Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikonobjektiv som passar D80

Produkter
(logga in för att koppla)
Säljare har skrivit:
NIKON ED - AF Nikkor 300mm f1:4.5 300mm, proffsobjektiv. Så man får nog lita på att det funkar.

Tillagt i objektsbeskrivningen

3 apr 13:42

Hej, objektivet pa bilden ar ett Nikkor 300 4,5 Ais ej AF ej ED ej IF

Så står det ju också i annonsen i och för sig.

Fel i annonsen, igen

Tillagt i objektsbeskrivningen

3 apr 13:42

Hej, objektivet pa bilden ar ett Nikkor 300 4,5 Ais ej AF ej ED ej IF

Så står det ju också i annonsen i och för sig.

Den här annonsören var jag på och påpekade att hans första text var åt pepparn fel för det objektiv som han säljer.
Så han la in en liten förklarande text under.
Tilläggas bör att den också är fel.
Detta är INTE ett AI-S, ej heller AI.
Det är den gamla sorten med kopplingsgaffel.
Jag vet inte säkert då jag inte själv har en D80 men jag tror inte att det passar. Rätta mig gärna om jag har fel i detta!
Alla moderna Nikon, utom då D40 och D60 kräver minst AI-objektiv. Detta för att objektivet ska kunna tala om vilken bländare som är inställd för kameran.

Men objektivet i sig är nog bra. Ser ut som om det kom direkt ur sin papplåda och aldrig varit använt. Jättefint.

/johan

Jag vet inte säkert då jag inte själv har en D80 men jag tror inte att det passar. Rätta mig gärna om jag har fel i detta!
Alla moderna Nikon, utom då D40 och D60 kräver minst AI-objektiv. Detta för att objektivet ska kunna tala om vilken bländare som är inställd för kameran.

Allting under D200 eller "bättre" kräver AF-objektiv för att mätningen ska fungera. Detta då de enklare kamerorna saknar avkännare för vilken bländare som är inställd (förutom att den står på minsta).

Gaffeln finns även på AI- och AIS-objektiv, så den säger inte så mycket om vilken sort det är. Den som är intresserad bör fråga om serienumret och sen kika här: http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html

Jo, fast nu när jag tittar på bilderna så ser det inte ut som om objektivet har klacken på bländarringen vilket tyder på att det är pre-AI.

Gaffeln finns även på AI- och AIS-objektiv, så den säger inte så mycket om vilken sort det är. Den som är intresserad bör fråga om serienumret och sen kika här: http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html

Riktigt. Men alla AI och AI-s som jag sett har haft urtag i kaninöronen. Detta för att ge mer ljus till den sekundära bländarskalan. Krävdes förr i världen för att man skulle kunna få bländartalet synligt i sökaren.
Av detta drog jag slutsatsen att detta inte var ett AI.

/johan

Jo, fast nu när jag tittar på bilderna så ser det inte ut som om objektivet har klacken på bländarringen vilket tyder på att det är pre-AI.
Ja, jag tycker också att det ser ut så, även om det är svårt att se på bilderna. I så fall är det ett "K", och bör då modifieras till AI-specifikation gällande bländarringen.

Riktigt. Men alla AI och AI-s som jag sett har haft urtag i kaninöronen. Detta för att ge mer ljus till den sekundära bländarskalan. Krävdes förr i världen för att man skulle kunna få bländartalet synligt i sökaren.
Av detta drog jag slutsatsen att detta inte var ett AI.
Fnutten med "öron" är ofta utbytt, är min erfarenhet. Hos de flesta manuella objektiv jag har haft, har faktiskt inte utseendet hos kaninöronen stämt med beskrivningen över hur de borde vara på den modellen.

Fnutten med "öron" är ofta utbytt, är min erfarenhet. Hos de flesta manuella objektiv jag har haft, har faktiskt inte utseendet hos kaninöronen stämt med beskrivningen över hur de borde vara på den modellen.

Olika erfarenheter tydligen! Själv har jag aldrig träffat på ett AI-kompatibelt objektiv som INTE hade hålen i kaninöronen.

Men hursomhelst, jag hoppas verkligen att ingen av dom som bjuder på objektivet blir lurade av beskrivningen. Just nu, kl 8.35 på torsdag morgon med drygt 9 timmar kvar av auktionen, ligger högsta budet på över 2000 kr.
Det tycker jag är mycket för ett gammalt 300 som varken är kompatibelt med AI eller har ED-glas.
Har priserna börjat gå upp på gamla objektiv?

/johan

ANNONS
Götaplatsens Foto