Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Nikon D810
- Trådstartare iSolen.se
- Start datum
akterspegel
Aktiv medlem
Länkar till NR
http://nikonrumors.com/category/nikon-d810/
Inget som får mig att vilja byta bort min 800`a som det verkar..
ztenlund
Aktiv medlem
Och Nikon Rumors publicerade detta för ca en vecka sedan:
http://nikonrumors.com/2014/06/16/the-nikon-d800d800e-replacement-will-be-called-d810.aspx/
Red: Lagom seg...
http://nikonrumors.com/2014/06/16/the-nikon-d800d800e-replacement-will-be-called-d810.aspx/
Red: Lagom seg...
iSolen.se
Guest
Länkar till NR
Jag har ibland ångrat att inte ha köpt E.
Skulle kunna vara ett bra tillfälle beroende på pris.
Sen ett steg extra NR gör att den konkurrerar bättre mot D4.
Bätte AF skadar inte heller.
bentelkalb
Aktiv medlem
Lite sugen blir man, men eftersom det är samma sensor så tänker jag inte uppgradera från min D800.
Jag hade dock hellre velat haft utan AA-filter, samt inbyggd GPS, men det motiverar nog inte kostnaden för ett byte.
Jag hade dock hellre velat haft utan AA-filter, samt inbyggd GPS, men det motiverar nog inte kostnaden för ett byte.
akterspegel
Aktiv medlem
Jag har ibland ångrat att inte ha köpt E.
Skulle kunna vara ett bra tillfälle beroende på pris.
Sen ett steg extra NR gör att den konkurrerar bättre mot D4.
Bätte AF skadar inte heller.
Sluta ge mig argumen för att byta! ;-)
uppgraderingsdjävulen är svår att mota som det är redan!
iSolen.se
Guest
Sluta ge mig argumen för att byta! ;-)
uppgraderingsdjävulen är svår att mota som det är redan!
Byta?
Köp den som en ny förstakamera och behåll din D800.
ztenlund
Aktiv medlem
Byta?
Köp den som en ny förstakamera och behåll din D800.![]()
Om man inte verkligen behöver/använder två stora kameror är kanske en D800 lite väl mycket pengar att ha som hyllvärmare...
iSolen.se
Guest
Nytt på NR:
Nikon is rumored to reveal their new D810 DSLR camera this week. The official announcement should be on June 26. In the US we can expect the new camera tonight (Tuesday) or tomorrow around midnight EST (Wednesday or Thursday morning European time).
Read more on NikonRumors.com: http://nikonrumors.com#ixzz35YlsjrSE
Nikon is rumored to reveal their new D810 DSLR camera this week. The official announcement should be on June 26. In the US we can expect the new camera tonight (Tuesday) or tomorrow around midnight EST (Wednesday or Thursday morning European time).
Read more on NikonRumors.com: http://nikonrumors.com#ixzz35YlsjrSE
iSolen.se
Guest
Om man inte verkligen behöver/använder två stora kameror är kanske en D800 lite väl mycket pengar att ha som hyllvärmare...
Nu råkar jag vara en av dem som kör med två kameror samtidigt men visst, ALLA kameror som bara ligger på hyllan är slöseri.
bentelkalb
Aktiv medlem
Man kan ju undra vad "•Improved video capabilities" betyder?
professorb
Aktiv medlem
Kanske dags för Nikon att hoppa på 4K-tåget? Om det är dags så varför inte med den första fullformataren som gör så? Med en 2x2 pixel binning borde det ge bra 4K video. Med 36/4=9 MP finns det lite marginal för annat format (16:9 mot 3:2).
Varför inte toppa det med en kombinerad optisk och elektronisk sökare som det spekulerades om innan stolpskottet Df kom. Eftersom D7100 har en OLED-skärm som visar fokuspunkter etc. vore det väl inte så svårt att få den att visa mer?
Varför inte toppa det med en kombinerad optisk och elektronisk sökare som det spekulerades om innan stolpskottet Df kom. Eftersom D7100 har en OLED-skärm som visar fokuspunkter etc. vore det väl inte så svårt att få den att visa mer?
Kanske dags för Nikon att hoppa på 4K-tåget? Om det är dags så varför inte med den första fullformataren som gör så? Med en 2x2 pixel binning borde det ge bra 4K video. Med 36/4=9 MP finns det lite marginal för annat format (16:9 mot 3:2).
Jag skulle bli extremt förvånad om den har 4k-video eftersom det nog är rätt svårt att åstadkomma med någon vettig kvalitet med den sensorn - det finns ganska många och ganska bra skäl att Sony tog fram en helt separat 24x36-sensor för det ändamålet (A7s).
Tänk på att 2x2-binning inte funkar speciellt bra med traditionella bayer-filter (det blir väldigt förvirrat med färgerna), du får gå upp till 4x4 och liknande innan det verkligen ger påtagliga fördelar.
Jag har också varit nyfiken på det där, Nikon och andra har ju arbetat länge med digitala överlägg i den optiska sökaren. Men när jag har frågat har svaret (inte bara från Nikon) i alla fall hittills varit att sådan teknik stjäl mycket ljus, och tydligen mer ju större ytan är (vilket förklarar att tekniken varit vanligast i aps-c-modeller) och att tradeoffen mellan ljusförlust och den extra informationen hittills inte ansetts tillräckligt bra.
iSolen.se
Guest
4K är 3840 x 2160 (eller 4096 x 2160).
