Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 379 kr per år

Annons

Nikon objektiv F ?.

Produkter
(logga in för att koppla)

UMC

Aktiv medlem
Nikon objektiv
F AiS 50 1:1,8,
F AiS 35-70 1:3,3-4,5
F AiS 35-200 1:3,5-4,5
Vad ståt F:et för samt är dessa objektiv att rekommendera till en F3. Vad är vettigt pris på dessa objektiv i fint skick

F:et är beteckningen på Nikons bajonettfattning.Dessa objektiv passar utmärkt på en F3:a, priset vågar jag mig inte på att spekulera om. Det beror till stor del på skicket. Kolla runt lite böand annonserna här på fotosidan och på andra sajter som blocket mfl.

Tackar, funkar de ihop med AF

Tackar.
Vet någon om dessa objektiv fungerar med autofokus exempelvis med en F801s, F90x ?

Makten skrev:
Det gör de väl inte alls det! AI-S-objektiv är manuella.

Ja de är manuella och fungerar lika bra som på en F3, dvs manuellt. Självklart kan de inte utnyttja alla 801:ans funktioner, men allt du kan göra med ett F3-hus och en Ais-glugg kan du göra med en 801:a utrustad med samma optik. Kort sagt, gluggen kan inte mindre för att den sitter på ett nyare hus än om den skulle sitta på ett äldre hus.

Re: Re: Tackar, funkar de ihop med AF

jimh skrev:
Fast frågan var ju

Ja, det står ju tydligt nu när jag läser frågan andra gången :D

Nån autofokus blir det förstås inte tal om, men man får i alla fall hjälp av en markering i sökaren som talar om när man ställt skärpan rätt.

Nästa gång ska jag läsa frågan två gånger på raken så att jag svarar på rätt sak…

ANNONS
Götaplatsens Foto