Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon laddare MH-22 för D3 batterier död - laga-själv-tips?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fujo

Medlem
Min MH-22 laddare dog efter ett strömavbrott, inga dioder lyser eller andra tecken på liv vad man än gör. Jag har öppnat den, inga komponenter ser ut att vara brända och inga synliga skador på kablar eller annat.
Är i Kenya långt ifrån någon Nikonverkstad så jag får fixa den själv eller parkera D3:an tills vidare.

Några tips?

Om du har (väldigt mycket) tur är det en värmesäkring som löst ut. Då kommer den att återställa sig själv, det gäller bara att vänta.

Annars gäller väl att berätta vad du kan om elektronik och vilka mätinstrument du har tillgängliga.

Och bara för att utesluta det enklaste felet: fungerar en lampa om du kopplar in den i samma eluttag som där du provat laddaren?

Värmesäkringen var det inte och ström finns.
Kan skaffa fram modern multimeter och lödutrustning, har byggt stereoförstärkare etc. efter kopplingsscheman men förstår bara så mycket som Civ.Ing.(V) lär sig i ettan.

Hopplöst fall?

Jag är inte ett dugg duktig.
Men jag gissar lite.
Har du ström innan/efter trafon? (Har en lindning i trafon gått?)

En diodbrygga efter trafon. har du likström efter bryggan?(funkar dioderna)

Tyvärr är elektronik idag ofta ihopbyggd i en FPGA.

Prova ring/sms till en tekniker på Nikon Sverige/Europa/USA(ett språk man begriper) o ställ frågan.
Har du tur får du hjälp med att kolla om det går att laga på plats.

Prova o ring en tidningsredaktion/National Geographics/Magnum o fråga efter fotografer som är i närheten, de kanske snart skall hem o kan sälja/hyra ut sin laddare?

Jag gissar att du kommer att behöva mer än en multimeter, jag tror du behöver ett oscilloskop. Anledningen är att laddaren med stor säkerhet är switchad, istället för att använda en transformator. Switchtekniken är mer avancerad, men massproducerad blir den billigare än att använda en tranformator.

Om laddaren är switchad och du får fram en modern multimeter kan du börja med att kolla de två eller fyra dioder som bör finnas direkt på strömingången. Om de inte fungerar har du hittat felet. Annars kan jag bara ge dig tipset att försöka hitta ett kopplingsschema till laddaren, det är när nog omöjligt att laga den utan.

Letar fortfarande lokala lösningar...

Nikon kan inte hjälpa till:
"Tack för att du kontaktar oss på Nikon support.
Det var tråkigt att höra att er laddare har gått i sönder när du befinner dig i Kenya. Tyvärr har vi inga tips på hur du ska få igång den själv. Men jag skulle rekommendera att du låter någon som du känner i Sverige beställa en MH-22 och skickar ner den till dig så att du inte blir utan din kamera. Jag hoppas att det löser sig på något sätt."

ANNONS
Götaplatsens Foto