Den verkar "nästan" omöjlig att hitta på begagnatmarknaden man hittar mest köpes. Detta gäller på de flesta begagnatsidor jag hittat.
Kan man då dra slutsatsen att det är ett väldigt populärt objektiv? Jag har inte hört någonting som är sämmre om detta överhuvudtaget, har det blivit som en upphöjningsvirvel som går av sig själv eller är det så bra som man kan tänkas tro?
Om att hitta 70-200/2,8 VR II begagnat:
Som andra påpekat, det är ett objektiv där de första exemplaren dök upp här i Sverige för lite drygt 18 månader sedan. Hur många hinner köpa och tröttna på ett under den tiden? Jag har sett två, möjligen tre på Blocket sista året, och då tittar jag inte så uppmärksamt efter just 70-200. Så jag skulle nog allmänt säga att i förhållande till hur nytt det är så verkar det finnas ute begagnat i ungefär den omfattning man kan förvänta sig.
Om att hitta 70-200/2,8 VR II nytt:
Som ytterligare andra påpekat, flera har det på lager och jag har sett det annonseras ut hos flera så så himla svårt att hitta nytt verkar det inte vara. Jämfört med andra nyintroducerade objektiv verkar det snarast ha varit ganska lätt att få tag i - jämfört med alla de som väntat i närmare ett år på beställda TC-20 III eller något av de exotiska stora teleobjektiven så ...
Om att katastrofen i Japan skulle påverka saken:
På sikt ja, och kanske kommer vi se effekter av det snart. Men Nikons svårigheter att hinna med och leverera sina proffsprodukter har funnits i åratal och och i synnerhet sedan 2008 - de har helt enkelt kunnat sälja i stort sett allt de hunnit bygga. En trevlig men samtidigt lätt frustrerande situation misstänker jag.
Allmänt om objektiv:
Det råder sedan flera år en massiv brist på högkvalitativt optiskt glas i världen. Även om Nikon och Canon hade tillverkningskapacitet att bygga fler av sina stora dyra objektiv så har de antagligen extremt svårt att få tag i glas till dem. Den explosiva tillväxten (under tio år!) hos kameramarknaden i stort, av kameramobiler i synnerhet och en stadig tillväxt av diverse industriella användningar av optiskt glas gör att alla slåss om det glas som finns att få tag i just nu. Även detta är ett problem som fanns långt före katastroferna i Japan den här våren.