Så som jag ser på objektiv (Jag använder dock bara såkallade "Normalzoomar"
Kolla först och främst på bländaröppningen, det är regel no. 1!!!
Den står oftast i någon siffra som t.ex. 2.8 eller 3.5 eller kanske 1.5 osv
Desto minste siffra desto större bländaröppning får du, då får du in mer ljus i kameran och du kan korta ner dina slutartider.
SR (Shake Reduction) som finns på Pentax nya kameror (Förutom K110D som är en lillebror till K100D) hjälper till att i viss mån stabilisera det hela när du använder dig av längre slutartider.
Slutartid=tid som exponering sker.
Vid dåligt ljus använder man ofta längre slutartider för att få in mer ljus under en längre exponering. Tänk dig själv att du försöker hålla kameran still under en liten stund medan kameran exponerar. Händeran går liksom inte att hålla helt still (Det går att använda stativ, men man kan fan inte ha med stativ på t.ex. en middag eller en fest)
Det går också att t.ex. höja ISO värdet, som är ljuskänsligheten på sensorn, men väldigt höga ISO värden ger brusiga bilder (Kornighet och fult som fan) ser du hur allt hänger ihop? Ljuskänsligheten som hänger ihop med hur mycket ljus man får in och under hur lång tid den kommer in typ.
Jag kände att jag var tvungen att berätta bara.
Så, desto mer ljus du får in desto kortare behöver du exponera, och desto kortare du exponerar desto mindre risk för att kameran skakar till. Där kommer också bildstabilisator (SR) in i bilden (haha)
Hur som helst, vad fotograferar du? Det verkar som om du har behov av lång zoom?
Kolla då in objektiv med t.ex. 50 - 200mm eller kanske ännu mer, upp till 300mm kanske.
Pentax skall om jag har förstått det rätt komma ut med en serie nya exklusiva objektiv nästa år eller så, med stor bländaröppning (Låga siffror).
Kan tillägga att det också finns objektiv med bildstabilisator, men de är ganska dyra. Kan också tillägga att stora bländaröppningar (Låga siffror) kostar en hel del. Men är värt det!
Som jag t.ex. använder just nu den såkallade "kigluggen" dvs. objektivet man får med i kamerakitet. Mycket bra objektiv, men känner att jag vill ha ett med större bländaröppning. Och eftersom att jag bara använder mig av såkallade "normalzoomar" så tycker jag att kan kosta på ett enda dyrt som fan objektiv. (Normalzoom = typ 18 - 55 eller t.ex. 14 - 55 eller varför inte 18 - 70 i brännvidd)
Dvs. något som motsvarar ungefär 1 - 2/3 x zoom på en kompakt.
Blev en långt utlägg nu, men jag tänkte att det kan vara bra att förstå förhållandena mellan de olika faktorerna.
Slutsats: Dyrt objektiv med stor bländaröppning (Låga siffror) är bäst, men som sagt, dyrt. Men jag skulle hellre köra ett billigare hus (Typ K100D eller Eos350D eller Nikon D50 osv) med ett dyrt objektiv än att köpa ett dyrt hus och inte ha råd med bra objektiv. Då är det bättre att ha dyra objektiv som man kan köra på det dyrare huset när man vill uppdatera sig.
Och jo, gå inte på megapixel bluffen. Skit i megapixeltalet helt. 6 megapixel räcker mer än vad de allra flesta verkar tro. Om du inte skall skriva ut större än A3+ så behövs inte mer.