Annons

Nikonobjektiv - djungel...

Produkter
(logga in för att koppla)

erhu

Aktiv medlem
Hej,
finns det någon som på ett enkelt sätt orkar lotsa mig genom Nikons objektivdjungel? länkar?

Ett par beteckningar som jag undrar över (hittills) är:
*Nikkor- skillnad Nikon?
*AF- jag antar att det betyder autofokus (men man kan ju aldrig vara säker...)
*AI/AIS
*D /ED
*IF

Följdfrågor:
*vilka är kompatibla med FM2?(jag vill ha åtminstone fungerande ljusmätning utan en massa krångel á la "fila bort piggar" olikn fram och tillbaka...)
*Vilka kan användas både på nåt lite hottare AF-hus (typF100) och FM2n utan att man tappar all form av automatik vid användning med kombination med AF-huset?

*Ett Nikkor 50/1.4 i toppskick för 2000:- . Ett kap? (är det samma som den här eller finns det flera varianter? om det är samma låter det som ett kap:) )

Bonuspoäng utdelas till pedagogiska svar

tack på förhand

/erik

Jag kan försöka svara på några i alla fall:

*Nikkor- skillnad Nikon?
Nej, Nikkor heter all ny optik från nikon. Finns undantag men då är det gammal optik. Exempelvis objektiv för Nikon EM

Helt rätt!

*AI/AIS
Det finns troligtvis någon som kan förklara detta bättre än mig. :)

*D /ED
ED står för Extra-low Dispersion. Det är ett speciellt glas som ger objektivet högre prestanda.

D-optiken skickar information om motivets avtånd till kameran. Mest användbart vid blixtfotografering för att få rätt exponering.

G-optiken är samma som D fast utan bländarring (den är istället digital)

*Ett Nikkor 50/1.4 i toppskick för 2000:- . Ett kap? (är det samma som den här eller finns det flera varianter? om det är samma låter det som ett kap:) )

Om det är Nikkor50/1.4D är det ett kap. Köp den direkt. :) Är det inte D-versionen är det inte samma objektiv.

Kankse inte plockar dom högsta bonuspoängen men jag svarade på vad jag kunde så snabbt det gick. ;)

För en sammanställning över Nikons/Nikkors samtliga objektiv rekar jag:

http://www.cs.kau.se/~nicke/private/photo/

Gå in på "Nikon lens specifikation" och ta del av allt som har producerats. Det är en del... På den sidan finns det en länk till "Lens version or model" där de flesta av dina frågor är besvarade.

/Erik

Nikondjungeln är inte så farlig som den kan verka, här är en länk till en sida där där det finns specifikationer och bild på de flesta nikonobjektiven, kanske den underlättar eller krånglar till det hela ännu mer?

MVH/Fredric

Re: Re: Nikonobjektiv - djungel...

RobGum skrev:

Om det är Nikkor50/1.4D är det ett kap. Köp den direkt. :) Är det inte D-versionen är det inte samma objektiv.

tackartackar!

om det inte är D-versonen - är det fortfarande ett vettigt köp?

Finns det D-versioner av både MF och AF-gluggarna?

erhu skrev:
Hej,
finns det någon som på ett enkelt sätt orkar lotsa mig genom Nikons objektivdjungel? länkar?

Ett par beteckningar som jag undrar över (hittills) är:
*Nikkor- skillnad Nikon?
*AI/AIS
*D /ED
*IF

Följdfrågor:
*vilka är kompatibla med FM2?(jag vill ha åtminstone fungerande ljusmätning utan en massa krångel á la "fila bort piggar" olikn fram och tillbaka...)
*Vilka kan användas både på nåt lite hottare AF-hus (typF100) och FM2n utan att man tappar all form av automatik vid användning med kombination med AF-huset?

RobGum svarade på det mesta, här kommer ett par kompletteringar.

