Annons

Nikon Z6 DX

Produkter
(logga in för att koppla)

BengtCa

Aktiv medlem
Köpte Z6 kit för en tid sedan. Har tidigare haft Nikon D7100. Det skall ju gå att använda DX-objektiven på Z6. Och det fungerar, allt? utom automatiska skärpeinställningen. Den röda fyrkanten som söker avståndet står bara och blinkar. Har jag lyckats göra någon knasig inställning i kameran som åstadkommer detta? Vad i så fall. Objektiven är inställda på automatisk skärpa där sådan finns. De objektiv jag testat med är t ex. Nikon 70-200mm, Tokina 11-16mm och Sigma Macro 70mm. Vad gör jag gjort för fel. Det skall ju fungera.
/Bengt
 

ztenlund

Aktiv medlem
Vilket eller vilka objektiv är det som inte fungerar? Två av tre objektiv du nämner är ju inte DX. Att det skulle ha att göra med att objektivet/n är just DX kan vi nog dock avskriva. Om allt är helt, rätt inställt och fungerar som det är konstruerat, så är det troligaste att objektivet antingen saknar inbyggd fokusmotor, då adaptern inte har någon, eller att det är ett tredjepartsobjektiv där kommunikationen inte riktigt stämmer med vad kameran förväntar sig. Något som då och då drabbat tredjepartsobjektiv, även på spegelreflexerna.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Kontrollera att du har senaste fw. Har för mig att några fick igång sina Tamron med den senaste fw. Det är några/många (man hör ju mest om de som inte fungerar) tredjeparts sominte har fungerat med Z6/7. Det är mest Tamron av generation 1 och Sigma som det varit problem med. Tokina har jag inte hört, men det är nog ingen som provat då det är ett DX objektiv. Ditt nikon 70-200/2,8 ska ju fungera så du kan ju försöka få igång det. Jag vet inte om det finns någon lista över kompatibla tredjeparts? annars får du googla dina objektiv och Z6 och problem så får du se vad du hittar
 

larsol

Aktiv medlem
Har du kollat under a7 hur AF-ON knappen är inställd, brukar vara inställd så man måste fokusera med AF-ON.
 

AWid

Aktiv medlem
Låter som om du möjligen har ställt in "AF-område" på "automatiskt" eftersom markeringen i sökaren "blinkar" som du säger (ska göra det i detta läge när kameran söker lämpligt motiv att automatiskt fokusera på) . Om det är så testa i stället med "enpunkts" eller "dynamiskt". Prova också att växla mellan fokuslägen (enpunkts och kontinuerligt). Om problemen är kvar så återkom och beskriv vad som hände i de olika alternativen så kanske vi kan leta vidare efter vad som möjligen kan vara ett problem:rolleyes:
 
ANNONS