Annons

Nikon Z6,, nybörjar råd

Produkter
(logga in för att koppla)

da vinci

Aktiv medlem
Jag köpte min för ett år sedan och har fotat en del och alltid fört över bilderna via wifi till telefonen.
Men nu tänker jag blogga lite fiske och filmer tar jättelång tid att ladda över.
en xqd läsare kostar 1000kr, finns det andra sätt?

Någon som har tips på inställningar för naturfilmning, alla filma på mig och naturen runt min lilla båt.
Kör fjärrstart via telefonen, finns det nån billig fjärr som man ej behöver,,, öppna ,hitta appen,starta appen, starta filmningen, mm.

Som sagt , nybörjare även om jag hållt på länge...
Tacksam för råd
 

da vinci

Aktiv medlem
kopierat
Bästa filmkvalitet med 10-bitars färg och 4:2:2-kodning, tillsammans med Nikons egna N-log-kurva, får man bara via HDMI-utgången för lagring på extern enhet. Till minneskort gäller 8-bitars 4: 2: 0 och upp till 144 Mbps. Som filformatsbehållare finns att välja mellan MOV eller MP4, men vilket man väljer spelar mindre roll idag eftersom de flesta redigeringsprogram klarar båda, och det är heller inget som påverkar bildkvaliteten.

Kan man alltså ha någon extern dosa med hdmi, det skulle ju lösa en del problem och uttöka lagringskapaciteten
 

Colonel Bogey

Aktiv medlem
Jag är också (total) nybörjare på video och har samma utmaning. Jag hittade tyvärr ingen enkel "extern dosa" för på att spela in via HDMI-utgången på min kamera. Som vanligt försöker jag därför "köpa mig fri" med ett gäng svindyra prylar. ;)
Nu i veckan fick jag hem en extern 5"-monitor med inspelningsfunktion (Atomos Ninja V) och kan spela in direkt på 2.5" SSD från HDMI.
Fördelarna är ju många, bättre inspelningskvalitet, bättre övervakning av vad som spelas in och framför allt att jag kan spela in editeringsklar, okomprimerad t ex ProRes. Arbetsflödet snabbas på rejält.
Nackdelen är priset - 8 papp för inspelaren, över tusenlappen för en snabb SSD och sen ska man ha fäste mellan kamera o inspelare, bra HDMI-kabel, batterier, SATA/USB-kabel etc. Springer lätt upp mot 12 tusen.
Enda "besparingen" förutom tid är att SSD är mycket billigare per Mb än snabba minneskort.
Video är jättekul men ett svart hål för energi och pengar. Det finns otroligt mycket teknik att lära och allt är mångdubbelt krångligare än stillbild. Men jag har bara börjat skrapa på ytan, det kanske klarnar så småningom.
 

da vinci

Aktiv medlem
tack för svar, jag några 12k är ej aktuellt.

sitter just och försöker testa om mina gopro hero 3 kan funka......
 

ztenlund

Aktiv medlem
Rocketek har en xqd-läsare för ca 250kr.
sök på tyska amazon.
Men kameran går förstås även att koppla in till datorn med kabel. Detta fungerar tydligen inte om man vill göra en mjukvaruuppdatering, eftersom kamerorna sedan många år inte har masslagringsläge, men det går ju att hämta bilder etc. Inte optimalt, men det kostar inget.
 

hsb

Aktiv medlem
Koppla till datorn med kabel för att föra över snabbare eller köp en xqd läsare på ebay för ca 200 kr
 

PMD

Aktiv medlem
Installera Nikon Transfer 2 på din dator. Det programmet finns på skivan som eventuellt följde med. Om det inte följde med någon skiva så hittar man programmet på Nikons webbplats.

Det bör också ha följt med en USB-C-kabel som du kan koppla ihop datorn och kameran med. Att överföra bildfilerna med kabel bör gå mycket fortare än via WiFi och närmare en kortläsare i hastighet.
 

da vinci

Aktiv medlem
fast vilken kabel för att överföra till dator?

pratade med nikon o dom sa först måste du uppdatera?
 

ztenlund

Aktiv medlem
USB-kabeln som följde med kameran.

Menade Nikon uppdatering av firmware? Det låter lite märkligt i så fall.

Om de menade uppdatering av Nikon Transfer 2 så låter det mer rimligt.
Varför skulle man installera Nikon Transfer? På en modern dator borde MTP fungera som det är. Eventuellt installerar datorn själv någon drivrutin automatiskt när man kopplar in kameran första gången.

Det man måste ha någorlunda uppdaterat är SnapBridge, om man vill kunna föra över råfiler till telefonen/surfplatta via WiFi. Från början fanns inte den möjligheten.
 

PMD

Aktiv medlem
Varför skulle man installera Nikon Transfer? På en modern dator borde MTP fungera som det är.
Jag har sett rapporter på nätet av Nikonägare (minns dock inte om det handlade om Z-kameror eller om D-kameror) som har haft lite problem med att överföra filer via något generiskt gränssnitt som deras dator har, och sen lyckats med Nikon Transfer 2.

Men visst kan man prova att använda datorns eventuella inbyggda program för överföringen. Fungerar det så är allt frid och fröjd.
 

da vinci

Aktiv medlem
USB-kabeln som följde med kameran.

Menade Nikon uppdatering av firmware? Det låter lite märkligt i så fall.

Om de menade uppdatering av Nikon Transfer 2 så låter det mer rimligt.
som sagt nybörjare så vet ej så mycket,, det om jag förstod det rätt var att efter jag köpt en minneskortläsare och sen uppdatrerat nån mjukvara så skulle jag klara mig utan minneskortsläsare,,, alltså nått med överföringen som ej finns innan uppdatering via minneskort,, dom kunde fixa detta för 500kr, så slapp jag köpa minneskortsläsare.

men ta detta som det är skrivet ,,,,av en som ej vet.
 

lonian

Aktiv medlem
Cyberphoto körde in nyaste uppdatering på mitt minneskort gratis i butiken när jag var där. Fick xqd läsare veckan därpå. Det går absolut snabbast att överföra via kortläsaren.
 

da vinci

Aktiv medlem
Nästa fråga
funkar denna fjärrutlösare?
och om, startar den även film,, om kameran stårpå film?
 

PMD

Aktiv medlem
Om din kamera har inbyggd mottagare för IR så borde den fungera. Titta i kamerans manual om det står något om kompatibla tillbehör.
 
ANNONS