Annons

Nikon vidvinkelzoom

Produkter
(logga in för att koppla)

Shinzon

Avslutat medlemskap
AF-S DX Nikkor 10-24mm f/3.5-4.5G ED ca 10.000kr

AF-S DX Nikkor 12-24mm f/4G IF-ED ca 13.000kr

Vilken är bäst och hur kommer det sig att Nikon kommer ut med två så pass lika objektiv och den med sämst "data" på pappret är dyrast?

Vilket som är bäst beror på vad du är ute efter. När jag valde 10-24 så var sigmas båda 10-20 alternativ, för jag ville åt de där två extra millimetrarna. De två sigmorna skiljer sig ännu mindre åt och båda säljs också fortfarande.
Har inte testat 12-24, men hörnskärpan är faktiskt ingen höjdare på min 10-24. Å andra sidan spelar det ingen roll för mig, 10 mm är kul!

Personligen hade jag lagt pengarna på Tokinas 12-24/F4 DX II...betydligt mer "bang for the buck"...lika bra optiskt sett och bättre byggd för en billigare peng.

Valde Tokina

Hej

Kompletterar Peters inlägg:

Jag jämförde Nikon och Tokinas 12-24 men valde Tokinas pga byggkvalitet (milsvidd bättre) och att bilderna upplevdes som något skarpare (troligen obetydligt men det kändes så...). för mej var det ett enkelt val som jag inte ångrar.

Åk till en fotoaffär och känn på objektiven innan du handlar. Objektiv blir olika balancerade beroende på hus.

Lars

Jag valde även jag Tokinan mest på grund av priset och vad jag uppfattade vid tester, mer eller mindre samma goda kvalité som hos Nikon. Det enda är att Tokinen är en riktig klump jämfört med Nikons variant, men det får man väl stå ut med.
JB

Har Nikkor 12-24 varianten och är helnöjd med detta objektiv.
Vid inköpet fanns inte 10-24 att välja på. Enligt många tester (bl a den som finns länkat högre upp) vet de inte varför 12-24 finns kvar, nu när detta väldigt likvärdiga objektiv kommit ut. Största fördelen som jag ser det är den fasta brännviden (f/4) genom hela området. Om jag skulle skaffa objektiv idag, skulle jag nog fastna för 10-24 (om Nikon). Framförallt för att det går ännu mer vidvinkligt.

Har inte provat Sigmas eller Tonikas mer än i affär/mässa.

Nikon 12-24 brukar hamna något högre i tester rent optiskt sett. Skillnaden är emellertid oftast väldigt liten till de bästa konkurrenterna där jag vill minnas att Tokinan brukar hamna.

Nikkorn har några fördelar men även nackdelar som konkurrenterna saknar. Byggkvaliteten är riktigt bra även om den inte når upp till tex 17-55 f2,8. Den är dock milsvidd bättre än Nikons konsumentzoomar såsom 18-200, 18-70, 16-85 etc. Den stora skillnaden är att 12-24 inte ändrar form när den zoomas som kitgluggarna gör. Skärpemässigt är den så bra som någon kan begära. Den gav tom högre skärpa/upplösning i hörnen monterad på en D2X än Canon 16-35 gjorde på en 1DSmk2 när de testades för några år sedan.

En korrekt injusterad 12-24 alltså tillräckligt skarp (i alla fall för mig och jag är kräsen) i hörnen redan på bl 4. Enda undantaget är CA som är rätt hög under vissa förutsättningar. Använder du Nikons egna programvaror eller kör med jpg direkt ur kameran så trollas det bort automatiskt.

Den största nackdelen med Nikkorn är priset. Den är alltför dyr jämfört med konkurrenterna för vad den ger extra.

Den har dock en annan fördel som alla "pirater" saknar. Den ÄR EN Nikon vilket betyder att Nikon tar ansvar för eventuella injusteringar av felfokus. Mitt exemplar imponerade inte på mig initialt använt fullt öppen. Detta var vid tiden före jag upptäckte felfokus. Efter att jag insåg att den fokuserade över 1,5 meter fel på 4 meters avstånd så förstod jag problemet. Efter injustering av AF (gratis) hos Nikon så blev jag hur nöjd som helst. Vissa av er känner förmodligen igen mina problem med detta ämne och mina erfarenheter gör att jag inte kommer att köpa en "pirat" oavsett hur bra den än anses vara. I alla fall inte utan att ha testat den mycket ingående.......

Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens Foto