Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon F3 vs. FM2n

Produkter
(logga in för att koppla)

Carl Hellman

Aktiv medlem
Gamal kamera ska inhandlas.
Valet står mellan Fm2 och F3, möjligen även Fe2 men den verkar inte vara så lätt att hitta

F3 verkar ju helt klart "häftigare" men verkar ju även ha en del nackdelar. Tex blixtsyncen som väl är på 1/80(?) medan Fm2n har 1/250. Fm2:an har ju en helt batterioberoende slutare medan F3an bara kan köra på en tid utan batteri. Dessutom är ju motorn till F3:an enorm även om den är snabbare än Fm2ans.

Skulle behöva lite hjälp med att komma fram till vilken som är bäst att satsa på

En jämförelse mellan F3 och FM2n;

F3
--
+ Mycket bra sökare, om du är glasögonbärare skall du välja HP-sökaren

+ Många tillbehör, speciella mattskivor, olika typer av sökare

+ Tidsautomatik

+ TTL blixtstöd

+ Mycket bra automatikexponering även i mörker (har tagit automatikexponeringar på flera minuter med bra resultat)

+ Spegeluppfällning

+ 80/20 balancering av ljusmätaren, dvs centrumvägd ljusmätare med 80% av ljuset mätt inom de mittersta 12mm, och 20% på resten - fungerar lite som en stor spottmätare

+ Mycket snabb filmatning med motorn MD4

- Större och tyngre (kan även vara possitivt)

- Knepig blixtplacering och blixtsko (blixtskon löses med adapter AS4 [inget TTL stöd] eller AS17 [TTL stöd])

FM2n
----
+ Liten och lätt

+ Snabbare topslutare (1/4000s, F3 har 1/2000s - igentligen ingen stor sak)

+ Snabbare blixtsynk (1/250s, mot F3an 1/80s)

- Dålig sökare om du har glasögon

- 60/40 balancering av ljusmätaren (se kommentar från F3 ovan), jag föredrar F3ans system

F3 och FM2n
-----------
+ Mycket robusta

- Stödjer inte 'G' eller 'DX' objektiven

- Klumpiga med motrorerna påmonterade

Skulle valet vara mitt, skulle jag välja en FM2n. Jag har haft båda kamerorna, och saknar mest min FM2a...

Ta även en titt på den nya (och mycket dyrare) FM3a, den är en FM2n med tidsautomatik och TTL blixtstyrning.

-- Nicke

Gå på känslan !!!! :)

Vilken skulle du ta "bäst" bilder med tror du?

Börja att titta på den ena,
med en,
eller två av de gluggar du tänker arbeta mest med.

Titta på kameran, känn på den, "skruva på gluggarna"...

Se'n tittar du på den den andra,
känner på den!!

Vilken gillar du bäst?

Köp den du gillar bäst!

För sannolikt är det den du kommer att ta bäst bilder med ! :)

Ok, svårt om man inte kan få "klämma på grejerna".

Jag själv är nog litet svag för mekaniska slutare,
men det kan bero på åldern ! ;-)

(Men har aldrig haft en FM2n)

Och tycker Niklas sammanfattning är bra.

*
Jag har en "Foto-proffspolare" (I butik).
En av dom har bla en FM2n.
En så'n skulle jag ha sa han!!

Men jag gick på känslan, köpte en F3HP ! ;-)

Om du liksom jag tittar i sökaren med vänster öga så hamnar FM2:ans frammatningsarm i vägen i utfällt läge. Eftersom armen måste vara utfälld vid fotografering så kan det vara ett problem.
FE2 har ett bättre manuellt följevisarsystem som faktiskt slår FM2:s och F3:s system. FE2:an ger dessutom TTL och tidsautomatik. Eller varför inte kolla upp FE, som är föregångaren till FE2, den kan nog vara ett ännu bättre köp. Komplettera med en sökarskiva från nya FM3 och du får då en ännu ljusare sökarbild.
Om du har glasögon eller tittar med vänster öga så skulle jag rekommendera F3.

De olika husen skilljer sig mycket i storlek och kännsla i handen. Kanske känner du direkt vilken du behöver när du håller i de parralellt..

Jag känner till både F2 och F3 och anser F3,an vara lite mer att hålla i med mina långa fingrar, men samtidigt lite smått klumpig för smidigt fotande bland folk i centrum. (Men på stan så är det ju inget som slår mätsökarens fördelar, såklart;)

Så, kännslan och användningsområdet hade varit avgörande för min egen personliga del.

Mvh Niclas,

Jag hade en kort romans med en F3, och tyckte väldigt mycket om den. Den är verkligen smidig utan motorn och den känns väldigt intuitiv att använda. Snabba porträtt - mät i ansiktet, lås exponeringen med ringfingret, komponera om och tryck av. Har kört lite FM2 också. Fördelarna med den är blixtsynktiden och -skon, och att de ofta inte har gått lika hårt. Annars föredrar jag personligen F3.

ANNONS
Götaplatsens Foto