Annons

Synpunkter på val av Nikon FX!

Produkter
(logga in för att koppla)

Magf

Avslutat medlemskap
Börjar bli lite villrådig i mina funderingar kring byte av kamera. Jag har för avsikt att sälja eller byta in min D300 mot något bättre,alltså en FX modell. En av de största anledningarna är att jag vill ha en kamera med bättre egenskaper när det är lite sämre ljus. Jag har börjat att uppleva att min D300 inte riktigt räcker till. Först och främst så använder jag i princip 2 olika objektiv. 24-70, 2,8 samt ett 70-200, 2,8, Nikon alltså. Mycket av min fotografering, för närvarande är actionfotografering som exvis på golfbana eller på Endurospåret.

Jag har varit helt och hållet inne på att skaffa mig en D800 inkl batterigrepp, men har smått börjat att tänka om. Eftersom jag använder batterigreppet hela tiden på D300:an så skall jag ha en kamera med b.grepp. Jag tycker att det fungerar mycket bättre för mig ergonomiskt och jag får en stadigare kamera. Jag har inga större behov än att skriva ut bilderna på min A3+ skrivare, vilket har fungerat bra med min D300.

Nu har jag börjat att titta på D3, D3S och D3X och vill gärna ha synpunkter från er. Som jag förstått så står sig D3:an väl än så länge, bra ljusegenskaper och dynamiskt omfång. Hur upplever man skillnaden mot en D3S, förutom filmning (som jag inte har behov av)? Om man sen tittar på en 3DX så är det en mer uppdaterad version av D3. Läste en recension på Kamera&Bild idag att den är mer lämpad för studiofotografering med bra ljus. Över 1600 ISO så är D3:an ett bättre val. NI som har eller har haft dessa kameror och kanske även jämfört. Vad tycker ni?

/Magnus
 
Jag har haft både D3, D3s och D800. D800 är i mina ögon klart bäst. D3s är en klar uppgradering jämfört med D3. D3X skulle jag inte skaffa. Tycker du bör ställa dig frågan om 4 bilder / sekund räcker annars är nog D3s bästa alternativet för dig. Upp till iso 3200 är D800 lika bra brusmässigt som D3s men ger ett snyggare brus och renare bildfiler i slutänden. Nackdelen med D800 är att batterigreppet kostar en herrans massa pengar.
 
D3X är snarare en parallell version till D3 än en uppdatering. Den har högre upplösning, men också slöare serietagning. Lågljusegenskaperna är nog inte heller riktigt lika bra som D3 och definitivt inte lika bra som D3s.

För din användning skulle jag rekommendera en begagnad D3s (eller D3 om budgeten är knapp).
 
D3X är snarare en parallell version till D3 än en uppdatering. Den har högre upplösning, men också slöare serietagning. Lågljusegenskaperna är nog inte heller riktigt lika bra som D3 och definitivt inte lika bra som D3s.

För din användning skulle jag rekommendera en begagnad D3s (eller D3 om budgeten är knapp).


Tack för era synpunkter! En begagnad D3s, som har gått som demo kamera hos Nikon, är nu på väg hem till mig. Jag väntar med spänning att få börja plåta med den. Håller just på med ett fotoprojekt åt Friskis&Svettis där i princip alla bilder skall tas inomhus utan blixt, så jag tror att en D3s blir perfekt.

/Magnus
 
ANNONS