Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Nikon EL2 -Synpunkter?

Produkter
(logga in för att koppla)

Pongu

Aktiv medlem
Vann min första Ebay-auktion för någon dag sedan! En EL2 i mycket snyggt skick för $83 borde vara ett grymt bra pris. Hoppas jag får den också... Jag har läst det som Google hittar på internet om kameran, och den verkar onekligen vara helt i min smak. Älskade min FM tills den började läcka ljus, och EL2 verkar likna den, fast ännu robustare, med spegeluppfällning och bländarstyrd automatik. Det kan ta upp till 10 dar innan jag får den nya älsklingen, så jag tänkte fördriva tiden med att fråga er om eventuella synpunkter och råd!

Hur bra fungerar ljusmätningen? Är mattskivan tillräckligt ljus för exakt fokusering? Går det att med någon specialmetod byta den fasta mattskivan, för att slippa den delade cirkeln som alltid svartnar med tele och TC? Hur mycket låter slutare och frammatning? Är spegeluppfällningen lättjobbad? Alla andra synpunkter är också välkomna!

/Pontus

Japp, grymt bra sidor om äldre Nikon. Enda nackdelen är att texten tenderar att bli väl entusiastisk, nästan som en Nikon-reklamkatalog. De goda sidorna är lätta att ta reda på, de dåliga är lite svårare. Jag brukar gå in på t ex photographyreview, ordna efter betyg och läsa de sista inläggen, skrivna av de värsta kritikerna! Då får man en lite mera nyanserad bild av vad man kan vänta sig.

Lite jobbigt det här med att vänta på en ny kamera. Ungefär som att ha träffat en helt underbar tjej som man verkligen fastnat för! Man tänker på den/henne flera gånger om dagen, frågar ut kompisar som känner till den/henne, och hoppas att det ska fungera tillsammans! ;-)

/Pontus

ANNONS
Götaplatsens Foto