D800 har 7360 × 4912 så det räcker inte riktigt till 2x2 binning tyvärr eller har jag räknat fel?
4K är 3840 x 2160 (eller 4096 x 2160).
D800 har 7360 × 4912 så det räcker inte riktigt till 2x2 binning tyvärr eller har jag räknat fel?
Du har räknat helt rätt och dessutom fungerar som sagt inte ens 2x2-binning så speciellt bra.
Skulle man plocka ut 4k utan att i grunden designa om sensorn så skulle det troligen inte kunna ske från så mycket mer omfattande utläsning än den man gör i D800/D800E idag, och den utläsningen räcker ju nätt och jämt för att interpolera upp till full HD.
professorb
Aktiv medlem
Tänkte inte riktigt på att formatet är så annorlunda på 16:9 och 3:2. Synd att det inte riktigt räcker till 2x 4K på bredden. Kanske går att fuska till lite genom att sträcka ut lite som upplösningen 1440 ibland används istället för 1920 för "full HD".
Att det inte skulle gå att sampla ner och göra 4K av 36 MP sensorn ser jag som osannolikt. Det går inte med dagens expeed3 processor men med version 4 som redan är ute till D5300 eller varför inte version 5 till flaggskeppet D810 borde det gå. Sony och Panasonic har ju redan kameror som kan spela in 4K, varför skulle inte Nikon kunna klara det?
Att det inte skulle gå att sampla ner och göra 4K av 36 MP sensorn ser jag som osannolikt. Det går inte med dagens expeed3 processor men med version 4 som redan är ute till D5300 eller varför inte version 5 till flaggskeppet D810 borde det gå. Sony och Panasonic har ju redan kameror som kan spela in 4K, varför skulle inte Nikon kunna klara det?
Tänkte inte riktigt på att formatet är så annorlunda på 16:9 och 3:2. Synd att det inte riktigt räcker till 2x 4K på bredden. Kanske går att fuska till lite genom att sträcka ut lite som upplösningen 1440 ibland används istället för 1920 för "full HD".
Men tänk på att de flesta filmande systemkameror, inklusive D800, inte samplar ned till ens full HD idag, de samplar upp till full HD eftersom man inte klarar att läsa ut ens 1080 linjer från sensorn. Det är osannolikt att det går att läsa ut mer utan att bygga en i grunden ny sensordesign och inget i ryktena tyder på en helt ny design. Det skulle innebära att man tog samma utläsning som nätt och jämt räcker för att sampla upp till full HD och samplade upp den ytterligare. Det skulle bara bli större filer utan någon märkbar ökning av detaljrikedomen i videoklippen.
Sony valde som sagt att göra en helt ny sensor när de gjorde A7s, det gjorde nog inte av en slump utan för att det var enda sättet de kunde läsa ut 4k ur en 24x36-sensor. Canon läser ut 4k ur Eos 1DC, men det är inte från hela sensorytan. Panasonic jobbar med avsevärt mindre Four Thirds-sensorer och (precis som Sony) med ytterligare ett snäpp mindre entumssensorer (som i nya FZ1000).
Det som är förvånande är att Nikon inte lade in 4k-video i Nikon 1 V3. Om det är några Nikon-kameror där det borde vara hyfsat enkelt att implementera 4k så är det modellerna i 1-serien. Ett annat lite mindre sannolikt, men ändå teknisk lite mer realistiskt alternativ vore att Nikon läste ut 3840x2160 pixlar ur mitten av sensorn i D4s på samma sätt som de idag gör med 2,7x-cropläget (där de läser ut 1920x1080 pixlar i mitten av sensorn utan sampling i någon riktning) och som Canon gör i 1DC. Där har du både snabb sensor, batterikapacitet och kylning (mycket metall i ett D4s-hus) så det kanske vore möjligt.
Senast ändrad:
iSolen.se
Guest
Det var inte den vanliga ihopblandningen av upplösning (pixlar i x-led) och upplösning (totalt antal pixlar) då? 4K är skarpare än man tror.
Det handlar mer om problemet att hinna läsa ut alla data snarare än processorkraft....men läs GrevTures inlägg istället.
bentelkalb
Aktiv medlem
Hur får man ett stop bättre ISO med samma sensor? ÄR det helt programvaruförbättringar?
Lite märkligt tycker jag det är att Canon än så länge inte har någon utmanare till D800, Nikon släpper nu sin andra kamera i detta segment, om än en uppdaterad D800.
Lite märkligt tycker jag det är att Canon än så länge inte har någon utmanare till D800, Nikon släpper nu sin andra kamera i detta segment, om än en uppdaterad D800.
Hur får man ett stop bättre ISO med samma sensor? ÄR det helt programvaruförbättringar?
Min misstanke är att det blir som med D4s: Sisådär ett steg bättre jpeg, marginell skillnad i råfiler. Att man kan göra bättre jpeg beror i sin tur just på bättre programvara och mer processorkapacitet.
Jag kan hålla med. Men glöm inte att många på motsvarande sätt tycker det är lite märkligt att inte Nikon har en mer direkt motsvarighet till Eos 5D Mark III - typ ett D800-hus men med D4s-sensor
Min misstanke är att Canon inte upplever det som att de förlorar så många kunder pga D800 och att Nikon inte upplever att de förlorar så många kunder pga 5D Mk3. Det Nikon däremot har sagt (för några år sedan) var att de upplevde att de förlorade många kunder till Canon pga Eos 5D Mark II på den tiden den konkurrerade med D700.