Annons

Nikon vs Canon vs Pentax vs osv..??

Produkter
(logga in för att koppla)

Ulf F

Aktiv medlem
Vad är de egentliga fotografiska för och nackdelarna med respekive system....egentligen??

En seriös fundering om olika system. Vad är för och nackdelar med respekive tillverkare och system?

När är det dax att byta från, eller till det ena eller andra??

Ingen "pajkastning" tack!!

Att man är låst i ett system. Vanligtvis är det inte ekonomiskt motiverbart att använda dubbla system för de flesta av oss. Tyvärr är det så att alla system har sina godbitar som saknas i andra. Totalt sett så är enligt mina ögon Canon och Nikon överlägset de andra. Om det sedan spelar så stor roll för gemene man är en annan sak. Det kan enbart du själv bedömma.

C o N har bra många fler objektiv i den övre prisklassen = ljusstarka än konkurenterna även om Pentax o Sony arbetar hårt med att komma i kapp. Samma sak med husen. Har du behov av ett hus som D2 eller Eos 1D så har Sony och Pentax inga alternativ. Har du inget större behov av ljusstarka gluggar rakt igenom eller ett proffshus så kan du välja det system som kittlar egot mest.

Med den arsenal av objektiv jag använder idag så måste det bli C eller N just pga bristen på snabba och ljusstarka objektiv rakt igenom sortimentet. Av dessa två märken skulle jag kunna välja vilket som helst. Canon har bättre egenskaper på höga iso (generellt sätt) även om Nikon har kommit ikapp med vissa modeller enligt många testare. Å andra sidan leder Nikon ergonominkriget enligt mitt sätt arr arbeta, Detta är dock en högst personlig åsikt så det kan lika gärna vara tvärtom för andra.

När det är dags att byta?
När du inte kan fånga den DÄR bilden med den utrustning som du använder. Tror att de allra flesta idag inte kan motivera ett byte ekonomiskt med de moderna och fantastiska kontruktioner som finns tillgängliga.

Det finns givetvis exempel på motsatsen. Mikael Risedal (medlem här på FS) byte från N tll C förvånade många härom året. Han har alltid prisat Nikons egenskaper och gör så fortfarande framför C men han har ett speciellt behov som bara Canon kan tillgodose för närvarande. Så här verkar det vara ekonomiskt fördelaktigt.

Senast ändrad:
Är pengar viktigt (och det är det ju vanligtvis) kan man kolla på de saker man tror att man eventuellt köper i framtiden och jämföra priserna på dem mellan de olika märkena.

Och olika märken brukar kunna ha olika specialiteter. Pentax har många fasta, ljusstarka gluggar men dåligt sortiment på telesidan. De har också inbyggd bildstabilisator istället för i objektivet.
Canon och Nikon är mer allround. De är att föredra om man tror att man ska köpa mycket begagnat, eftersom det är så många som använder dem.

En vä-äldigt subjektiv sanning men som jag hörde av en klok människa och lever efter (redan från den analoga tiden, sjukt gammal saning alltså =D): Nikon och Canon är som expressen o a-bladet MEN, nikon är överlägsna på att bygga kamera, ingenting kommer i närheten av nikon-mekaniken, medans canon överlägsna på det optiska. Jag blir alltid grön över halva kroppen efter att ha klämt på min kollegas nikon (det lät ju sådär tveksamt) men tröstar mej med att med min can så har jag ett par gluggar på önskelistan (som är för dyra för att jag i själva verket ska komma att köpa dom, men de finns!)

pentax o.s.v. kan jag inte uttala mej om men håller med om den kloka poängen redan framförd att nikon o canon är de enda som tillverkar proffsmodeller, så med en av dessa två kan du billigare uppgradera dig ett par modeller efterhand, isf att sälja ut all utrustning du har för att ha råd med ett hus o sugig glugg

Tack!...

...det var precis en sådan diskussion jag var ute efter. Jag vet ju varför det blev den kameran jag valde. Men börjar nu känna att det kanske är dax att utveckla ännu ett snäpp. Ska dess utom till Japan och jobba, och tänkte då passa på att "uppdatera". Som det ser ut idag, så handlar det om fortsatt Nikon eller ev byte till Canon. Förstår att det är väldigt subjektivt osv. Och som rell nybörjare(vetgirig sådan) vet jag ju inte riktigt vart mitt fotande "tav vägen" ännu. I ett lustfyll experimenterande hittar jag ju förståss gansk många brister i min abilder och det ä förmidligen jag som är bristen inte kameran...och kommer säkert så vara ett bra tag fram över. Men det är MKT intressant att höra vad vettiga och erfarna fotografer har att säga i ämnet.

Men om vi då smalnar av diskusionen ytterligare. Vad anses vara för och nackdelar men N resp C?? (förutom det ovan nämnda). Stor, mindre sensor, service, osv, osv....!?

Är det för övrigt någon som har koll på prisbilden Japan?? En beg Nikon D2Xs ex...eller en D200 eller en EOS 5D ....objektiv osv??

Man kan tillägga att anledningen till att Pentax har färre gluggar är att man byter ut i stort sett hela sitt sortimen mot nyutvecklad optik. Det betyder i realiteten att man tar fram optik bättre anpasssad till digitalfotamtet som ofta blir betydligt billigare. Ett område där Nikon och Canon faktisk ligger efter.

Snabb teleoptik för Pentax kommer redan i år och man arbetar på proffskameran K1D.

Re: Tack!...

Ulf F skrev:
...det var precis en sådan diskussion jag var ute efter. Jag vet ju varför det blev den kameran jag valde. Men börjar nu känna att det kanske är dax att utveckla ännu ett snäpp. Ska dess utom till Japan och jobba, och tänkte då passa på att "uppdatera". Som det ser ut idag, så handlar det om fortsatt Nikon eller ev byte till Canon. Förstår att det är väldigt subjektivt osv. Och som rell nybörjare(vetgirig sådan) vet jag ju inte riktigt vart mitt fotande "tav vägen" ännu. I ett lustfyll experimenterande hittar jag ju förståss gansk många brister i min abilder och det ä förmidligen jag som är bristen inte kameran...och kommer säkert så vara ett bra tag fram över. Men det är MKT intressant att höra vad vettiga och erfarna fotografer har att säga i ämnet.

Men om vi då smalnar av diskusionen ytterligare. Vad anses vara för och nackdelar men N resp C?? (förutom det ovan nämnda). Stor, mindre sensor, service, osv, osv....!?

finns väl 3 skäl som talar för Canon,
FF, lägre brus på höga ISO, IS i fler (tele)objektiv.

personligen prioriterar jag ett bra kamerahus högre än ovanstående punkter,
och då landade i alla fall jag på Nikon,
även om jag på jobbet får stå ut med 5D

Ulf F skrev:
När är det dax att byta från, eller till det ena eller andra??

Ingen "pajkastning" tack!!

Kanandensiska fotografen Benjamin Kanarek sponsrad av Canon och årets fotograf (utsedd av Canon) i Frankrike förra året bytte nyligen till Pentax.

Det har varit en del som går över till Pentax efter att man lanserat K10D. Sammarbetet med Samsung samt att det finns en 645 D runt hörnet lockar tydligen även duktiga proffs. Många ser det också som en stor fördel med bildstablisering i huset som då fungerar på alla objektiv och blir löjligt billigt i en jämförelse.

ANNONS
Götaplatsens Foto