa den." tror inte det är fallet, kanske om man kör JPG men det ervjduer samtidigt för den mer seriösa också, utan att göra det på bekostnad av ett annat marknadssegment. Citerar herr Fröderberg igen där han i samma test skriver att "Proffset, ja den här kameran lämpar sig faktiskt i hög grad till yrkesfotografering, uppskatter istället att kameran blivit snabbare/.../Men mest kommer nog yrkesforografen och den avancerade hobbyfotografen at uppskatta den ökade kontrollen, som den större sökaren, och skärmen liksom den snabbare och säkrare autofokusen". Att kameran BARA skulle vända sig till kompaktkameraavändare känns därför som nys. Det är också min bestämda åsikt. Men visst, den KAN lämpa sig också för en sådan användare, det finns ett sådant utrymme med D80s programvara, men DÅ tycker jag nog att man lägger ner onödigt mycket pengar på sin kamera.

För övrigt tycker jag att vi inte tillför trådtiteln särskilt mycket genom ett sådan här diskussion. D50 ÄR en bra kamera och duher till de allra flesta, det är jag övertygad om. Många går nog upp en eller kanske två kameramodeller utan att egentligen behöva det.

johan.morck skrev:
För övrigt tycker jag att vi inte tillför trådtiteln särskilt mycket genom ett sådan här diskussion. D50 ÄR en bra kamera och duher till de allra flesta, det är jag övertygad om. Många går nog upp en eller kanske två kameramodeller utan att egentligen behöva det.
Instämmer. Jag är en av de som gått upp två kameramodeller fast jag inte behöver det. Jag kan egentligen inte motivera det, då jag är en nybörjare. Men jag tyckte att mina fotoambitioner inte gick riktigt ihop med kamerans användarovänlighet i vissa avseenden. Det ÄR en väldigt enkel kamera, men som också lämpar sig för mer erfarna fotografer. I vissa hänseenden är den dock alltför "restriktiv". Plåtar man mest dagtid i gott ljus så saknas nästan ingenting, utom en större sökare, men det kan man ju leva med. Plåtar man däremot (som jag ofta gör) i skymning eller på natten med stativ, så blir man vansinnig på avsaknaden av displaybelysning och lättåtkomliga funktioner, samt inte minst sökaren som då blir ganska värdelös.
Men visst hade jag lugnt klarat mig med en D80, inget snack om den saken. Jag tänkte mest att om jag nu ska uppgradera, så kan jag lika gärna bre på lite extra. Ett större grepp hos D80, och jag hade valt den istället för D200.

Rätt märkligt det här. Tänkte jag skulle testa lite idag eftersom jag själv inte reflerkterat över det, vet faktiskt inte varför. Men jag kom fram till att min D80 också överexponerar lite, men inte alls så farligt som Stig skrev och heller inget som störde, inga utfrätta högdagarar (inget vetenskapligt experiment eller bästa möjliga testförhållanden). Nu på kvällen sittar jag och läser lite på nätet och hittar en gigantisk tråd på just detta tema, dvs att många upplevar att deras D80 överexponerar i olika grad. För det första verkar det bara gälla matrix-mätning medan spot och centrum ger pricksäker exponering. För det andra verkar det vara väldigt blandade erfarenheter kring detta. Nikoncelebriteten Thom Hogan själv skriver att: Actually, I've found it gives very consistent results. What people are failing to recognize is HOW the matrix is doing its job. Yes, it is different from most of the rest of Nikon's DSLRs (those are the ones, by the way, that you'll find thousands of "Nikon DSLR underexposes" posts here in the forums). (T Hogan). Och andra vill hävda motsatsen, tex Rockwell som hävdar motsatsen.
För det tredje, de som erfar problemet, upplever det som att kameran exponerar oförutsägbart vilket innebär att det är svårtatt bara knappa in en kompensation och låta den vara. Så Stig är inte ensam om att uppleva problemet och han är heller inte helt ute och cykla. Även om jag inte upplevt problemet som särskilt stort än (kanske för att jag inte går slaviskt på kamerans egen mätning) så verkar rätt många andra komstatera att D80s evaluerande (Matrix) mätning överexponerar något. Har man detta problem så knappa in centrumvägt istälet, om man nu måste gå slaviskt efter de olika exponeringsprogramen.
I denna tråd kan du se en test, kanske inte tyvärr tillräckligt extrema förhållanden men där kan man inte se Så stor skillnad mellan D80 och D200 vad gäller exponering: http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1034&message=20841832

Vad som är märkligt är att ingen av de tester jag läst, ett tiotal, lagt märke till detta. Alla lovordar kameran och hur väl den exponerar. Så jag tror inte man ska överdriva problemet, även om en del uppenbarligen klassar kameran som obrukbar, eftersom många av oss fotointresserade inte går slaviskt på vad olika program, de flesta kompenserar efter situationen eller slår in på manuellt och gör några olika exponeringar. En del andra hus underexponerar istället, och det måste man kanske också läsa sig hantera som kameraägare.

Johan, och andra.

Mitt problem är väl främst att jag använt så många Nikon hus tidigare, och kunnat lite på Matrixmätningen om inte till 100% men i alla fall till 95%.
Fungerande Matrixmätning är suveränt om det handlar om rörliga objekt.
Problemt är helt klart mest märkbart i kontrasrikt ljus, är det mulet funkar det hyfsat.

Lite mer från Dpr forum. David Garth är proffs med många år erfarenhet av Matrix mätning och Nikon hus, han skriver bl.a följande: "Now here comes the D80. I've been shooting with it for a month side by side with my D2x. The D2x matrix meter consistently gives me better exposures. The D80 exposures, compared to the D2x on identical scenes, produces from 0-2 stops of overexposure with the focusing spot is on the same subject. I don't know why, but I positively know it's real"
Om jag skall återknyta till trådens ursprung: Köpa D50 eller D80? För mej personligen, utan tvekan D50. Kanske dyker det upp en firmwer till D80 så småningom, som rättar till problemet? Vi får se.

Jag vill minnas att min D50 ganska konstant exponerade fel också. Jag hade alltid nån form av exponeringskompensation inställd, lite olika beroende på väder, men ofta -0,7 steg.
Var det ett problem? Nej. Problemet ligger väl snarast i hysterin om att himlen aldrig får vara utbränd (jag är en av de insjuknade). Kolla gärna gamla svartvita naturbilder. Nästan varenda himmel är ju utbränd. Ingen bryr sig. Nikon kanske tyckte att det var dags att testa en annan sorts exponeringsstandard istället för de igengrodda lågdagrarna?

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto