Annons

Nikon D70s, nybörjarköp

Produkter
(logga in för att koppla)

loveg

Medlem
Hej allihopa.
Jag har ganska nyligen börjat intressera mig för digitalt foto i samband med att jag börjat plugga mediateknik.

Nybörjare, och då på riktigt nybörjare, som jag är så undrar jag om jag ska gå direkt på systemkamera, eller på ett billigare alternativ; långzoomkamera. Jag är ju fattig studerande så det billigare lockar förstås mest just nu.

Om intresset utvecklar sig så kommer jag till slut, troligtvis, köpa en systemkamera och då känns det som att det skulle var waste of money om man köpte långzoom. Nikon D70s verkar vara riktigt fin, och jag har läst recensioner hit och dit, men vill ändå ha lite extra info av er här på forumet. Är denna kamera "för mycket" för mig som supernybörjare?

Tack så mycket för svar och diskussion.

Fördelen med en systemkamera är ju att du har MYCKET större möjligheter att växa. Du köper ett system där det finns många objektiv att välja mellan och extremt mycket tillbehör, dessutom har systemkameran möjlighet att precis som långzoomkameran att köra helt automatiskt tills man lär sig att hantera kameran manuellt och få ut maximalt!

Med andra ord, system låter dig växa mer och kan också köras automatiskt och enkelt!
Dessutom kör Cyberphoto.se rea på sina D70s nu med ett mycket bra objektiv!

Annars kan du kolla in t.ex. Pentax K100D som är en MYCKET prisvärd kamera för mindre slantar än D70s. Dessutom med funktionen bildstabilisator som kan rädda många kort i dåligt ljus!

Och kom ihåg, ett enklare hus med grym optik ger bättre bilder än ett dyrt hus med halvkass optik!

Hoppas att det hjälpte lite i alla fall!

Det var en snabb övertalning om att inte skaffa långzoomskamera allafall.

Pentaxen såg ju riktigt intressant ut den med må jag säga, men dålig koll som jag har så undrar jag om du/ni skulle kunna rekommendera något bra objektiv till denna? Vad är det ni tittar på när ni väljer objektiv?

Så som jag ser på objektiv (Jag använder dock bara såkallade "Normalzoomar"
Kolla först och främst på bländaröppningen, det är regel no. 1!!!

Den står oftast i någon siffra som t.ex. 2.8 eller 3.5 eller kanske 1.5 osv
Desto minste siffra desto större bländaröppning får du, då får du in mer ljus i kameran och du kan korta ner dina slutartider.
SR (Shake Reduction) som finns på Pentax nya kameror (Förutom K110D som är en lillebror till K100D) hjälper till att i viss mån stabilisera det hela när du använder dig av längre slutartider.
Slutartid=tid som exponering sker.

Vid dåligt ljus använder man ofta längre slutartider för att få in mer ljus under en längre exponering. Tänk dig själv att du försöker hålla kameran still under en liten stund medan kameran exponerar. Händeran går liksom inte att hålla helt still (Det går att använda stativ, men man kan fan inte ha med stativ på t.ex. en middag eller en fest)
Det går också att t.ex. höja ISO värdet, som är ljuskänsligheten på sensorn, men väldigt höga ISO värden ger brusiga bilder (Kornighet och fult som fan) ser du hur allt hänger ihop? Ljuskänsligheten som hänger ihop med hur mycket ljus man får in och under hur lång tid den kommer in typ.
Jag kände att jag var tvungen att berätta bara.

Så, desto mer ljus du får in desto kortare behöver du exponera, och desto kortare du exponerar desto mindre risk för att kameran skakar till. Där kommer också bildstabilisator (SR) in i bilden (haha)

Hur som helst, vad fotograferar du? Det verkar som om du har behov av lång zoom?
Kolla då in objektiv med t.ex. 50 - 200mm eller kanske ännu mer, upp till 300mm kanske.
Pentax skall om jag har förstått det rätt komma ut med en serie nya exklusiva objektiv nästa år eller så, med stor bländaröppning (Låga siffror).

