Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Nikon eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

Ososalado

Ny medlem
Hej!
Är lite ny här och undar om en sak.
Har fotat nästan enbart med kompakt och nu senare med en Canon ixus, och lite med en F90.
Vill nu byta upp mig till en digital SLR.
Funderar på en D80 eller liknande i den pris klassen.
Fördelen är om jag köper en nikon så får jag ta min pappas objektiv,
Vivitar 28mm 1:2.8 manuel
Nikon 105mm 1:2,8 manuel
Nikon 70-210 1:4 AF
en sigma ef-430 blixt
Så är det värt att låsa sig till nikon för dom objektiven eller skall jag börja på ny kula?
Mvh Björn.

I det segment som D80 hamnar i (både pris- och målgruppsmässigt) så blir nog D80 mest kamera för pengarna, så det är nog ingenting negativt i att "låsa sig" till Nikon när du får en massa objektiv gratis. 70-210/4 ska väl vara ett riktigt skarpt objektiv också:
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=7812

Även om man kan läsa tester som visar på skillnader mellan de olika märkenas modeller är de flesta kameror i samma prisklass väldigt lika varandra i prestanda. Ibland är en viss funktion bättre på en av kamerorna, och känns den livsnödvändig för den enskilde fotografen blir kameran med den funktionen självklart mycket bättre än konkurrenterna. Har man inga speciella krav blir man nog nöjd vilken modell man än väljer, och då kan man istället för att jämföra exempelvis hur många milisekunder det tar att skriva bilder ställa sig frågor som - ligger kameran bra i handen?

Själv funderade jag på att köpa en EOS350D, den verkade riktigt bra på papper, men när jag väl klämde på en insåg jag att det inte alls var en kamera för mig, Nikons D50 låg enormt mycket bättre i handen, och var dessutom 1000 kr billigare.

Så, har du ingenting särskilt som drar dig till något annat märke, tycker du att D80 verkar trevlig och du får ett gäng trevliga Nikonobjektiv om du köper en, slå till! ;)

Har man en begränsad budget är det ju alltid enklare att välja ett hus som stödjer linser man redan har. 70-210/f4 är ju erkänt bra lins för pengarna även om AF är lite långsam. 105:an är väl också skarp vad jag läst. Att du parar ihop dessa med D80 läter ju rimligt eftersom D80 erbjuder en riktigt bra sökare som gör manuell fokusering lättare.
Har du en Ixus kan du ju också dra födel av SD-korten (möjligen med en mini SD-adapter).

D80 är säkert en bra kamera. Men, det blir ingen ljusmätning med manuell-fokus objektiv.

Vill du ha det borde D200 va det bättre valet. Eventuellt kan D1x va ett alternativ.

Dock borde D80 ge bättre bildkvalitet än D1x, samt bättre batteriPrestanda.

Jag funderar själv på att sälja av några av min maneull-fokus objektiv, för att byta upp mig till en D80 (använder idag den första Nikon D1)

Johan Mörck:
Det var ganska precis så jag tänkte, fast jag var inte insatt i om det var bra objektiv eller inte.
Tackar för snabba svar.

Hi folks

För dig och med dina objektiv skulle jag gå ner till affären och helt enkelt klämma på de olika modellerna och jämföra var du får mest för pengarna. Jag tror inte att dina objektiv är mångsidiga nog att basera valet av märke på. Den enda glugg du kan använda fullt ut är 70-210:an. Jag har haft den själv och den är kanon förrutom lite långsam AF. De andra anser jag vara mer udda objektiv eftersom du inte får någon ljusmätare samt att det är rätt svårt att fokusera manuellt på dagens AF kameror.

Alla märkena har sina för och nackdelar. Min lista ser ut så här

Canon 350
+ 8MP, Brus
-storlek och pris

Nikon D50
+ Pris, Handhavande
- 6 mp, Brus på mycket höga ISO jämfört med Canon 350, dock fortfarande mycket lägre än en kompakt kamera.

När det gäller 400D vs D80 så verkar dom vara mycket likvärdiga. De brusexempel som har visats upp är mer eller mindre likadana. Canon har dock en antidust funktion som Nikon saknar.

Pentax
+ Antiskak, pris
- 6MP

Sony
+ att det är en Sony, 10MP, Antiskak,
- Brusig? En hel del rapporter om att den är plastig. Har inte provat själv. Pris?

Jag hade nog valt en D50 eller en Pentax. D50 eftersom jag anser den vara en fantastisk kamera för pengarna, 350D är för dyr som jämförelse och inte bättre nog för mellanskillnaden.
Pentaxen om jag måste ha AS.

I mellanklassen är det nog hugget som stucket mellan Nikon och Canon. För mig blir det nog den som ligger bäst i handen. Sonyn lämnar jag helt därhän eftersom jag anser att den kommer till korta jämfört med D80 och 400D.

Mankan

Ososalado skrev:
Hej!
Vivitar 28mm 1:2.8 manuel
Nikon 105mm 1:2,8 manuel
Nikon 70-210 1:4 AF
en sigma ef-430 blixt
Så är det värt att låsa sig till nikon för dom objektiven eller skall jag börja på ny kula?
Mvh Björn.

Jag skulle ju själv köpt Nikon eftersom du redan har några gluggar. Om blixten funkar till D-SLR vet jag inte men gör den det så blir det ju en liten bonus :))

Så köp huset, kör med dom gluggarna du har ett tag, sen kanske du ska fundera på att inföskaffa några nya bättre gluggar. Så skulle jag gjort!

Lycka till med fotandet!

ANNONS
Götaplatsens Foto