abatarphoto
Aktiv medlem
Vill dela med mig av lite erfarenheter.
TIPS på hur jag använder Nikon F100 Custom inställningar
Permanenta omställningar av Custom inställningarna på min F100
CSM #3 = 1 Ändra ordningsföljd vid Gaffling från underexp – normal – överexp
CSM #5 = 1 Varning för att filmens DX-kod inte kan läsas / När strömmen slagits på
CSM #9 = 1 Bortkopplat för prioritet av Närmaste Motivdel vid
Singel Servo Dynamisk AF
CSM #11 = AE Gaffling vid blixtexponering / Endast exponeringsvärde ändras
Tillfälliga omställningar av Custom inställningarna på min F100
CSM #4 = 1 AF-On knappen används för autofokus
CSM #21 = 1 eller 3 AE-L/AF-L knappens alternativ
Endast AE låses / AE förblir låst tills man trycker in knappen på nytt
En förklaring av mina permanenta Custom inställningar
CSM #9 med 1 inställt / gör att du kan med vald upplyst autofokuspunkt i sökaren få första skärpeinställningen och sedan följer kameran rörligt motiv med hjälp av dem andra fokuspunkterna om det behövs..
Utan denna CSM inställning väljer alltid kameran Närmsta Motivdel och utan upplyst fokuspunkt dessutom samt att den är låst på denna sensor.
Du kommer att fightas med kameran för att hitta skärpan om det du vill ha i skärpa inte befinner sig närmast i motivet.
Förklaring av tillfälliga inställningar.
CSM #4 med 1 inställt. Bra vid t ex landskapsfoto. Ställ in skärpan AF-On knappen på vald del i landskapet. Koncentrera dig sedan på komposition och exponeringsinställning.
Ett annat Bra sätt med denna AF-On knapp kan vara vid action foto T ex hästhoppning.
Ställ skärpan på hinderbommen med AF-on knappen. Komponera bilden och håll in avtryckarknappen tills hästen kommer in i hoppet och slutaren utlöses automatiskt när hästen befinner sig i skärpa.
CSM #21 med 1 inställt. Rikta kameran för exponeringsvärde, tryck in AE-L knappen för att låsa exponeringen, komponera om och låt autofokusen skötas av avtryckarknappen.
CSM #21 med alternativ 3 inställt. Låser exponeringen vid tryck på AE-L knappen och förblir låst till nytt tryck görs. Bra i kombination med CSM 4 vid statiska motiv. Då är skärpa och exponering inställd och bestämd så man kan koncentrera sig på komposition och bildtagning.
TIPS på hur jag använder Nikon F100 Custom inställningar
Permanenta omställningar av Custom inställningarna på min F100
CSM #3 = 1 Ändra ordningsföljd vid Gaffling från underexp – normal – överexp
CSM #5 = 1 Varning för att filmens DX-kod inte kan läsas / När strömmen slagits på
CSM #9 = 1 Bortkopplat för prioritet av Närmaste Motivdel vid
Singel Servo Dynamisk AF
CSM #11 = AE Gaffling vid blixtexponering / Endast exponeringsvärde ändras
Tillfälliga omställningar av Custom inställningarna på min F100
CSM #4 = 1 AF-On knappen används för autofokus
CSM #21 = 1 eller 3 AE-L/AF-L knappens alternativ
Endast AE låses / AE förblir låst tills man trycker in knappen på nytt
En förklaring av mina permanenta Custom inställningar
CSM #9 med 1 inställt / gör att du kan med vald upplyst autofokuspunkt i sökaren få första skärpeinställningen och sedan följer kameran rörligt motiv med hjälp av dem andra fokuspunkterna om det behövs..
Utan denna CSM inställning väljer alltid kameran Närmsta Motivdel och utan upplyst fokuspunkt dessutom samt att den är låst på denna sensor.
Du kommer att fightas med kameran för att hitta skärpan om det du vill ha i skärpa inte befinner sig närmast i motivet.
Förklaring av tillfälliga inställningar.
CSM #4 med 1 inställt. Bra vid t ex landskapsfoto. Ställ in skärpan AF-On knappen på vald del i landskapet. Koncentrera dig sedan på komposition och exponeringsinställning.
Ett annat Bra sätt med denna AF-On knapp kan vara vid action foto T ex hästhoppning.
Ställ skärpan på hinderbommen med AF-on knappen. Komponera bilden och håll in avtryckarknappen tills hästen kommer in i hoppet och slutaren utlöses automatiskt när hästen befinner sig i skärpa.
CSM #21 med 1 inställt. Rikta kameran för exponeringsvärde, tryck in AE-L knappen för att låsa exponeringen, komponera om och låt autofokusen skötas av avtryckarknappen.
CSM #21 med alternativ 3 inställt. Låser exponeringen vid tryck på AE-L knappen och förblir låst till nytt tryck görs. Bra i kombination med CSM 4 vid statiska motiv. Då är skärpa och exponering inställd och bestämd så man kan koncentrera sig på komposition och bildtagning.