Annons

nikon D5200 vs D7000

Produkter
(logga in för att koppla)

robert68

Medlem
Vad är bästa köp? D5200 med 24 megapixlar. D7000 med 16.2 megapixlar.
D5200 är en nyare kamera än D7000. Någon av dessa passar min ekonomi.
Vill gärna veta om vad ni tycker? Kommer att användas till fågelfotografering tillsammans med ett nytt
teleobjektiv.

Ett kamerahus kostar väldigt lite i förhållande till vad ett bra tele kostar, så du kommer säkert att byta hus många gånger om under ditt teles livstid. Så mitt råd är att satsa så mycket som möjligt på ett bra tele och lägg resten av pengarna på det kamerahus du har råd med.

Har du inget problem med finanserna av både bra tele och kamerahus blir det svårare. D7000 har snabbare slutartider, och fler bilder per sekund ochäven bättre ergonomi och bättre sökare vilket är bra för fågelfoto. Men D5200 har många pixlar vilket är bra om du vill beskära bilder. Själv hade jag nog valt D7000 p.g.a. bättre reglage och lite robustare byggkvalitet.

Av dom 2? D7000. Underlättar ditt arbete avsevärt om du kan se bländare, slutartid, ISO etc på en liten display istället för i sökaren eller på LiveView-displayen.

Megapixlarna gör bara att det packas mer pixlar i ett visst område (täthet per tum) vilket ger dig en möjlighet att printa jätteformat istället för storformat av dina foton.

Hade även jag tveklöst kört på D7000. Handhavandet med hus som ligger i den klassen D7000 gör är lite mer tacksamt än med billigare modeller. Andra fördelar är tidigare nämnd top display, vassare sökare, inbyggd fokusmotor och dubbla minneskortsplatser. Upplösningen på båda är mer än tillräckligt hög för att printa större än vad 99% av icke-professionella fotografer behöver.

Hade även jag tveklöst kört på D7000. Handhavandet med hus som ligger i den klassen D7000 gör är lite mer tacksamt än med billigare modeller. Andra fördelar är tidigare nämnd top display, vassare sökare, inbyggd fokusmotor och dubbla minneskortsplatser. Upplösningen på båda är mer än tillräckligt hög för att printa större än vad 99% av icke-professionella fotografer behöver.

Ja, vad bra. Alla är överens om att jag ska satsa på D7000. Även jag. Kommer säkert bli mycket nöjd.
Bara att beställa då:)

Bara att beställa! :) D7000 är grymt kompetent. För min del blev det ett stort kliv i fråga i ergonomi och bildkvalité när jag bytte ut min gamla d5000 till en d7000.

ANNONS
Götaplatsens Foto