Annons

Nikon FM ljusmätning

Produkter
(logga in för att koppla)

Kent Helgesson

Aktiv medlem
Jag hittade inget vettigt alternativ men kollar om detta funkar. Jag har en Nikon FM där ljusmätningen har lagt av. Bytt batterier men noll respons. Det tänds helt enkelt inte upp. Någon som har en ide' om hur man felsöker?
 
Jag hittade inget vettigt alternativ men kollar om detta funkar. Jag har en Nikon FM där ljusmätningen har lagt av. Bytt batterier men noll respons. Det tänds helt enkelt inte upp. Någon som har en ide' om hur man felsöker?
Prova att rotera ASA ringen frm och tillbaka några gånger (förutsätter att batteriet är friskt och rätt sort). Det sitter ett slags motstånd, som en skiva, under ringen. Ibland är de smutsiga, ganska ofta trasiga.
 
Batterifacket utan ärg? Av och på är i filmframdragaren, så där finns också en kontakt. Sedan fungerar md-11/md-12 motor som strömbrytare också om man har en sådan. Ett par av kontakterna för motorn bör gå till strömbrytaren i motorn. Prova kortsluta dem om ingen motor finns till hands. Annars är det elekronikrengöring på kontakter inuti kameran. Då får man nog lyfta på locket. Eller har någon komponent gett upp.
 
ANNONS