Annons

Nikon Makro AF-S 60/2,8 G ED + AF-S telekonverter

Produkter
(logga in för att koppla)

Göran Åstebro

Aktiv medlem
Är det möjligt att kombinera detta makro objektivet med Nikons telekonverter ?

Om svaret är Ja.... så bör det bli med 1,4 konv ett 84mm / 3,92 samt med 1,7 konv ett 102mm / 4.76.

Bibehåller man 60mm objektivets fina Bokh ?

Finns det några nackdelar med denna kombination förrutom tappad ljuskänslighet 2,8 ?

En fördel som jag ser är att kunna utnyttja min utrustning att få ett längre makroobjektiv utan att behöva köpa flera längder.....Ska ev i så fall sälja mitt gamla 60mm AF och köpa ovan det nya 60mm AFS.

Mvh Göran

Det finns listor på vilka objektiv som passar till convertrarna. Andra objektiv än de som är avsedda passar inte eftersom de har en spärr för det i bajonetten. Den går förstås att slipa bort om man vill det, men den sitter nog där av en orsak.

Jag kan tänka mig att det finns två orsaker till att Nikon inte vill att man ska kunna använda TC på alla sina objektiv.

För det första, att kvalitén inte blir tillräckligt bra med TC och ett objektiv som inte är tillräckligt bra från början. En TC förstärker nämligen optiska fel hos objektivet, ju större de är desto tydligare blir det med förstärkningen. Till exempel ett 70-300 VR hade ju varit hur kul som helst med en TC, men i verkligheten blir inte kvalitén tillräckligt bra så Nikon har gjort så att det inte fungerar. Däremot ett fast tele med hög ljusstyrka är mycket bättre ihop med en TC.

En annan orsak skulle vara med ditt objektiv, kanske ihop med den första orsaken. Det är att om man kunde köpa ett kort macro och en eller ett par TC och få motsvarande en komplett uppsättning macroobjektiv för i sammanhanget småpengar.

TC av andra fabrikat än Nikon lär dock fungera eftersom de "saknar känslighet" för nämnda spärr.

Det var ju tråkiga svar på en annars bra ide tycker jag...

Har annars för mig att jag hört att denna komb skulle passa på Nikons makro 105vr + konv.

Mvh Göran

Det handlar inte om en spärr. Linselementen på både objektivet och convertern "sticker" ut så att det inte går att montera ihop dom.

Nikons TC-14/17/20 lär endast passa AF-S objektiv: 80-200/2,8, 70-200/2,8, 200-400/4, fasta telen mellan 200 och 600mm med ljusstyrka f/4 eller bättre, samt dessutom 105/2,8 VR micro, dock får man klara sig utan AF med denna kombination. Störningar i autofokusen kan förekomma om ljusstyrkan blir sämre än 5,6. dvs f/2,8x2, f3,3x1,7 resp. f/4x1,4

Är det så att linserna sticker ut för långt på makrot?

Det visste jag inte..... Ursäkta.

Det finns många andra objektiv man kan slipa ner spärrarna på iallafall.

ANNONS
Götaplatsens Foto