Annons

Nikon D70 kiks ass!

Produkter
(logga in för att koppla)

-big kahuna-

Aktiv medlem
http://www.dpreview.com/reviews/nikond70/page27.asp

Känns som man kan köpa en D70 med gott samvete nu då :) Det har ju kraxat en del olyckskorpar här på forumet. Kul att den matchar både Nikon D100 och Canon 10D och t.o.m är bättre på vissa punkter. Men det är väl iofs inte så konstigt med tanke på att den är några år nyare i konsruktionen. Skönt att jag väntade och inte köpte en Canon 300D.

Bara att spara någon månad till, sen beställer jag den!

-big kahuna- skrev:
http://www.dpreview.com/reviews/nikond70/page27.asp

Känns som man kan köpa en D70 med gott samvete nu då :) Det har ju kraxat en del olyckskorpar här på forumet. Kul att den matchar både Nikon D100 och Canon 10D och t.o.m är bättre på vissa punkter. Men det är väl iofs inte så konstigt med tanke på att den är några år nyare i konsruktionen. Skönt att jag väntade och inte köpte en Canon 300D.

Bara att spara någon månad till, sen beställer jag den!

**

Ja, ni blir nog inte besviken!!

Jag var och kikade på den på min närmaste expertbutik och den känns minst sagt mer robust än 300D! STOR skillnad och en viktig sådan för mig när jag gör mitt val, (som blir en EOS:)!
Mvh niclas.

D70 Rules

Jag tog steget in i den digitala värden i fredags, köpte mig en D70.
Har provat både Macro, natur och konserbidler.
Jag är kär....

Möjligheten att få bilderna direkt.. Underbart !
Skärpan, världsklass.
Jag som hobbyfotofraf och lite frilans, är mer än nöjd.

jag var o hämtade ut skönheten idag... jag kan nog inte beskriva kännslan första kortet jag såg hur resultatet blev... helt sjukt bra faktiskt..hur nöjd som helst...yeah

Bra att dpreview äntligen släppt sin fullständiga review. Nu kan jag låta beställningarna vara kvar med gott samvete utan att ha känt på den först :)

har beställt från två ställen samtidigt, tar den som kommer först... ifall någon undrar varför jag beställt flera.

Något mer brus än 300D/10D, lite synd att den inte har det närmast helt brusfria 100ISO läget som finns på 300D/10D.
En del Moiré effekter (till skillnad mot 300d och 10D) avsaknad av batterigrepp och spegeluppfällning.
I övrigt verkar den hur bra som helst..mycket kamerahus för pengarna, helt klart...slår 300D på de flesta punkterna.

Senast ändrad:
Det var väll det bästa som kunde hända, kändes faktiskt lite som att Canon började bli lite herre på täppan på D-SLR sidan.

Asson skrev:
kändes faktiskt lite som att Canon började bli lite herre på täppan på D-SLR sidan.
Det är dem faktiskt..1D Mark II 8.2mp 1.3x sensor vs D2H 4mp 1.5x..det är ren utklassning..

1Ds med 11mp och fullstor sensor har nikon ingen motsvarighet till alls.

Asson skrev:
Det var väll det bästa som kunde hända, kändes faktiskt lite som att Canon började bli lite herre på täppan på D-SLR sidan.

Det är helt klart gott för konkurrensen! Om Canon ensam får regera blir priserna höga och utvecklingen långsammare. Heja Nikon från en blivande Canon-ägare och grattis alla som väljer D70.

Tänk bara om Micro$oft hade en värdig konkurrent...

sagan skrev:
Något mer brus än 300D/10D, lite synd att den inte har det närmast helt brusfria 100ISO läget som finns på 300D/10D.
En del Moiré effekter (till skillnad mot 300d och 10D) avsaknad av batterigrepp och spegeluppfällning.
I övrigt verkar den hur bra som helst..mycket kamerahus för pengarna, helt klart...slår 300D på de flesta punkterna.

Håller med dig till 100% här. Särskilt synd är det att ISO-100 läget saknas tycker jag. Annars verkar det toppen som sagt :)

sagan skrev:
Det är dem faktiskt..1D Mark II 8.2mp 1.3x sensor vs D2H 4mp 1.5x..det är ren utklassning..

1Ds med 11mp och fullstor sensor har nikon ingen motsvarighet till alls.
Sant. Än viktigare då att D70 kom, som vänder sig till en större grupp köpare än Canons flaggskepp.

Kanske Nikons medföljande optik hjälper till att höja helhetskänslan mot 300d? EF-s gluggen är ju hur tråkig som ..

hmmm...kanske blir en 10d istället...

Hade egentligen bestämt mig för D70:an och har egentligen bara väntat på en ingående test. Men efter att ha jämfört bilderna på DPreview är jag inte längre så säker.

Medan man där tycker att nikons bilder är bättre och att d70:an har bättre algorimer m.m. så måste jag faktiskt säga att jag först trodde att de blandat ihop bilderna.

