Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon d5000 trådlös blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jingcheng

Medlem
Hej,

Jag har en Nikon D5000 och jag ska fota en person på ett fält motsol, med externa blixtar på var sida, en lite längre fram, en lite längre bak och lite starkare.

Men D5000 har inte CLS commander mode, och det är inte i min budget att köpa en blixt till för att använda som CLS commander. Är det någon som vet vad jag kan göra? Har kollat på pocketwizards men de är ännu dyrare.

Tack,
Jing

Hej,

Jag har en Nikon D5000 och jag ska fota en person på ett fält motsol, med externa blixtar på var sida, en lite längre fram, en lite längre bak och lite starkare.

Men D5000 har inte CLS commander mode, och det är inte i min budget att köpa en blixt till för att använda som CLS commander. Är det någon som vet vad jag kan göra? Har kollat på pocketwizards men de är ännu dyrare.

Tack,
Jing

Pocketwizard FlexTT5 + PocketWizard AC3, SU-800, SB-700/800/900, Radiopoppers <-- De enda lösningarna som ger dig TTL/Auto FP/Liknande till fjärrblixtar utan kabel. Ja, det är åskilliga tusenlappar. Ja, jag är sjukt nöjd med mina PW-prylar.

Vill du bara kunna _utlösa_ blixtarna kan du köpa triggers i stil med Cactus/Hähnel eller andra. Dessa brukar ligga på 500-600kr.

Pocketwizard FlexTT5 + PocketWizard AC3, SU-800, SB-700/800/900, Radiopoppers <-- De enda lösningarna som ger dig TTL/Auto FP/Liknande till fjärrblixtar utan kabel. Ja, det är åskilliga tusenlappar. Ja, jag är sjukt nöjd med mina PW-prylar.

Vill du bara kunna _utlösa_ blixtarna kan du köpa triggers i stil med Cactus/Hähnel eller andra. Dessa brukar ligga på 500-600kr.

Vad finns det för alternativ med kablar då?

Måste du verkligen ha fjärrstyrning?

Annars är ju vanliga blixtar som justeras manuellt en variant. Eller en stor reflexskärm funkar ju oxå.

Pixel Knight TR 331 kan vara ett kinesiskt budgetalternativ. Radiosynk med fjärrstyrning av effekt.
Kommer inte ihåg om man även kan styra utlysningsvinkel och hispeedsynk.

Har testat TR-332 men då på Canon. Funkade prima. Kostar cirka 1000 kr inkl frakt.

http://cgi.ebay.co.uk/PIXEL-Wireles...ger_Systems&hash=item43a6fc20dd#ht_5694wt_954

Pixel Knight TR 331 kan vara ett kinesiskt budgetalternativ. Radiosynk med fjärrstyrning av effekt.
Kommer inte ihåg om man även kan styra utlysningsvinkel och hispeedsynk.

Bra där. Jag missade dem totalt i min översikt. Men, det är faktiskt korrekt att de ger dig effektstyrning och höghastighetssynk för CLS.

Anledningen till att jag "strukit dem ur min mentala lista" är enkel, de har nämligen en show-stopper för _mig_ (som dock kanske inte är ett problem för andra): Det är att man inte kan gruppera blixtar.

Du kan alltså enbart ställa EN effektnivå på sändaren, och därutöver måste man använda kompenseringsinställningarna på blixtarna för att ändra effektförhållandet mellan dem.

Billigaste alternativet är att köpa vanliga blixt triggers, dock kommer du behöva köra kameran i manuellt läge samt blixtarna i manuellt läge.
sådana kan du köra väldigt billiga på Ebay.co.uk köpte min sändare och mottagare där för runt 600:- där är det 5 st mottagare och en sändare.
billigare kommer du inte undan. det är inte svårt att fotografera med blixtarna i manuellt läge.

Om du vill kunna styra blixtarna trådlöst med automatik är det egentligen bara CLS som fungerar riktigt bra.

Men innan du köper någon trådlös blixttrigger, kolla att det kan trigga dina blixtar, de passar nämligen inte till alla blixtar.

ANNONS
Götaplatsens Foto