Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon Z6,, nybörjar råd

Produkter
(logga in för att koppla)

ztenlund

Aktiv medlem
aha
denna som är billigast då?
Här kan du se vilka kombinationer av saker som passar med olika kamerahus:

Tyvärr behöver du nog WR-R10 och WR-T10, då det bara verkar vara en hög CoolPix och Z50 som fungerar med ML-L7.

Är det bara någon gång och på inte alltför stort avstånd kan du pröva med SnapBridge i telefonen. Det kräver ju inga inköp med en rimligt modern telefon. Lite klunsigt, men för enstaka tillfällen kan man kanske stå ut.
 

da vinci

Aktiv medlem
Här kan du se vilka kombinationer av saker som passar med olika kamerahus:

Tyvärr behöver du nog WR-R10 och WR-T10, då det bara verkar vara en hög CoolPix och Z50 som fungerar med ML-L7.

Är det bara någon gång och på inte alltför stort avstånd kan du pröva med SnapBridge i telefonen. Det kräver ju inga inköp med en rimligt modern telefon. Lite klunsigt, men för enstaka tillfällen kan man kanske stå ut.
Tack
kör från telefonen och det funkar,, men då jag ska filma när jag fiskar och får hugg så blir det jobbigt/tar tid att låsaupp telefonen och starta kameran därifrån när jag får hugg.

jag ringer Nikon i morgon
 

da vinci

Aktiv medlem
Är det billigare att ha en annan kamera för detta ändamål?
kanske d3s, eller vad finns i max 5000kr klassen som filmar och har infraröd fjärr?
jo nikon....
 

PMD

Aktiv medlem
Kolla om din kamera är kompatibel.

Billigast är nog din telefon, om du har en hyfsat modern smartfon. Nikon har en app som man kan använda som fjärrkontroll.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Undrar om inte det enklast och billigast är en lös mottagare som ansluts med kabel till kameran och en sändarenhet. Kanske är JJC inte det bästa valet men principen är iaf här

 

Falumas

Aktiv medlem
Om man fotograferar statiska motiv eller porträtt brukar ja köra intervallfotografering istället för fjärr. Jag har faktiskt haft strul med fjärrutlösaren i mobilappen.
 

da vinci

Aktiv medlem
Kan man köpa billigt xqd minneskort?

Mattssons foto fixar uppdatering på mitt kort,, men då kan jag ju ej använda kameran,

är det lönt att försöka sälja mina cf kort
16g,, 60/g/s
4g , x 133

är de värda någonting?
 

Falumas

Aktiv medlem
Det finns inte jättebilliga XQD och förmodligen måste du ha en uppdatering innan du kan köpa CFExpress som inte heller är jättebilliga.

Dina CF-kort bedömer jag vara utan värde.
 

da vinci

Aktiv medlem
Tack, nu har jag fått in ny firmware

men då är frågan, vad ska jag ha för program på datorn för att kunna ta hem film/foto?
 

Falumas

Aktiv medlem
Tack, nu har jag fått in ny firmware

men då är frågan, vad ska jag ha för program på datorn för att kunna ta hem film/foto?
Antingen kopplar du upp dig med sladden du fick med kameran mellan datorn och kameran, då behövs ingen programvara.

Jag brukar använda Nikon Wireless Transfer Utility för att köra över dom med WiFi till datorn.
 

Falumas

Aktiv medlem
Jag vill kunna klippa sekvenser ur filmen, inte bara ladda ner
Vill du bara klippa sekvenser tror jag ViewNX fixar det, mycket mer editering än så klarar dock inte ViewNX av.
Windows har inbygd videoeditor som klarar lite mer, men vill du göra mer är det bara att släppa loss plånboken och införskaffa något kompetent.
 

AWid

Aktiv medlem
.....................
Windows har inbygd videoeditor som klarar lite mer, men vill du göra mer är det bara att släppa loss plånboken och införskaffa något kompetent.
Fast det finns en hel del bra alternativ utan att behöva "släppa loss plånboken". Ett riktigt proffsprogram som dock kräver en hel del av datorn är DaVinci Resolve. Andra utmärkta och väldigt kapabla gratisalternativ är t ex Hitfilm Express och Shotcut.
 

Robby24

Ny medlem
Jag sköt kameran i två dagar, jag vill dela mina intryck. Blandade känslor. Känns som Nikon samlade alla brister i en annan Sony för 3 år sedan (1 flash-enhet, batteri, brist på linser i början, montering och storlek) och lade till sin egen - i form av en XQD-kontakt, brist på batteripaket och en stängd adapter. Intresset för honom kommer att visas av människor som har satt på Nikon länge, som jag, till exempel. Såvida du naturligtvis inte är redo att byta glaspark eller köpa nödvändiga fokalinser separat för den här kameran eller köpa FTZ-övergångar till gammalt glas under F-fästet. Jag tror att det är värt ett år att se hur linsserien uppdateras. Eftersom det inte finns några poäng))).
Det visar frånvaron på vad alla länge har haft - det finns inga toppfunktioner i kameran.
Först av allt tyckte jag inte bara om ergonomi. Fruktansvärt implementerade joysticks. I fokusläge duplicerar de varandra, i visningsläge, nr. I lägesvalsläge fungerar ingen. En plats för XQD-kort som du inte kan sätta någonstans utom för Nikon-kameror. Bättre var en andra SD eller bättre 2 SD-slots.
På plussidan är detta sökaren. Subjektivt trevligare än Sonya. Ett annat kameraläge i AF-S-läge. Dessa är faspunkter som fungerar, till skillnad från Sony. Sann AF-C fungerar sämre. Intressanta linsspecifikationer. Konstigt, men enligt funktionerna som finns tillgängliga på Nikons officiella webbplats är de bara underbara. Så 35 mm 1,8 är bättre än 35 mm 1,4 g och mycket billigare. Kanske bara en marknadsföringsplan)).
Detta är ett första intryck. Du bör ta fler bilder med henne och vänja dig till ergonomi, så att säga i fältet.
 

Antony44

Medlem
Och vad har bajonetten att göra med den? Tvärtom, det är där stubben flyttar, till skillnad från Sony. Och varför är XQD-kort en nackdel? Tvärtom, om du jämför samma SD och XQD, kostar de också 19 900 per 128 GB, men SD-hastigheten är 100 MB mindre. Men detta är min åsikt)
 

Sundance

Aktiv medlem
Det finns en stor risk att det kan vara VÄLDIGT lång leveranstid om du beställer en XQD-kortläsare från Ebay. Beställde lite grejer från Ebay(kina) innan Corona och dom har fortfarande inte dykt upp..... Du kanske kan hitta en säljare i Tyskland eller England men då kostar den nog 500-600.

Det finns många gratis video-editeringsprogram. Ett tips är att söka på free video editing programs på youtube för att se vad som passar dig.
 
ANNONS