Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon nummer - Logik?

Produkter
(logga in för att koppla)

Shinzon

Avslutat medlemskap
D1, D2h, D3, D3s...
D40, D60, D90...
D100, D200, D300, D300s..

Min matematik hjärna vill gärna se nån sorts logik i hur dessa nummer används. Det har varit lite si och så med det över tiden, men ibland har det varit en del logik. Nu verkar det iaf som att NIkon tagit sig i kragen och infört ett helt nytt system som de tänker följa.

D3000, D3100/D5000, D5100/D7000
P7000, P7100
SB700/SB900, SB910

Men hur har de tänkt med de gamla modellerna D300s, D700, D3s, D3x? Blir det D400, D800 och D4 enligt de gamla sättet att numrera? Är inte helt övertygad. Det känns iaf som att D9000 borde komma in i serien på nått sätt.

Någon som löst pusslet?
 
det fanns en logisk förklaring bakom siffrorna förr..men nu finns det inte längre..det fanns inga instegskameror på samma sätt som idag heller, det var tre klasser bara förr..nu är det väl typ 5 nästan..dock ser jag D3100 och D5100 som en o samma klass..Instegskamor,
 
D1, D2h, D3, D3s...
D40, D60, D90...
D100, D200, D300, D300s..

Min matematik hjärna vill gärna se nån sorts logik i hur dessa nummer används. Det har varit lite si och så med det över tiden, men ibland har det varit en del logik. Nu verkar det iaf som att NIkon tagit sig i kragen och infört ett helt nytt system som de tänker följa.

D3000, D3100/D5000, D5100/D7000
P7000, P7100
SB700/SB900, SB910

Men hur har de tänkt med de gamla modellerna D300s, D700, D3s, D3x? Blir det D400, D800 och D4 enligt de gamla sättet att numrera? Är inte helt övertygad. Det känns iaf som att D9000 borde komma in i serien på nått sätt.

Någon som löst pusslet?

Man kan ställa en motfråga:

Kan du se någon kameratillverkare, eller för den delen tillverkare av bilar, datorer, TV-apparater, mobiltelefoner eller liknande som följt ett strikt logiskt system för sina modellbetckningar? :)

Man kan ana vissa spår av logik i Nikons modellnummer, men också en hel del nödlösningar, underliga hopp och inkonsekvenser. Kanske med den sluga baktanken att dårar som du och jag skall diskutera saken som om den faktiskt hade någon egentlig betydelse ... :)

Men, för att i någon mån besvara din fråga. Det finns en del som tyder på att Nikon är på väg att införa ett delvis nytt system där alla DX-kameror har fyrsiffriga nummer:
D3000, D3100
D5000, D5100
D7000
och den potentiella kamera vi hittills kallat D400 skulle komma att heta D9000

Ensiffriga nummer blir nog fortsatt reserverat för toppmodeller - antagligen blir det en D4 vad det lider. (J1 och V1 då invänder någon - jaja ... Var inte så logiska! :)

Tresiffriga nummer blir nog fortsatt semipro-modeller ... kanske.

Det som jag annars är nyfiken på är hur de går vidare med J1 och V1 ... Siffran ett där är ju en del av namnet på deras små kameror med entumssensor. Och bokstäverna verkar ju signalera vilken målgrupp man har. Så efterföljaren till J1, vad kommer den att få heta? J1-2? Eller J1.1? :)
 
J1, K1, L1, M1, etc
samt
V1, W1, X1, Y1, etc (fast här tryter bokstäverna snart så Nikon får börja om på A).
 
Kan du se någon kameratillverkare, eller för den delen tillverkare av bilar, datorer, TV-apparater, mobiltelefoner eller liknande som följt ett strikt logiskt system för sina modellbetckningar? :)
logiken är enkel och glasklar - de väljer det namn som de tror ger störst fördelar i marknadsföringen!
 
Detta är förstås vad hipp hipp skulle beteckna som dagens ilandsproblem. Men det är ju ändå kul att diskutera..
Tycker det låter troligt med att det blir en D9000 istället D400. Då har ju hela DX en hyfsat logisk följd.