Jag tycker 300d-bilderna ser bättre ut. 300d:s bilder har mindre digitala rester i sig varför jag troligen gillar dem bättre (ladda ner bilderna och jämför själv!). Man har även möjlighet att gå ner till iso100 på canon-kamerorna vilket minskar dessa rester ännu mer. Men allt det här är en smaksak gissar jag.

Att d70:an har bättre/verkligare färgåtergivning kan jag dock inte förneka.

300:an kommer dock inte upp till d70:ans kvalitet vad gäller kamerahuset (tycker jag) varför det är dags att ta sig en ordentlig titt på 10d. Även om d70-an är "the best buy" just nu gillar jag canons bilder mer...

Linsmässigt tycker jag att båda systemen motsvarar varandra. Min första lins kommer dock troligen bli en Tamron 28-75/2.8 pga de trevliga omdämmena den fått samtidigt som den är ljusstark och har ett ok zoom-omfång och pris. Övriga linser får nog bli begagnade...

Typiskt...nu måste man spara lite till...

/Gulan

Som sagt, kul med en D70. En riktig konkurrent till Canon. Kan Nikon nu bara sänka priserna på sin optik till en mer konkurrenskraftig nivå så vore det bra.

Det är dyrt med Nikon, även på amatörnivå.

D70:n ser ju ut att vara en riktigt trevlig bekantskap. Skönt att se att Nikon bjuder lite mostånd för Canon, det behövs. Hoppas nu som sagt att de på allvar kan ta upp konkurrensen på optiksidan prismässigt, och kanske även matcha Canons proffshus. Konkurrens är nyttigt! :eek:)

Re: hmmm...kanske blir en 10d istället...

gulan skrev:

Jag tycker 300d-bilderna ser bättre ut. 300d:s bilder har mindre digitala rester i sig varför jag troligen gillar dem bättre (ladda ner bilderna och jämför själv!). Man har även möjlighet att gå ner till iso100 på canon-kamerorna vilket minskar dessa rester ännu mer. Men allt det här är en smaksak gissar jag.

Att d70:an har bättre/verkligare färgåtergivning kan jag dock inte förneka.
Anledningen till att D70 kan ge aningen skarpare bilder är att lågpassfiltret är svagare. För det får man betala med moire' mönster och taggiga kanter i vissa fall.
Kör man med RAW har man full kontroll över färgåtergivning etc. för både D70 och 300D. Den diskussionen blir då meningslös.
Intressant är att 'alla' DSLR-kameror idag är så bra att man snart kan glömma jämföra teknik och börja snacka fotografiska kvaliteter istället...

Håller med, jag tror man blir relativt nöjd vilken dslr man än köper. Jag ångrar absolut inte min 300d. Samtidigt tror jag d70 är en kanon-kamera :). Bara att gratulera alla nya nöjda Nikonamatörer.

Det enda man kan fundera över är att kameratillverkarna har kommit på ett sätt att få vanliga konsumenter att tycka att det är OK att lägga ut 10 000:- på ett kamerahus..??

Vi blir många Prosumers nu.. :)

Senast ändrad:
Klagomål

Väldigt vad många klagar på 300D...Speciellt det där med "plasthus"...Va..hur kan höljet spela roll när det gäller fotografering..

Kanske för de som absolut anser att svart är rätt färg.

Jag anser att de bilder som visas i rubricerad test inte på något sätt lyfter D70 mot skyarna. Bilderna från 300D/10D är väl i paritet med D70.

Kom i håg att D70, 300D och 10D är konsument/prosumer kameror.

För den genomsnittlige fotografen som väljer någon av de nyss nämnda alternativen kommer fotograferingen bli mycket roligare och "bilderna" bli otroligt bra.

Dessutom är 300D snart "gammal" och D70 finns ju knappt ute på marknaden.

Re: Klagomål

academic skrev:
Dessutom är 300D snart "gammal" och D70 finns ju knappt ute på marknaden.

Ja, och DET äär ju inte till Nikons fördel!
Kvalitetsmässigt (det jag personligen vet ngt om:) så slår D70 300D med hästlängder trots avsaknad av vissa detajer som V,grepp etx,,

Men att Nikon kommer så "sent" med sin motsvarighet till 10D och 300D (om vi bortser från den lite dyrare D100;) är mer än klantigt och ett bevis för att man har haft problem i utvecklingen och vilka grepp man tar. Verkar faktiskt som om dem har sett och lärt av Canon, MEN det är ju bara olyckligt för Nikon själv:/

TÄÄNK så måånga konsumenter som faktiskt gått över till Canon,, puhhh det är nog många.

/Niclas.

Re: Re: Klagomål

Niclasfoto skrev:
Kvalitetsmässigt (det jag personligen vet ngt om:) så slår D70 300D med hästlängder trots avsaknad av vissa detajer som V,grepp etx,,
Lite nyfiken på hur du menar med ett sådant kategoriskt uttalande...? Bildkvaliteten kan det ju inte vara, tillverkningskvaliteten inte heller, möjligen byggkvaliteten (i betydelse konstruktion) men inte är det väl med "hästlängder" (som i min vokabulär är ganska mycket)? Vad gäller funktionalitet och snabbhet finns ju annars en klar skillnad...

ANNONS
Götaplatsens Foto