Annons

Nikon D750, Problem med "ljusskugga" på alla bilder.

Produkter
(logga in för att koppla)

Erehsidne

Ny medlem
Jag har en Nikon D750 som har börjat krångla. Varje bild jag tar har som en "ljusskugga" på exakt samma ställe, vad kan det bero på? Jag har bifogat en bild där man kan se problemet. Spelar ingen roll om jag använder olika objektiv, skuggan är ändå på samma plats.
 

Bilagor

PMD

Aktiv medlem
Det som Nikons servicebulletin handlar om tror jag är något annat. Skuggor brukar vara mörka och det handlar om att åtgärda slutaren vilket får mig att tro att problemet i det fallet handlar om att slutaren inte öppnar och/eller stänger jämnt så att en del av bilden blir mörk.

Problemet som TS visar exempel på skulle kunna vara en repa på filtret framför sensorn, men den ljusa randen går i en mycket jämn cirkelbåge vilket talar mot den teorin.

Möjligen att det kan ligga ett hårstrå, eller något annat tunt, framför sensorn som man kan blåsa bort med en blåsbälg.

Det bästa är nog att kontakta Nikon (eller en av Nikon auktoriserad verkstad) och be om råd. En tekniker med vana av Nikonkameror borde av en bild kunna se vad det kan vara. Om inte så är det nog inlämning på verkstad som gäller.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Jag har en Nikon D750 som har börjat krångla. Varje bild jag tar har som en "ljusskugga" på exakt samma ställe, vad kan det bero på? Jag har bifogat en bild där man kan se problemet. Spelar ingen roll om jag använder olika objektiv, skuggan är ändå på samma plats.
Ser ut som det är ett hål på slutaren, t.ex. där lamellerna är fästa om det är på den sidan.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Ser ut som det är ett hål på slutaren, t.ex. där lamellerna är fästa om det är på den sidan.
Det kanske är bäst att börja med att kolla om man ligger i de serienummer som ger utbytt slutare (om man inte fått det åtgärdat tidigare), och sedan hoppas att det löser även detta. Kanske bättre än att dra upp ett annat problem som inte går på deras gratis support
 

PeterWem

Aktiv medlem
Det kanske är bäst att börja med att kolla om man ligger i de serienummer som ger utbytt slutare (om man inte fått det åtgärdat tidigare), och sedan hoppas att det löser även detta. Kanske bättre än att dra upp ett annat problem som inte går på deras gratis support
Så kan det förstås vara. Mitt svar var en möjlig förklaring. Du ser själv hur det går i en båge och följer ridån ned/upp. Skulle kunna vara en glipa också.
https://www.youtube.com/watch?v=0dVmGVa3Rbw
 

alf109

Aktiv medlem
Ser precis ut som när ett hår hänger ned framför sensorn, jag har råkat ut för det själv. Bara att plocka bort objektivet ställa kameran på bulb och kolla. När jag råkat ut för det har det varit ett hårstrå som kilat fast så att det hänger ned framför sensorn.
 

alf109

Aktiv medlem
Det är alltid kul med återkoppling i trådar. Vad var det för fel? Är det löst? Hur fixades det? osv. Då kan andra som råkar ut för samma sak få tips och råd och vi som svarat få veta om våra svar varit till någon nytta.
 
ANNONS