Däremot så är jag mer osäker på hur FX sortimentet både kommer att utformas och numreras. En variant skulle vara att låta D4 ersätta både D3s och D3x. Sedan så inroducerar men två nya kameror: en ersättare till D700 (budgetvariant på D4) samt en helt ny kamera med i princip samma hus som D700 ersättaren men med förfärligt många MP. Denna kamera har hittills kallats för D800. Men jag är inte övertygat att det är så numrerna kommer att se ut.
 
Här har nog marknadsavdelningen mer makt än ingenjörer och configuration management.

Pro sidan har väl iofs hängt ihop hela vägen. F,F2,F3,F4,F5,F6 & D1,D2,D3.
Fast det är kanske lite rörigt med varianter (h, x, s, xs & X) på dessa också. Speciellt då D3X kom. Den är ju inte en förbättrad D3 utan en helt egen modell (väl?)

Det är väl viktigare med kontinuitet för pro sedan, privatmarknaden mer påverkad av coola namn.
 
Detta är förstås vad hipp hipp skulle beteckna som dagens ilandsproblem. Men det är ju ändå kul att diskutera..
Tycker det låter troligt med att det blir en D9000 istället D400. Då har ju hela DX en hyfsat logisk följd.

Däremot så är jag mer osäker på hur FX sortimentet både kommer att utformas och numreras. En variant skulle vara att låta D4 ersätta både D3s och D3x. Sedan så inroducerar men två nya kameror: en ersättare till D700 (budgetvariant på D4) samt en helt ny kamera med i princip samma hus som D700 ersättaren men med förfärligt många MP. Denna kamera har hittills kallats för D800. Men jag är inte övertygat att det är så numrerna kommer att se ut.

Kan ju bli så att man fortsätter med en liten och en stor sensor i FX (D4 & D4X)
 
det är väl inte så knepig

h/H = högre hastighet (bps)
x/X = högre upplösning
s/S = uppdaterad modell

Hmm jag hade fått för mig att det fanns en D2 och att D2x var en uppdaterad variant.
Nu hänger det ju ihop i stället och allt blir lite bättre :)

Vi saknar dock en D3H att para ihop med D3X ;-)
 
Kan ju bli så att man fortsätter med en liten och en stor sensor i FX (D4 & D4X)

Herrens och Nikons vägar äro outgrundliga ... ;-) Men jag misstänker att D3X var den sista kameran av sitt slag (högupplöst, extra-allt-kamera med inbyggt batterigrepp), i alla fall från Nikon. Det verkar i mina ögon troligare att Nikon slår ihop efterföljarna till D3X och D700 till ungefär en sådan kamera som det ryktats om under namnet D800. Litet kamerahus (á la D700), många megapixel, inte så supersnabb och kanske mer prioriterad för att vara bra på lägre känslighet. Om man ser till vilka fotografer som typiskt vill ha hög upplösning (studio, landskap, arkitektur, mode osv) så är det i slutändan få av dem som har någon större glädje av en "stor" kamera, dvs med inbyggt batterigrepp. Till skillnad från press- och sportfotografer (som ofta hanterar stora objektiv på frihand) där de flesta föredrar ett stort kamerahus.

Frågan är då vad en sådan kamera skulle heta, kanske D800 som ryktena säger, men den skulle ju i god Nikon-tradition kunna heta D800X. Men i så fall bara om X:et behövdes för att skilja den från en annan D800-modell.

Fick man drömma lite tycker jag ett trevligt FX-modellprogram från Nikon de närmaste åren bestått av:
- D4 - supersnabb press- och sportfotokamera, stort kamerahus, 18-24 MP, prioriet på höga iso och värsting-AF
- D800 - högupplöst yrkeskamera i litet kamerahus med löst batterigrepp och prioritet på prestanda vid lägre iso - 36 MP
- D700s - en D700 fast med sensorn från D3s, det här blir Nikons "budget-FX" och skulle vara en kamera många skulle gilla trots att den "bara" har 12 MP

De två första tror jag vi kan få se, de tredje tyvärr inte.

Men vad de än presenterar kan jag lova en sak: De kommer att fortsätta förvirra oss med inte alltid helt logiska modellbeteckningar :)
 
ANNONS