Kan tillägga att det också finns objektiv med bildstabilisator, men de är ganska dyra. Kan också tillägga att stora bländaröppningar (Låga siffror) kostar en hel del. Men är värt det!

Som jag t.ex. använder just nu den såkallade "kigluggen" dvs. objektivet man får med i kamerakitet. Mycket bra objektiv, men känner att jag vill ha ett med större bländaröppning. Och eftersom att jag bara använder mig av såkallade "normalzoomar" så tycker jag att kan kosta på ett enda dyrt som fan objektiv. (Normalzoom = typ 18 - 55 eller t.ex. 14 - 55 eller varför inte 18 - 70 i brännvidd)

Dvs. något som motsvarar ungefär 1 - 2/3 x zoom på en kompakt.

Blev en långt utlägg nu, men jag tänkte att det kan vara bra att förstå förhållandena mellan de olika faktorerna.

Slutsats: Dyrt objektiv med stor bländaröppning (Låga siffror) är bäst, men som sagt, dyrt. Men jag skulle hellre köra ett billigare hus (Typ K100D eller Eos350D eller Nikon D50 osv) med ett dyrt objektiv än att köpa ett dyrt hus och inte ha råd med bra objektiv. Då är det bättre att ha dyra objektiv som man kan köra på det dyrare huset när man vill uppdatera sig.

Och jo, gå inte på megapixel bluffen. Skit i megapixeltalet helt. 6 megapixel räcker mer än vad de allra flesta verkar tro. Om du inte skall skriva ut större än A3+ så behövs inte mer.

Om det inte framgick så menar jag att kitobjektivet är bra, på i princip alla märken, men att om man vill ha bättre så kostar det en del. PLUS att det är dyrare att köpa objektiv med större bländare på långzoom objektiv, tyvärr.

Taka skrev:
Om det inte framgick så menar jag att kitobjektivet är bra, på i princip alla märken, men att om man vill ha bättre så kostar det en del. PLUS att det är dyrare att köpa objektiv med större bländare på långzoom objektiv, tyvärr.

Som David skrev så är D70s ett kap. Med tanke på att man får paketet under 7000kr med den utmärkta Nikon 18-70!

Om jag inte redan har väskan full så skulle jag lätt falla för Cyberfotos erbjudande!

/K

Hejsan.

Jag hoppar in i tråden lite, funderar på samma kamera. Jag har dock andra alternativ på köpet.
Jag har en kompis som pluggar i USA, han kommer hem om några veckor för att fira jul. Jag har frågat honom om han vill ta med sig en kamera till mig (D70s). Kvalet jag nu står i är följande, skall jag köpa den i USA och spara runt 1500 kr eller skall jag köpa den hemma i Sverige för att få garantin?

Har kollat på följande paket.
D70s hus + 18-70 gluggen + 55-200 gluggen: Detta paket kostar runt 6200 med frakt
eller
D70s hus + 18-70 gluggen: Detta paket kostar runt 5300 med frakt.

Hur tycker ni jag skall göra? Jag skall ut och resa den 14 januari 07, resan kommer att hålla på i runt 6 månader så då kan jag inte använda någon garanti, varken svensk eller amerikansk.

Hur skulle ni göra?

Tack på förhand.

PS: Länk till den amerikanska sidan.
http://www.stop4camera.com/shop/Product.asp?ProdTypeList=1000&Sku=d70sk2

Jag tycker garanti och support snabbt här hemma är helt ovärdeligt. Det är värt pengarna!

Tycker jag!

Absolut, jag tänker mest på att jag kommer vara bortrest i 6 - 7 månader så då kan jag tyvärr inte få någon support. Det är nu innan jag åker som jag behöver support om något krånglar.

Ingen mer som kan råda mig? Är det värt de 1300 kronorna jag sparar genom att köpa den från USA med 18-70mm gluggen?

ANNONS