Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon Fisheye 10.5

Produkter
(logga in för att koppla)

Flumpe

Aktiv medlem
Hej

Har nyss köpt mig ett Nikon fisheye 10.5mm som jag använder på en D80 och jag kan inte riktigt komma överens med det. Jag tycker helt enkelt inte att det ger mig 180 graders bildvinkel. Börjar fundera på om jag bara inbillar mig eller om det verkligen kan stämma. Har funderat på om man blir lurad av att man inte ser hela bilden i sökaren, men dom kort jag får ut visar samma sak. Kan det på något sätt vara feltillverkat så att det inte ger tillräckligt vinkel eller är det troligtvis jag som inte hanterar det rätt??

"Full-frame fisheye images with a picture angle of 180°(diagonal)"

Då Nikons AF DX Fisheye-Nikkor 10.5mm f/2.8G ED är ett DX-objektiv bör det bara användas på Nikons lilla DX-sensor 23,7x15,6 mm - på en filmkamera 24x36 mm blir det optiskt kass och svart i kanterna - och de 180 graderna mäts på "DX-bildens" diagonal.

Christian, du kanske tänkte dig att de 180 graderna mäts vågrätt (eller hur man nu ska uttrycka sig) när du har kameran i liggande format? Så trodde jag.

Jag är mycket nöjd med min Nikon 10.5/2.8, den tillåter verkligen att ta bilder när det är dåligt ljus. Den är ju såååå skoj också!! Bara ut o träna lite med linsen så kommer du nog snart o gilla den.

Dessa bilder är tagna med Nikon10.5/2.8 och alla är handhållna:
http://www.reklambladet.se/Nikon10.5

Hoppas ni tykcer om dem,
/MikaelJ

ANNONS
Götaplatsens Foto