Annons

Nikon D90 i mellandagsrean

Produkter
(logga in för att koppla)

frans

Aktiv medlem
Imorse såg jag i tidningen någon av de stora sälja D90 för runt sextusen kronor.

Det är ju oerhört billigt.

Det låter som om det är en ny modell på gång. Och om man får tro Nionrumours http://nikonrumors.com/2009/12/22/rumor-nikon-dx-body-roadmap.aspx så skulle D90s ersättare vara en modell utan AF-motor.

Det skulle alltså innebära att endast DX00 kommer att vara de enda med AF-motor; dvs proffs/semiproffsmodellerna.

Om man, liksom jag, har ett gäng objektiv som kräver motor, men inte ambitioner att bli proffs, i princip är utlämnad till gamla grejer eller köpa ny obtik?
 
Imorse såg jag i tidningen någon av de stora sälja D90 för runt sextusen kronor.

Det är ju oerhört billigt.

Det låter som om det är en ny modell på gång. Och om man får tro Nionrumours http://nikonrumors.com/2009/12/22/rumor-nikon-dx-body-roadmap.aspx så skulle D90s ersättare vara en modell utan AF-motor.

Det skulle alltså innebära att endast DX00 kommer att vara de enda med AF-motor; dvs proffs/semiproffsmodellerna.

Om man, liksom jag, har ett gäng objektiv som kräver motor, men inte ambitioner att bli proffs, i princip är utlämnad till gamla grejer eller köpa ny obtik?

Ingen generell prissänkning enligt prisjakt:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=339696
 
Nej, dessvärre minns jag inte var jag såg den. Det var antingen Expert eller någon av de andra halvstora. Men det var i papparstidningen i morse. Hittar inte heller något på nätet...

Kanske dags att slå till?
 
Det vore ju idiotiskt om dom släppte en ny version som saknar AF-motor. Har för tillfället Nikon D40 och skulle mer än gärna ha en mer avancerad kamera med AF-motor. Men inte en chans att jag som går i gymnasiet har råd med en D300s/D400 om D90 skulle försvinna.
 
Glad jag blir!

Jag som bestämt mig för att köpa ett D90-hus för 6 000 kr som jag hittade på Hegethorns enligt Pricerunner, så döm om min besvikelse när det på Hegethorns egen hemsida stod att de kostade 7 850 kr... Men OM de finns kvar på Expert imorgon till det priset så kommer jag cykla hem från jobbet med en ny kamera i väskan! =)

Tack för att ni skapade den här tråden så jag fick reda på erbjudandet! =)
 
Var iväg i Lördags och köpte mig en D90 hos lilla Expert i Borlänge, dom trodde att prissänkningen berodde på att folk oftast köper KIT och att dom lösa husen blir kvar så att det troligen fanns ett stort antal lösa hus "till övers"

Är super nöjd med D90 hade en D40 innan men kände att jag inte kunde utvecklas mer med det huset, samt att jag saknade vissa funktioner.

//MatsN
 
Var iväg i Lördags och köpte mig en D90 hos lilla Expert i Borlänge, dom trodde att prissänkningen berodde på att folk oftast köper KIT och att dom lösa husen blir kvar så att det troligen fanns ett stort antal lösa hus "till övers"

Är super nöjd med D90 hade en D40 innan men kände att jag inte kunde utvecklas mer med det huset, samt att jag saknade vissa funktioner.

//MatsN


Just risken att en efterföljare skulle sakna AF-motor och vi som har lite optik utan motor, skulle vara hänvisade till de ganska mycket dyrare semiproffshusen (Dx00 eller Dx), så vore en D90 till reapris riktigt intressant...

Men det lär väl finnas kvar ett tag till. D80 fanns ju länge parallellt med D90, och då till riktigt bra pris...
 
Det vore ju idiotiskt om dom släppte en ny version som saknar AF-motor. Har för tillfället Nikon D40 och skulle mer än gärna ha en mer avancerad kamera med AF-motor. Men inte en chans att jag som går i gymnasiet har råd med en D300s/D400 om D90 skulle försvinna.

Hej Nichlas om du vill skaffa ett billigt kamerahus med AF-motor titta efter begagnat D50. En del "fotografer" kommer säkert säga att det är en gammal model med dåliga brusegenskaper men jag har haft den kameran i mer än fyra år och använder den än idag bredvid min D300. Ett beg. hus i mycket fint skick kan du idag hitta från 1800 till 2500 kr. Och det här med bruset är faktiskt inget stort problem.
 
Bästa är att ringa Experts internetbutik, dom hade slut där men kunde hänvisa till experts supermarkets som hade husen inne.
Själv blev jag en lycklig ägare igår, då Expert bäckelbo/göteborg hade fått in 5st nya.
 
Slut...

Har ringt runt till fyra Expert i Gbg-området, och de är slut överallt. Pratade med Partille t.ex., de hade haft sju hus och sålt slut dem inom den första timmen på annandagen... =(
 
Jag ringde experts internetbutik, dom kunde ju söka och se om den fanns inne nånstans.
Tex bäckelbo hade fått in nya igår.

detta nummret ringde jag Tfn 08-5010 5060
 
Ah, missade det. Trodde att den kunde vara slut på nätet men finnas i butik och att man då kunde se det på deras hemsida (som netonnets).
 
Vad ska man ha för minneskort till en D90 med tanke på videoinspelning? Det lär väl vara bra skrivningshastighet på kortet så det inte laggar om man spelar in i HD kvalitet?, eller spelar det inte så stor roll ändå? Tips på kort till så bra pris som möjligt? 4-6-8 gig antar jag är lämpligt.

Tacksam för tips! :)
 
Tv-program filmat med systemkamera...

För alla med systemkameror som har HD-filmfunktion (dock inte mina Nikonhus) kan det vara kul att veta att barnprogrammet 'Evas superkoll' som har gått i SVT under hösten är gjort med en Canon 5D Mark II. Alltså tyvärr inte en Nikon...

Det var ett prov för att se hur resultatet kunde bli och för att kunna utnyttja det korta skärpedjup som just en fullformatskamera kan ge. Alla programmen är filmade i befintlgt ljus (ibland med upplättningsljus) efterom något annat inte var möjligt och med känsligheter upp till 3200 ISO. Resultatet är förvånansvärt brusfritt och riktigt bra.

Eftersom Canon-kameran endast kan filma med 30 bilder/s för närvarande (en uppdatering med 25 b/s ska komma under våren) så har bildfrekvensen tagits ner till 25 b/s som är sändningsstandard. Detta är inte helt lätt att göra själv med bra resultat utan kräver rätt kostsamma prylar.
 
ANNONS