Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D800E problem

Produkter
(logga in för att koppla)

Sukali

Medlem
Hej,
Jag har en Nikon D800E som i helgen verkade sluta "kommunicera" med vissa objektiv. Använder jag Nikon 105/2.8 sa blir sök bilden väldigt mörk och autofokusen hittar inte skarpan.
Använder jag däremot 70-200/f4 sa fungerar det, och även mitt voightlander fungerar.
Nagon som forstar skillnaden pa dessa objektiv och vad som i sa fall kan ha lagt av i kamerahuset?

(alla objektiv fungerande tidigare)


halsningar
Jonas
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Kan det vara så att bländaren i 105:an har pajat så att den är maximalt nedbländat därav mörk sökare och det blir för mörkt för autofokusen? Eftersom Voigtländern med mekanisk bländare funkar verkar felet ligga i 105:an.
 

Sukali

Medlem
Kan det vara så att bländaren i 105:an har pajat så att den är maximalt nedbländat därav mörk sökare och det blir för mörkt för autofokusen? Eftersom Voigtländern med mekanisk bländare funkar verkar felet ligga i 105:an.
Hej,
Sorry Frederik, jag glommed skriva att objektiven ar kollade med en andrakamera sa det ar definitivt något i D880E huset som lagt av. Tycker bara det ar lite underligt att det ska vara skillnad pa 105/f2.8 och 70-200/f4 ...men de tillhor ju inte samma linje av objektiv....

halsningar
Jonas
 
ANNONS