Nikon optiken kallas egentligen för Nikon E-optik, och är en billigare version av Nikkor optiken. I flera fall är den optiska konstruktionen den samma mellan ett Nikon E objektiv och ett Nikkor. Det som oftast skiljer är att E-optikerna inte är lika robusta som Nikkor. Nikon E tillverkas som sagt inte längre, men de är mycket prisvärda om de är i bra skick på begagnatmarknaden. Något lägre kvalite än Nikkor, men mycket billigare i inköp. Nikon E är uteslutande manuella objektiv (inte AF).

AI/AIS, lite komplicerat att förklara, men det har att göra med själva kopplingen mellan kameran och objektivet. Här finns bra info: http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/nikonfmount/lens2.htm
Dock behöver du inte oroa dig då båda passar utmärkt till FM2. Nikon E-optikerna använder AIS, liksom alla senare manuella Nikkor.

D-optik har du bara nytta av om du har en nyare AF-kamera. Mig veteligen finns det inga manuella D-objektiv. Används vid blixtfotografering. D står för distance.

AF-objektiv fungerar utmärkt på FM2, men då utan AF funktionen. De måste dock ha bländarring. AF-G optik (saknar bländarring) kan du inte ha på FM2. Det är bara AF-objektiv (inte manuella) som kan vara G.

Om du vill ha en bra optik som passar både till FM2 och F100 kan jag rekommendera Nikkor AF 50mm/1.8D, det har nyligen ersatt AF 50mm/1.8 (utan D, alltså). Ett mycket bra och skarpt objektiv, faktiskt skarpare än 50mm/1.4.

Den länk som du bifogade visar ett manuellt 50mm/1.4 objektiv, alltså inte AF. Det passar utmärkt till FM2 och 2000 spänn är ett bra pris. Dock kommer det inte att ge dig nån AF-funktion på F100, utan du får då fokusera manuellt. Denna optik finns inte som D, då den är manuell. Det finns en AF-modell som heter Nikkor AF 50mm/1.4D, den finns här: http://www.scandinavianphoto.se/goto.asp?artnr=10263

Till sist en länk som behandlar diverse nikon saker som kan vara bra att ha:
http://www.cs.kau.se/~nicke/private/photo/

Hoppas några frågetecken försvann!

:)

Re: Re: Re: Nikonobjektiv - djungel...

erhu skrev:

tackartackar!

om det inte är D-versonen - är det fortfarande ett vettigt köp?

Finns det D-versioner av både MF och AF-gluggarna?

Nej, bara AF så vitt jag vet. Om det bara är D-funktionen som skiljer så är det allvarligt talat inte så stor skillnad förutom att D är den version som säljs ny. Skillnaden mellan D och inte D är mindre än vad man tror när man läser Nikons egna faktatexter.

Jag vet inte så mycket om 1.4 utan D. Däremot köpte jag ett 50mm 1.8D som jag fick i förrgår. Det ligger på 1400 kr. Det skiljde ca 60 kr från 1.8 utan D. Så prisskillnaden är inte heller särskilt stor. Som sagt vet jag däremot inte om det bara är D-funktionen som skiljer jämfört med den förra 1.4.

Ett tips kan vara att ställa frågan i nikonians forum om ingen annan kan svara här på fotosidan. Det medlemmarna där inte vet om Nikon är inte värt att veta.

/Robert

SUCK!!!
Tur man kör Canon. Där finns FD = passar allt som kom innan cirkus 1985-86, manuella gluggar...
Och så finns det EF = passar allt som är nyare än ca 1986, har autofocus, punkt!

(okej det fanns nåt annat skrot innan FD som man möjligen kan hitta på nåt museum ;) )

Mvh Micke

Livar upp en gammal tråd...

Hur vet man om en nikonglugg har af?
Måste den heta af? eller har ai/ais också af?
(till en d70...)

Förresten.. Var det inte en artikel rätt så nyligen om nikonobjektiv?

Jag hittar den inte.

ANNONS
Götaplatsens Foto